Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tvärbanan i Stockholm Foto: Lasse Burell
Nyhet

SL vill ta bort konduktörer

Mellan 100 och 150 konduktörer på Stockholms lokalbanor och Roslagsbanan riskerar att bli arbetslösa om trafikförvaltningens förslag att slopa biljettvisering på tågen går igenom.

22 september 2014 16:37

Det befarar Juwanro Haddad, ombudsman på Seko och tidigare facklig företrädare på lokalbanorna.

Han är upprörd över att facket inte fått någon information om den utredning som ligger till grund för förslaget. Landstingets trafiknämnd fattar beslut i morgon tisdag.

–Det är för djävligt helt enkelt. Jag fick höra talas om detta på nyheterna i helgen som gick, säger Juwanro Haddad.

–Det här handlar bara om att minska personalkostnaderna för Arriva, som kör trafiken. Ingenstans i utredningen nämns något om vad som ska hända med nuvarande personal, säger han.

Förslaget från Trafikförvaltningen går i korthet ut på att konduktörer som i dag kontrollerar att resenärer har giltiga biljetter – viserar – ska ersättas av viseringsstolpar och så kallade betalvärdar på perronger och stationer. Möjligheten att köpa biljetter ombord slopas.

Orsaken till förändringen är, enligt Trafikförvaltningens utredning, att öka intäkterna från resenärerna. I dag är det ett intäktsbortfall på 30 miljoner per år, enligt utredningen.

Enligt Arriva, som har i uppdrag att köra trafiken, är det bara möjligt att kontrollera 60 procent av resenärerna om man fortsätter att använda konduktörer.

Juwanro Haddad ifrågasätter starkt uppgifterna i utredningen. Han efterlyser information om hur Arriva kommit fram till att bara 60 procent av biljetterna viseras. Och han tror inte att beräkningen av framtida intäkter har någon grund.

-Utredningen utgår ifrån arr det blir fler som betalar för sin resa om konduktörerna försvinner och ersätts med självvisering. Men det finns inga belägg för det, det är bara gissningar.

En stor del av problemen som finns med att konduktörerna inte kan kontrollera alla biljetter är att de apparater som används inte fungerar, enligt Juwanro Haddad.

–Där behöver man göra en rejäl investering och förbättra apparaterna.

Han påpekar också att konduktörerna har andra funktioner än att se till att resenärerna har betalt sina biljetter. Det handlar om att ge service och skapa trygghet, liksom att minska klotter och skadegörelse. Bland mycket annat. Det är också en säkerhetsfråga om tåget behöver evakueras.

Arriva ska enligt avtalet med Stockholms löns landsting få betalt per viserad biljett, något som inte fungerat hittills. Istället har parterna kommit överens om en annan, tillfällig, modell. Enligt SL och Trafikförvaltningen ska den nya viseringsmodellen göra det möjligt att följa det ursprungliga avtalet.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

Därför skvallras det på arbetsplatser

Därför skvallras det på arbetsplatser

Har det alltid funnits skitsnack, skvaller och grupperingar på arbetsplatser, och går det att göra något åt det? Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Trafikverket har en "skyldighet att agera" mot bristerna. Det menar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) efter tidningen Arbetets avslöjande om arbetsmiljöbrister på bygget av Förbifart Stockholm. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Svenska sedeltryckeriet flyttar till Malta

Svenska sedeltryckeriet flyttar till Malta

170 personer varslas när Crane AB flyttar sedeltryckeriet från Tumba pappersbruk till Malta. Dessutom berörs ett 60-tal bemanningsanställda av flyttbeskedet. Läs mer

Vi kollar fakta om ungdoms-arbetslösheten

Vi kollar fakta om ungdoms-arbetslösheten

”Vi har den lägsta ungdomsarbetslösheten på 15 år.” Så skrev Socialdemokraternas partiledare och Sveriges statsminister Stefan Löfven på DN debatt den 26 februari i år. Vi kollar om det stämmer. Läs mer

Livsfarlig arbetsmiljö vid tunnelbygge

Livsfarlig arbetsmiljö vid tunnelbygge

Livsfarliga brister i sprängmedelshanteringen och farliga maskiner. Arbetsmiljöverket riktar hård kritik mot allvarliga brister i arbetsmiljön hos en av Trafikverkets underentreprenörer som arbetar med Förbifart Stockholm. Det skriver tidningen Arbetet. Läs mer

Shekarabi mötte anställda i tunnelbanan

Shekarabi mötte anställda i tunnelbanan

Höjd pensionsålder och socialdemokraternas utredning om strejkrätten var infekterade frågor när civilminister Ardalan Shekarabi besökte tunnelbaneanställda i Stockholm. Dessutom fick han en tur i förarhytten. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Nollavtal

Ett kollektivavtal utan centralt överenskomna löneökningar.