Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Strömma nekade ett skyddsombud att göra skyddsronder på rederiets fartyg, bland andra Delfin IX. Foto: Creative Commons erkännande, bilden är beskuren
Nyhet

Skyddsombud stoppades av Strömma

Ett regionalt skyddsombud från Seko hindrades att komma ombord på Strömmas fartyg. Arbetsgivaren bryter mot lagen enligt Seko och Transportstyrelsen.

16 september 2014 14:04

I torsdags skulle Pelle Andersson, som är Sekos regionala skyddsombud (RSO) för skärgårdstrafiken i Stockholm, utföra skyddsronder på ett antal fartyg som ägs av Strömma turism och sjöfart.

Det lokala skyddsombudet hade begärt hjälp från Pelle Andersson eftersom det inte hade utförts några skyddsronder ombord tidigare då fartygen var nyinköpta. Ronderna var inbokade med arbetsgivaren som visste att det regionala skyddsombudet skulle vara med. Något man då inte haft några synpunkter på.

– Men när jag kom dit sa arbetsgivarens representant att det hade uppstått en politisk komplikation. Han sa att Almega hade avrått dem från att släppa ombord mig. De menade att eftersom det finns ett lokalt skyddsombud så kan de neka mig, säger Pelle Andersson.

Han förklarade då att de inte hade rätt att stoppa honom enligt arbetsmiljölagen och att det dessutom finns en uppgörelse mellan Seko och Almega om att ha ett RSO bekostat av Seko för skärgårdstrafiken. Detta eftersom det finns så många, små rederier som inte har egna skyddsorganisationer.

– Men det hjälpte inte. Jag har aldrig någonsin varit med om att inte få gå ombord så här tidigare.

Mats Ekeklint, ombudsman på Seko, för diskussioner med Almega. Vad de landar i är i dag oklart. Men han är tydlig i sitt fördömande av Strömmas beteende.

– Det är förskräckligt att Strömma hindrar ett RSO från att utföra sina uppgifter. Vi kan inte hitta något som helst stöd för det beteende i arbetsmiljölagen.

Pelle Andersson har nu lagt en så kallad 6:6 A-anmälan, som är ett krav på arbetsgivaren att åtgärda arbetsmiljöproblem. Om de inte svarar tillfredsställande är nästa steg att Transportstyrelsen, som är tillsynsmyndighet när det gäller arbetsmiljö till sjöss, kan komma med ett föreläggande eller förbud för verksamheten om inte problemen åtgärdas.

– Om det hamnar på mitt bord kommer det bli ett föreläggande. De får inte hindra facket från att gå ombord. Det bryter mot internationella konventioner. Det är som att hindra ITF från att gå ombord, säger Mikael H Andersson på Transportstyrelsen.

Finns det något i arbetsmiljölagen som gör att de kan hindra ett RSO att komma ombord?

– Nej, nej, nej, nej, nej, nej. Det är ju helt galet.

Hos Almega är man mycket försiktig med att uttala sig innan frågan är helt utredd.

– Vi måste först sätta oss ner och titta på vad lagen säger och vad vi kommit överens om i branschen. Sedan kommer vi sätta oss ner med Seko sjöfolk och i god anda komma överens om en lösning, säger Patrik Eidfelt, förhandlingschef på Almega tjänsteföretagen.

Har ni sagt till Strömma att de inte ska släppa ombord skyddsombudet?

– Vi som arbetar med avtalet har inte hanterat frågan. Men det finns ju många ingångar till Almega, så det kan jag inte svara på.

Sekotidningen har sökt Strömmas vd, Jan Larsén som också sitter i Almegas styrelse, för en kommentar.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Fick sparken efter att ha blivit slagen och kallad ”nigger”

En biljettkontrollant i Stockholm blev sparkad efter att ha försvarat sig när han blev kallad "nigger" och slagen av en berusad man. Nu har Seko stämt arbetsgivaren och Almega i Arbetsdomstolen. Läs mer

Skyddsombud stoppades av Strömma

Skyddsombud stoppades av Strömma

Strömma hindrade Sekos skyddsombud att komma ombord. Lagbrott säger Seko och Transportstyrelsen Läs mer

Seko sjöfolk 100 år

Ett sekel med facket till sjöss

I 100 år har svenska sjömän varit fackligt organiserade. Det har varit en händelserik tid med strejker, världskrig och utflaggningar. Senast i raden av ordföranden för Seko sjöfolk står Kenny Reinhold. Här blickar han ett sekel bakåt i tiden – och lite framåt. Läs mer

Dags att ta itu med konflikträtten

ALMEDALEN Hade Gunnar Schön, Veolias vd, fått bestämma själv och utan inblandning från facket hade heltiderna inom Öresundstrafiken varit fler. Denna kommentar till den avslutade strejken fällde han vid ett seminarium om konfliktreglerna som Almega ordnade i Almedalen. Läs mer

Veolia ställer in lokal förhandling

Veolia har meddelat Seko att dagens planerade förhandlingar ställs in. Det betyder att det inte blir några lokala förhandlingar på Veolia Öresundståg, så som de centrala parterna önskar. Läs mer

Bäddat för strejk på järnvägen

En strejk kan bryta ut på järnvägen i början av juni sedan Seko idag har sagt upp det centrala branschavtalet. Under nästa vecka läggs, sannolikt, ett omfattande varsel. Läs mer

Förlikning mellan Seko och TT-line

TT-line backar och tar tillbaka hälften av uppsägningarna, förlänger uppsägningstiden och ger avgångsvederlag till dem som slutar självmant. I gengäld drar Seko tillbaka stämningen från Arbetsdomstolen. Läs mer

Nya förhandlingar med TT-Line

Seko och TT-Line inleder nya förhandlingar om den uppsagda besättningen på rederiet. Efter att Seko lämnat en stämning till AD har rederiet tagit initiativ till nya samtal. Läs mer

Till storms mot utflaggning

Utflaggning av svenska fartyg fortsätter i ökande takt. Nu börjar fenomenet sprida sig från handelsflottan till färjetrafiken. – Men vi kommer att vinna kriget om Östersjön, säger Kenny Reinhold, Seko sjöfolks ordförande. Läs mer

Strid om uppsägningar på TT-line

TT-lines färja Nils Dacke sätts in på en ny rutt. Något arbetsgivaren tagit till intäkt för att säga upp den svenska besättningen och sätta in en polsk i stället. Seko tar strid mot uppsägningarna. I dag slutade de lokala förhandlingarna i oenighet. Läs mer