Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Sonja Flaten städar nattåg Foto: Tommy Andersson
Reportage

Smutstvätten stridsfråga på nattågen

Att städa efter resenärerna på nattågen är ett ofta tungt och slitsamt jobb. Arbetsgivaren Sodexo anser att arbetsmiljöproblemen är lösta, men får mothugg direkt. – Åtgärderna är bara bullshit, säger tågstädaren Sonja Flaten.

18 december 2013 16:37

Sonja Flaten vrider kroppen en aning och går med vänster axel framåt. Hon ska hämta en säck med smutsiga lakan och handdukar i andra änden av sovvagnen.

Sonja drar linnesäcken efter sig, lite snett mot fönstret. Nålfiltsmattan på golvet tar emot. Byltet fastnar i dörrar och prång.

Men Sonja Flaten strävar vidare, genom sovvagnar och liggvagnar. Alla linnesäckar ska samlas i ett godsutrymme näst längst bak i tåget.

Efter en stund är Sonja tillbaka. Hon tar en bunt rena lakan, går nu med höger axel vriden framåt och lägger nytt linne i de tömda kupéerna. Hon går samma runda en gång till, med påslakan, och ännu en med handdukar.

– Jag måste variera ställningen, det går inte att gå rak i ryggen genom korridoren på förstaklassvagnen, inte ens tomhänt, den är så smal, säger Sonja Flaten.

ArbetsförhållandenSonja och kollegan Lillian Lian städar sov- och liggvagnar på SJ:s nattåg 92 som kommit till slutstationen Östersund på morgonen. Städningen sker vid Duveds station, tio mil västerut. Dit tar sig Sonja och Lillian från andra sidan gränsen till Norge med tåg eller bil. Idag valde de tåget från Storlien.

Snön har lagt sig tillrätta över det lilla samhället Duved och det biter i kinderna när vinden tar i. Fjällen runt om är bara delvis vita och någon mil österut är det barmark. Landsvägen går strax utanför samhället.

Duved har kyrkan mitt i byn, är liksom Åre en välbesökt vinterort, kanske lite lugnare.

Den minimala tågstationen snyggades till och fick utsmyckning av lokalbefolkningen för ett par år sedan. Allt skedde under parollen ”Duved tycker om dig” och var en protest mot att stationen fått förfalla.

I november är det lågsäsong för skidåkning i Årefjällen och tåget har ”bara” fem vagnar. Senare i vinter blir tågen nästan tre gånger så långa, upp till 14 vagnar.

– Vi är två som städar det korta tåget, senare är vi nog fyra ordinarie, säger Sonja Flaten, plus några timanställda.

Det är förstaklassvagnen som har den väldigt smala korridoren. Bra för de passagerare som kan betala för lite bredare kupé och egen dusch. Mindre praktiskt för den som städar.

Övriga vagnar i tåget har lite mer korridorutrymme, men där är det istället fler bäddar och mer linne att ta hand om. Under en arbetsdag kan Sonja och Lillian fylla och släpa ett tjugotal säckar.

Ändå är linnet bara en del av arbetet. De två kollegerna ska dessutom plocka undan skräp och bära ut sopsäckar till en container framför stationshuset. Fylla på vatten, tvål och schampo i kupéer och duschrum. Dammsuga och torka golv och inredning. Göra rent duschrum och toaletter. Bädda nytt i sängarna, lägga fram handdukar. Byta destinationsskyltar på varje ytterdörr. Och felrapportera.

Sonja och Lillian Lian har arbetat länge med tågstädning. Lillian sedan 1984 med samma jobb: sov- och liggvagnar. Sonja har sammanlagt femton år i branschen, med olika typer av tåg.

Just nu är de anställda av Sodexo som vann SJ:s upphandling av nattågsstädning- en 2012 och då tog över verksamheten från ISS/Trafficare.

Lillian Lian har fyllt 65 år och går ner på halvtid i december. Hon är på väg att gå i pension och börjar trappa ner.

Lillian är tacksam för att hon och kollegerna, ”ett gäng gamla tanter”, fick gå med över till Sodexo.

För att Sonja Flaten ska bli helt nöjd behövs dock förbättringar av arbetsmiljön på tågen.

– Vi har fått ett jobb att städa tågen och det är vi tacksamma för, men när kollegerna kommer och säger till mig att det är tungt och jobbigt med linnesäckarna, måste jag ta tag i det som skyddsombud, säger Sonja.

Hennes främsta önskan är en, till synes enkel, åtgärd:

– Jag vill ha en kupé i varannan vagn där vi kan lägga säckarna med det smutsiga linnet. Idag måste vi släpa säckarna till ett enda godsutrymme i tåget, genom tunga dörrar och trånga passager, säger Sonja Flaten.

– Men det är tydligen ett omöjligt krav för Sodexo och SJ. Jag önskar att de kunde komma upp till oss och arbeta en dag så de får se hur vi har det, säger hon.

