Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Snålhet förvärrar snöproblem

26 februari 2010 08:55

På bilden hackar Teppo Pekonen, timanställd på Cq is.
(Foto: Susanne Kronholm)

Ett visst kaos råder på depåområdet i Hagalund i Solna. Kylan och snön har satt alla arbetsorder ur spel och alla inblandade aktörer löser sina uppgifter så gott det går.
   När Sekotidningen är på besök är inte ett enda av områdets 57 spår ledigt. Fler tåg blir stående, för att de redan inställda står i vägen. Uppfattningen är att tågen inte byggda för kyla och snö under så lång tid. Några veckor är okej men inte månad efter månad.
   Och så är det kapaciteten på underhåll och vagnhallar. Jernhusen som äger anläggningen och hyr ut till SJ och alla andra företag som samsas här anser att det behövs fler depåer för underhåll, men att den låga lönsamheten gör det ointressant. Ingen vill betala.
   Tågen körs ut till resenärerna – med isen smältande längs väggarna, för att ingen vill betala eluppvärmning.
   Trafficares personal tvingas vänta i timmar på vagnar att städa, tåg som ingen verkar veta var de kommer ifrån eller ska ta vägen sen.
   – Jag har väntat i två timmar, har inte en aning om när det kommer tåg och vad vi ska göra med dem eller hur mycket tid vi har, säger Annika Stentorn på Trafficare.
   Trafficare är bara en av aktörerna i Hagalund. Här finns också Cq vars timanställda hackar isklumpar från nerisade och kollar om bland annat bromsarna är som de ska, firman Hans Kraft Bygg- och ergoprodukter sköter avisningen inne i vagnhallen på SJ:s uppdrag, med utrustning som Jernhusen äger och hyr ut till SJ.
   SJ-anställda fyller på vatten i tågtoaletterna som tömt på sitt fekalieinnehåll av Trafficare vid vakuumanläggningen i närheten.
   Utomhus arbetar SJ:s växlare och lokförare. De hänger av lok, kör tåg in och ut ur hallarna, isfria trasiga tåg körs vidare till reparatörerna på Euromaint, som arbetar i hallarna på spår 46 till 55.
   – Vi skulle kunna vara fler härute och kanske få mer gjort. Å andra sidan är det svårt att hacka is utomhus. Inne i hallen går det lätt, men där är redan fullt, säger Jimmy Varnbo, den här veckan timanställd på Cq för att hacka is.
   Jimmy Varnbo och Teppo Pekonen, också han timanställd, far iväg för att hacka isklumpar på en X 40 på spår 35. Efter en stund kommer de gående efter att ha fått avbryta jobbet, tåget måste iväg, innan det var riktigt färdigt.
   Och så rullar det på. SJ har inte tid att vänta på att tågen ska bli klara, lok kommer inte fram på bangården så tåg blir stående. Städpersonal står overksamma när tåg inte kommer fram till depån.
   Avisningsutrustningen på fyra spår inne i vagnhallen sprutar varmtluft för fullt, men känns som en droppe i havet. Tågsverige får nog förlita sig på vårsol och dagsmeja.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

Löneutveckling

Den förändring som sker av lönenivån för en person, en grupp eller ett yrke.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer