Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Snålhet förvärrar snöproblem

26 februari 2010 08:55

På bilden hackar Teppo Pekonen, timanställd på Cq is.
(Foto: Susanne Kronholm)

Ett visst kaos råder på depåområdet i Hagalund i Solna. Kylan och snön har satt alla arbetsorder ur spel och alla inblandade aktörer löser sina uppgifter så gott det går.
   När Sekotidningen är på besök är inte ett enda av områdets 57 spår ledigt. Fler tåg blir stående, för att de redan inställda står i vägen. Uppfattningen är att tågen inte byggda för kyla och snö under så lång tid. Några veckor är okej men inte månad efter månad.
   Och så är det kapaciteten på underhåll och vagnhallar. Jernhusen som äger anläggningen och hyr ut till SJ och alla andra företag som samsas här anser att det behövs fler depåer för underhåll, men att den låga lönsamheten gör det ointressant. Ingen vill betala.
   Tågen körs ut till resenärerna – med isen smältande längs väggarna, för att ingen vill betala eluppvärmning.
   Trafficares personal tvingas vänta i timmar på vagnar att städa, tåg som ingen verkar veta var de kommer ifrån eller ska ta vägen sen.
   – Jag har väntat i två timmar, har inte en aning om när det kommer tåg och vad vi ska göra med dem eller hur mycket tid vi har, säger Annika Stentorn på Trafficare.
   Trafficare är bara en av aktörerna i Hagalund. Här finns också Cq vars timanställda hackar isklumpar från nerisade och kollar om bland annat bromsarna är som de ska, firman Hans Kraft Bygg- och ergoprodukter sköter avisningen inne i vagnhallen på SJ:s uppdrag, med utrustning som Jernhusen äger och hyr ut till SJ.
   SJ-anställda fyller på vatten i tågtoaletterna som tömt på sitt fekalieinnehåll av Trafficare vid vakuumanläggningen i närheten.
   Utomhus arbetar SJ:s växlare och lokförare. De hänger av lok, kör tåg in och ut ur hallarna, isfria trasiga tåg körs vidare till reparatörerna på Euromaint, som arbetar i hallarna på spår 46 till 55.
   – Vi skulle kunna vara fler härute och kanske få mer gjort. Å andra sidan är det svårt att hacka is utomhus. Inne i hallen går det lätt, men där är redan fullt, säger Jimmy Varnbo, den här veckan timanställd på Cq för att hacka is.
   Jimmy Varnbo och Teppo Pekonen, också han timanställd, far iväg för att hacka isklumpar på en X 40 på spår 35. Efter en stund kommer de gående efter att ha fått avbryta jobbet, tåget måste iväg, innan det var riktigt färdigt.
   Och så rullar det på. SJ har inte tid att vänta på att tågen ska bli klara, lok kommer inte fram på bangården så tåg blir stående. Städpersonal står overksamma när tåg inte kommer fram till depån.
   Avisningsutrustningen på fyra spår inne i vagnhallen sprutar varmtluft för fullt, men känns som en droppe i havet. Tågsverige får nog förlita sig på vårsol och dagsmeja.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Långt mellan parterna

På lördag löper skärgårdsavtalet ut. Men parterna står långt ifrån varandra och det är låglönesatsningen som är stötestenen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko vill förhandla om utbildningsjobb

Alla LO-förbund utom Transport vill förhandla med arbetsgivarna för att få fram nya jobb till nyanlända och andra som står långt från arbetsmarknaden. Utgångspunkten är det förslag om utbildningsjobb som LO lade fram i mars i år. Läs mer

Kvarts ger Svevia böter

Kvarts ger Svevia böter

Svevia har dömts att betala 150 000 kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot föreskrifterna om kvarts. Det saknades dokument om risker med höga kvartshalter på ett arbetsställe i Storuman. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Ännu inget nytt arbetstidsavtal på NTE

Förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal för personalen på Nationella transportenheten, NTE, inom Kriminalvården fortsätter. Seko har hittills sagt nej till arbetsgivarens förslag. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Franska protester mot ny arbetslag

Franska protester mot ny arbetslag

Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Seko lämnar Nordea

Sekos förbundsstyrelse har tagit beslut om att förbundet ska lämna Nordea. Förbundet har en halvmiljard placerad hos banken. Även LO har beslutat att lämna Nordea, liksom Handels och Transport. Läs mer

Seko upprörs över Nordeas flytt

Efter Nordeas besked om flytt till Finland har två fackförbund tagit beslut om att byta bank. Seko, som har en halv miljard placerad hos Nordea, avvaktar diskussion i LO-styrelsen innan man tar beslut. Läs mer

Postnord tar till sig kritiken

Postnord tar till sig kritiken

Det går fortsatt dåligt för Postnord. Kunderna klagar, ägaren staten är missnöjd med ekonomin och kvaliteten och tillsynsmyndigheten Post-och telestyrelsen är bekymrad. Samtidigt kräver Seko att den dansk-svenska fusionen bryts. Läs mer

Avdrag för fackavgift återinförs

Vänsterpartiet och regeringen har i budgetförhandlingarna kommit överens om att återinföra avdragsrätt för fackföreningsavgiften från och med juli 2018. Dessutom avskaffas en karensdag i a-kassan. Läs mer

Tre avtal kvar

Tre avtal återstår för Sekos del i årets avtalsrörelse: staten, skärgårdstrafiken och Samhall. Alla tre löper ut den sista september och parterna har så smått börjat känna på varandra. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

Bud

Ett förhandlingsförslag från arbetsgivarparten.