Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tvärbanan i Stockholm Foto: Lasse Burell
Nyhet

SL vill ta bort konduktörer

Mellan 100 och 150 konduktörer på Stockholms lokalbanor och Roslagsbanan riskerar att bli arbetslösa om trafikförvaltningens förslag att slopa biljettvisering på tågen går igenom.

22 september 2014 16:37

Det befarar Juwanro Haddad, ombudsman på Seko och tidigare facklig företrädare på lokalbanorna.

Han är upprörd över att facket inte fått någon information om den utredning som ligger till grund för förslaget. Landstingets trafiknämnd fattar beslut i morgon tisdag.

–Det är för djävligt helt enkelt. Jag fick höra talas om detta på nyheterna i helgen som gick, säger Juwanro Haddad.

–Det här handlar bara om att minska personalkostnaderna för Arriva, som kör trafiken. Ingenstans i utredningen nämns något om vad som ska hända med nuvarande personal, säger han.

Förslaget från Trafikförvaltningen går i korthet ut på att konduktörer som i dag kontrollerar att resenärer har giltiga biljetter – viserar – ska ersättas av viseringsstolpar och så kallade betalvärdar på perronger och stationer. Möjligheten att köpa biljetter ombord slopas.

Orsaken till förändringen är, enligt Trafikförvaltningens utredning, att öka intäkterna från resenärerna. I dag är det ett intäktsbortfall på 30 miljoner per år, enligt utredningen.

Enligt Arriva, som har i uppdrag att köra trafiken, är det bara möjligt att kontrollera 60 procent av resenärerna om man fortsätter att använda konduktörer.

Juwanro Haddad ifrågasätter starkt uppgifterna i utredningen. Han efterlyser information om hur Arriva kommit fram till att bara 60 procent av biljetterna viseras. Och han tror inte att beräkningen av framtida intäkter har någon grund.

-Utredningen utgår ifrån arr det blir fler som betalar för sin resa om konduktörerna försvinner och ersätts med självvisering. Men det finns inga belägg för det, det är bara gissningar.

En stor del av problemen som finns med att konduktörerna inte kan kontrollera alla biljetter är att de apparater som används inte fungerar, enligt Juwanro Haddad.

–Där behöver man göra en rejäl investering och förbättra apparaterna.

Han påpekar också att konduktörerna har andra funktioner än att se till att resenärerna har betalt sina biljetter. Det handlar om att ge service och skapa trygghet, liksom att minska klotter och skadegörelse. Bland mycket annat. Det är också en säkerhetsfråga om tåget behöver evakueras.

Arriva ska enligt avtalet med Stockholms löns landsting få betalt per viserad biljett, något som inte fungerat hittills. Istället har parterna kommit överens om en annan, tillfällig, modell. Enligt SL och Trafikförvaltningen ska den nya viseringsmodellen göra det möjligt att följa det ursprungliga avtalet.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Primärkonflikt

En konflikt mellan de två parter som förhandlar om kollektivavtal. En lovlig primärkonflikt kan få stöd av sympatiåtgärder från andra fackföreningar eller arbetsgivarorganisationer. De kallas då sekundärkonflikt.