Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tvärbanan i Stockholm Foto: Lasse Burell
Nyhet

SL vill ta bort konduktörer

Mellan 100 och 150 konduktörer på Stockholms lokalbanor och Roslagsbanan riskerar att bli arbetslösa om trafikförvaltningens förslag att slopa biljettvisering på tågen går igenom.

22 september 2014 16:37

Det befarar Juwanro Haddad, ombudsman på Seko och tidigare facklig företrädare på lokalbanorna.

Han är upprörd över att facket inte fått någon information om den utredning som ligger till grund för förslaget. Landstingets trafiknämnd fattar beslut i morgon tisdag.

–Det är för djävligt helt enkelt. Jag fick höra talas om detta på nyheterna i helgen som gick, säger Juwanro Haddad.

–Det här handlar bara om att minska personalkostnaderna för Arriva, som kör trafiken. Ingenstans i utredningen nämns något om vad som ska hända med nuvarande personal, säger han.

Förslaget från Trafikförvaltningen går i korthet ut på att konduktörer som i dag kontrollerar att resenärer har giltiga biljetter – viserar – ska ersättas av viseringsstolpar och så kallade betalvärdar på perronger och stationer. Möjligheten att köpa biljetter ombord slopas.

Orsaken till förändringen är, enligt Trafikförvaltningens utredning, att öka intäkterna från resenärerna. I dag är det ett intäktsbortfall på 30 miljoner per år, enligt utredningen.

Enligt Arriva, som har i uppdrag att köra trafiken, är det bara möjligt att kontrollera 60 procent av resenärerna om man fortsätter att använda konduktörer.

Juwanro Haddad ifrågasätter starkt uppgifterna i utredningen. Han efterlyser information om hur Arriva kommit fram till att bara 60 procent av biljetterna viseras. Och han tror inte att beräkningen av framtida intäkter har någon grund.

-Utredningen utgår ifrån arr det blir fler som betalar för sin resa om konduktörerna försvinner och ersätts med självvisering. Men det finns inga belägg för det, det är bara gissningar.

En stor del av problemen som finns med att konduktörerna inte kan kontrollera alla biljetter är att de apparater som används inte fungerar, enligt Juwanro Haddad.

–Där behöver man göra en rejäl investering och förbättra apparaterna.

Han påpekar också att konduktörerna har andra funktioner än att se till att resenärerna har betalt sina biljetter. Det handlar om att ge service och skapa trygghet, liksom att minska klotter och skadegörelse. Bland mycket annat. Det är också en säkerhetsfråga om tåget behöver evakueras.

Arriva ska enligt avtalet med Stockholms löns landsting få betalt per viserad biljett, något som inte fungerat hittills. Istället har parterna kommit överens om en annan, tillfällig, modell. Enligt SL och Trafikförvaltningen ska den nya viseringsmodellen göra det möjligt att följa det ursprungliga avtalet.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

Avtalskrav

Inför avtalsförhandlingarna gör facket en kravlista till arbetsgivarorganisationen på saker man vill ha i det nya avtalet. Det kan vara höjda reallöner, kortare arbetstid, regler om jour och beredskap med mera. Inget krav blir verkligt förrän bägge parter har kommit överens om att genomföra det.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer