Elvaprocentiga löneökningar blev resultatet när fack och arbetsgivare enades, men parterna låg till en början långt ifrån varandra. Lokförarfacket krävde till en början löneökningar på 30 procent medan DB bara ville ge 4,5 procent.
   Deutsche Bahn är ändå mycket missnöjt med överenskommelsen. Arbetsgivaren hotar med att man måste sparka folk och höja biljettpriserna för att ha råd med löneökningarna som beräknas kosta 1,5 miljarder euro.
– Överenskommelsen är allt annat än en seger för förnuftet. Den är inget annat än skadekontroll för att förhindra fler strejker som skulle kosta miljontals euro. Men priset blev mycket högt, sade Hartmut Mehdorn, Deutsche Bahns vd.
   Samtidigt meddelade han att DB slog nya rekord med fler passagerare och transporter än någonsin.
   Mehdorns hot om nedskärningar i personalstyrkan provocerade de två andra fackföreningarna på järnvägssidan, Transnet och GDBA. De anser att de bör får del av att företaget går bättre än någonsin. I ett gemensamt uttalande säger de att järnvägsarbetarna är redo att slåss för sina jobb med alla tillgängliga medel – inklusive strejk.
   Den tyska transportministern Wolfgang Tiefensee, som mer eller mindre tvingat fram överenskommelsen, menar att det blev en bra kompromiss. Han är kritisk till DB:s hot om nedskärningar.
   – Som jag ser det finns det ingen anledning för ett företag med Deutsche Bahns ekonomiska styrka att hota med att sparka folk eller flytta jobb, sade han i en kommentar till Reuters.