Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Intendenturpersonalen är mer sjukskrivna än andra sjömän. Sjöfartshögskolan håller på att ta reda på varför. Foto: Mikael Andersson
Nyhet

Slit till sjöss

Tunga tallrikar, svårstädade hytter och långa dagar med mycket stress. Det är några av problemen i intendenturens arbetsmiljö som leder till många och långa sjukskrivningar.

23 november 2016 15:14

 

Intendenturen är de som arbetar med service ombord på fartyg, kockar, servitörer, städare, butikspersonal med flera. Deras arbetsmiljö står i fokus för en studie som utförs på Sjöfartshögskolan i Kalmar.

Det började med att forskarna Cecilia Österman och Carl Hult skickade ut en enkät till ombordanställda. Tesen var att befälen skulle vara stressade över den administrativa bördan som lagts på dem.

– Men vi blev förvånade då det i stället visade sig att det var intendenturen som upplevde mest stress. När vi tittade på det tillsammans med Försäkringskassan visade det sig att de stod för 60 procent av långtidssjukrivningarna ombord, säger Cecilia Österman.

cecilia_webb

Att däcks- och maskinpersonal är mindre drabbade tror hon kan ha flera orsaker.

– I maskinrummet kan man vara lite småkrasslig och jobba ändå. Men i kök och servering är det svårare, dels att du har kundmöten och måste vara ”fräsch”, och för mathantering finns det regler om att du inte får vara sjuk.

Just kundmötet skapar en extra påfrestning för intendenturen.

– Det ställs höga krav. De jobbar hela tiden på en scen kan man säga. De blir hela tiden bedömda och måste vara trevliga även att de inte alltid själva blir behandlade på samma sätt.

Men det finns flera faktorer bakom sjukskrivningarna, enligt Cecilia Österman. I många fall handlar det om förslitningsskador som skapar besvär i rörelseapparaten, axlar, leder, ländrygg och så vidare.

– De är ett tungt jobb. En servitris jag pratade med hade satt på sig stegräknare och det visade sig att hon gick över två mil varje pass. Tänk själv, det är ett halvt maraton – varje dag. Och det samtidigt som man bär en massa porslin.

För att ta reda på vad som ligger bakom sjukskrivningarna och hur man ska komma tillrätta med problemen har hon varit ute och åkt båt, deltagit i olika arbetsmoment, pratat med anställda, skyddsombud och chefer – såväl ombord som i land.

– Det finns en massa goda exempel och dem vill vi samla ihop, så vår rapport ska kunna användas som en handbok med konkreta tips.

I mångt och mycket verkar det handla om samverkan. Om såväl skyddsombud som personal involveras i allt från inköp av tallrikar över utformningen av taxfreebutiken till storleken på hytternas sängar så blir jobbet lättare och sjukskrivningarna färre.

Ta tallrikarna till exempel. Olika restauranger på en och samma färja har ofta olika koncept och porslinet handlas in med tanke på hur det ser ut och hur det passar in i konceptet.

– Men man glömmer att det är någon som ska bära dem, och inte bara en åt gången. Det finns tallrikar som väger upp mot 1,5 kilo – utan mat. Det blir väldigt många kilon som ska bäras fram och tillbaka mellan kök och restaurang, säger Cecilia Österman.

Hennes råd är då att låta de som berörs vara med i processen, testa och utvärdera. Ett gott exempel som hon lyfter fram är en färja där de skulle bygga om alla hytter. Då började de med en hytt och sedan fick städarna teststäda.

– Då visade det sig att sängen var lite för bred och att hörnen var lite för skarpa så det var lätt att göra illa sig. Då ändrade man på det innan man byggde om alla hytter.

Och så understryker hon vikten av att tänka på arbetsmiljöarbetet i alla moment.

– Det finns de som säger att arbetsmiljö bara handlar om sunt förnuft. Men det visar sig gång på gång att det sunda förnuftet inte alltid fungerar. Därför ska man ha ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Då vet alla vad och hur man ska göra i varje given situation.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Låglönesatsning

En särskild satsning i kollektivavtalsförhandlingarna på de personer eller grupper som har de lägsta lönerna.