De anställda får nya scheman varje månad, med 14 dagars varsel.

– Det säger sig självt att det blir oerhört svårt för till exempel småbarnsföräldrar att planera sina liv med så kort framförhållning, säger Tony Norell, ett av skyddsombuden bakom anmälan.

Men framförhållningen är bara en del av problemet. På grund av helautomatiserad schemaläggning tas ingen hänsyn till behovet av återhämtning mellan slitsamma pass.

De så kallade tätskiften ligger så att man arbetar förmiddagsskift kl 06–14 följt av nattskift 22–06, eller eftermiddag 14–22 följt av förmiddag 06–14.

– Man kan jobba förmiddag, sedan vara ledig och gå på igen på nattskiftet. Då är man inte så pigg klockan sex på morgonen efter det nattpasset. Vi ser en koppling till de ökade sjuktalen. Nu ligger de på 15 procent och förr omkring 5.

Som Sekotidningen tidigare skrivit testar Green cargo en modul för schemaläggning som bygger på den senaste forskningen inom sömn och vakenhet. I Borlänge infördes systemet 1 januari.

– Nu har jag varit ledig en längre tid, men när jag tittade på mitt schema framöver så har det nog aldrig sett så bra ut. Så vi får hoppas på det här, säger Tony Norell.

Thomas Augustsson är driftområdeschef på Green cargo. Han anser att företaget redan innan satt in åtgärder för att komma tillrätta med problemen.

– Vi hade en arbetsgrupp som tittade på det här tillsammans med facket. Men skyddsombuden valde att göra en anmälan till Arbetsmiljöverket innan vi var klara, och det kan jag tycka är lite synd. Men vi tar problemen på största allvar.

Bland åtgärderna märks, förutom den nya schemamodulen, begränsning av tätskift så det som mest kan bli två per månad, max sex nattskift i rad samt nyanställningar.

– Vi har rekryterat nio bangårdsoperatörer och är på gång att anställa åtta nya lokförare. Det kommer ju underlätta schemaäggningen, säger Thomas Augustsson.

Men enligt Tony norell gör det bara att man hamnar på plus minus noll.

– De sade upp 15 personer i maj förra året och så har vi haft några pensionsavgångar också. Så vi blir inte fler än vi var då.