I en debattartikel i Svenska Dagbladet lägger Sekos ordförande, Janne Rudén, fram Sekos syn på hur järnvägsunderhållet bör organiseras:

”För att få ett bättre fungerande järnvägsunderhåll anser Seko att delar av underhållet ska in som en enhet under Trafikverket.”

Man tar fasta på det Stefan Löfvens sa i valrörelsen. Då lovade han att Trafikverket ska ta över underhållet i egen regi i takt med att de privata kontrakten löper ut. Som bekant har det vallöftet inte infriats. Däremot skickades det med som tilläggsdirektiv till den av alliansen tillsatta utredningen om järnvägens organisation. Resultatet av utredningen finns nu i delbetänkandet ”Koll på anläggningen”.

Som Sekotidningen tidigare rapporterat innehåller betänkandet kraftig kritik mot Trafikverket som anses sakna just koll på anläggningen.

I debattartikeln målar Seko upp två vägar för att komma tillrätta med problemen.

Antingen genom att Löfvens vallöfte infrias och låta staten ta över de privata underhållskontrakt som löper ut.

Alternativ två är att ge Trafikverket, som ett pilotprojekt, i uppdrag att ansvara för järnvägsunderhållet i egen regi på en viss bandel, exempelvis Stockholm central. På så sätt kan man så småningom göra en utvärdering och se vilken organisering som är effektivast.

Utredningens förslag, att det även i fortsättningen ska vara upp till Trafikverket att bestämma om man ska handla upp eller inte, ser Seko som en avpolitisering av frågan. Att mala på i samma avreglerade modell som tidigare ser förbundet som fruktlöst. Därför bör utredningsförslaget slängas i soptunnan, menar Janne Rudén.