ArbetsförhållandenUnder många år städades nattågen i Storlien, ännu längre västerut, och då hade städarna hjälp av växlingspersonal som tog hand om linnet direkt vid varje vagn. Linnet fraktades sedan på lastbil till ett lokalt tvätteri.

Vid övergången till Sodexo försvann såväl växlingspersonal som det lokala tvätteriet. Idag fraktas smutstvätten tillbaka med tåget till Göteborg.

– Ingen verkar ha funderat över hur smutslinnet ska hanteras av oss som städar. Vi ska ta hand om det bara, säger Sonja Flaten.

Efter en skyddsrond för ett år sedan tog Seko upp problemet med de tunga linnesäckarna med Sodexo. Parterna kom, enligt facket, överens om att det skulle upplåtas ett utrymme i var tredje vagn för linnet.

Inget hände dock och Sekos regionala skyddsombud Roger Johansson valde i mars i år att gå till Arbetsmiljöverket för att få hjälp. Han lämnade in en begäran om åtgärder enligt arbetsmiljölagen. En så kallad 6:6 a).

Arbetsmiljöverket tog problemet på allvar, gjorde inspektion och kom fram till att ”det finns risker för belastningsrelaterade besvär i samband med hanteringen av använt sänglinne”. Sodexo lämnade in en handlingsplan som bland annat innefattade utbildning i ergonomi.

– Men där fanns ingenting om behovet av avlastningsplatser eller tekniska hjälpmedel, som var vårt krav, säger Roger Johansson. Arbetsgivaren och Arbetsmiljöverket lägger istället hela ansvaret på individen. Personalen får gå ergonomiutbildning och ska lösa problemen själva.

Trots fackets kritik beslutade Arbetsmiljöverket att nöja sig med Sodexos handlingsplan. De åtgärder företaget föreslagit ska följas upp.

Seko överklagar inte beslutet. Däremot kommer facket att ta initiativ till skyddsronder på samtliga orter med samma typ av städning som just nu utförs i Duved.

Det finns problem med tunga lyft i bland annat Kiruna.

– Vi kommer att göra besök på alla orter där det finns den här typen av hantering. När vi har gjort det sätter vi oss ner med Sodexo för att ta ett helhetsgrepp och få en lösning på samtliga orter, säger Roger Johansson.

Bo Öberg är arbetsmiljöinspektör i Östersund. Han håller med Seko om att det sannolikt behövs tekniska hjälpmedel för att minska belastningen i samband med linnehanteringen på tågen.

Å andra sidan, säger han, lägger sig Arbetsmiljöverket inte i hur problem löses, så länge personalen är nöjd.

– Och personalen är nöjd, säger Anders Höglund, operativ driftschef vid Sodexo.

Han anser att problemen i Duved är lösta. Personalen har fått utbildning, de ska arbeta med lättare linnesäckar och det kommer kärror som linnet kan köras i, på perrongen.

Den extra tid som behövs kommer SJ att betala för.

Men Sonja Flaten är inte alls nöjd. Hon tycker inte att det blivit ett dugg bättre sedan hon först tog upp frågan om linnesäckarna. Kärrorna som Sodexo skaffat tar bara en säck i taget, säger hon. Det finns inte tid att köra dem fram och tillbaka i snön på perrongerna.

Sodexo säger till Sekotidningen att ni ska få mer tid för arbetet. Det är väl bra?

– Det tror jag inte på förrän jag ser det, säger Sonja.

Hennes sammanfattning av åtgärderna är att de är ”bullshit”. Det de säger är bara vackra ord.

Ergonomiutbildningen var bra – men oanvändbar i ett långt, trångt tåg. Sonja återkommer till att det bara finns en lösning om linnet fortsatt ska köras till Göteborg.

– Vi behöver någonstans att lägga det smutsiga linnet så att vi slipper dra det genom tåget. Så enkelt är det.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

En målare som arbetade med att renovera hytter ombord på Silja Symphony omkom i en arbetsplatsolycka i lördags. Dödsorsaken uppges vara en felaktig bygglampa som gett mannen en elchock. Läs mer

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ har beslutat att lägga ut kundtjänsten i Ånge på ett privat företag. Webhelp, som tar över, lovar att vara kvar i minst fem år och har skrivit ett specialavtal för de anställda. Läs mer

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Två män försökte med våld ta brevbäraren Åsa Åsbergs postbil. En av männen greppade så hårt tag om Åsas nacke att hon har ständig värk flera veckor efteråt. Hon chockades och gav inte männen bilnycklarna. Läs mer

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Konfliktvarsel

Innan en fackförening eller arbetsgivarorganisation vidtar en konfliktåtgärd måste de varsla sin motpart och Medlingsinstitutet om sina planer minst sju dagar i förväg.