Det befarar Juwanro Haddad, ombudsman på Seko och tidigare facklig företrädare på lokalbanorna.

Han är upprörd över att facket inte fått någon information om den utredning som ligger till grund för förslaget. Landstingets trafiknämnd fattar beslut i morgon tisdag.

–Det är för djävligt helt enkelt. Jag fick höra talas om detta på nyheterna i helgen som gick, säger Juwanro Haddad.

–Det här handlar bara om att minska personalkostnaderna för Arriva, som kör trafiken. Ingenstans i utredningen nämns något om vad som ska hända med nuvarande personal, säger han.

Förslaget från Trafikförvaltningen går i korthet ut på att konduktörer som i dag kontrollerar att resenärer har giltiga biljetter – viserar – ska ersättas av viseringsstolpar och så kallade betalvärdar på perronger och stationer. Möjligheten att köpa biljetter ombord slopas.

Orsaken till förändringen är, enligt Trafikförvaltningens utredning, att öka intäkterna från resenärerna. I dag är det ett intäktsbortfall på 30 miljoner per år, enligt utredningen.

Enligt Arriva, som har i uppdrag att köra trafiken, är det bara möjligt att kontrollera 60 procent av resenärerna om man fortsätter att använda konduktörer.

Juwanro Haddad ifrågasätter starkt uppgifterna i utredningen. Han efterlyser information om hur Arriva kommit fram till att bara 60 procent av biljetterna viseras. Och han tror inte att beräkningen av framtida intäkter har någon grund.

-Utredningen utgår ifrån arr det blir fler som betalar för sin resa om konduktörerna försvinner och ersätts med självvisering. Men det finns inga belägg för det, det är bara gissningar.

En stor del av problemen som finns med att konduktörerna inte kan kontrollera alla biljetter är att de apparater som används inte fungerar, enligt Juwanro Haddad.

–Där behöver man göra en rejäl investering och förbättra apparaterna.

Han påpekar också att konduktörerna har andra funktioner än att se till att resenärerna har betalt sina biljetter. Det handlar om att ge service och skapa trygghet, liksom att minska klotter och skadegörelse. Bland mycket annat. Det är också en säkerhetsfråga om tåget behöver evakueras.

Arriva ska enligt avtalet med Stockholms löns landsting få betalt per viserad biljett, något som inte fungerat hittills. Istället har parterna kommit överens om en annan, tillfällig, modell. Enligt SL och Trafikförvaltningen ska den nya viseringsmodellen göra det möjligt att följa det ursprungliga avtalet.