Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Skyddsombudet Tony Norell anser att Green cargo lägger omänskliga scheman. Foto: Catharina Johnson
Nyhet

Skyddsombud anmäler Green cargo

Skyddsombuden på Green cargo i Borlänge anser att företaget lägger omänskliga scheman. Sjuktalen har gått från 5 till 15 procent och folk har svårt att planera sina liv. Därför har de lämnat en anmälan till Arbetsmiljöverket.

5 februari 2016 08:00

De anställda får nya scheman varje månad, med 14 dagars varsel.

– Det säger sig självt att det blir oerhört svårt för till exempel småbarnsföräldrar att planera sina liv med så kort framförhållning, säger Tony Norell, ett av skyddsombuden bakom anmälan.

Men framförhållningen är bara en del av problemet. På grund av helautomatiserad schemaläggning tas ingen hänsyn till behovet av återhämtning mellan slitsamma pass.

De så kallade tätskiften ligger så att man arbetar förmiddagsskift kl 06–14 följt av nattskift 22–06, eller eftermiddag 14–22 följt av förmiddag 06–14.

– Man kan jobba förmiddag, sedan vara ledig och gå på igen på nattskiftet. Då är man inte så pigg klockan sex på morgonen efter det nattpasset. Vi ser en koppling till de ökade sjuktalen. Nu ligger de på 15 procent och förr omkring 5.

Som Sekotidningen tidigare skrivit testar Green cargo en modul för schemaläggning som bygger på den senaste forskningen inom sömn och vakenhet. I Borlänge infördes systemet 1 januari.

– Nu har jag varit ledig en längre tid, men när jag tittade på mitt schema framöver så har det nog aldrig sett så bra ut. Så vi får hoppas på det här, säger Tony Norell.

Thomas Augustsson är driftområdeschef på Green cargo. Han anser att företaget redan innan satt in åtgärder för att komma tillrätta med problemen.

– Vi hade en arbetsgrupp som tittade på det här tillsammans med facket. Men skyddsombuden valde att göra en anmälan till Arbetsmiljöverket innan vi var klara, och det kan jag tycka är lite synd. Men vi tar problemen på största allvar.

Bland åtgärderna märks, förutom den nya schemamodulen, begränsning av tätskift så det som mest kan bli två per månad, max sex nattskift i rad samt nyanställningar.

– Vi har rekryterat nio bangårdsoperatörer och är på gång att anställa åtta nya lokförare. Det kommer ju underlätta schemaäggningen, säger Thomas Augustsson.

Men enligt Tony norell gör det bara att man hamnar på plus minus noll.

– De sade upp 15 personer i maj förra året och så har vi haft några pensionsavgångar också. Så vi blir inte fler än vi var då.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

5 kommentarer

  1. Jan Asplund

    Hur går ”tätskiften” ihop med arbetstidslagen om dygnsvila?
    Eller har man skrivit bort det i avtalet?
    Läge att diskutera det igen då?

  2. Sandra Nilsson

    Det är ju på tiden att någon inom facket visar handlingkraft nog. Det Green Cargo gör är det sjukaste jag hört om på en arbetsplats. Det är otroligt konstigt att referera till den senast sömnforskningen utan att ange källor, som brukligt är. Eftersom de läkare vi pratat med tycker att schenaläggningen är förfärande och omänsklig är det nog dags att GC publicerar ”sina” forskningsresultat.

    Min sambo jobbar på GC i Malmö. Jobbet kan inte anses ofarligt och han har ca 4 mil att köra hem från sina pass. Flera gånger i veckan undrar jag om mina barn kommer ha kvar sin far när det blir morgon. Personligen hade jag inte klarat att göra jobbet på ett säkert sätt och sen köra hem i bil efter 4 timmars sömn på innevarande dygn. Visst är det jobbigt även att det är svårt att planera då scheman är slumpmässiga och vissa pass läggs ut DAGEN INNAN. Men ytterst handlar det om liv och död, det är faktiskt det som är värst.

    Om man ville spara pengar kunde ledningen frågat de som vet hur verksamheten, skiftjobbare, och den personal som de har fungerar. Nu har man skapat ett blödande sår med personal som går på knäna. Vad säger ledningen? – ”Ni har inte samma vision som oss”. Vad säger närmsta chefen? -”byt jobb om det inte passar”. Vad säger facket? – ”byt jobb om det inte passar” (här snackar vi ett medlemskap som verkligen inte är värt pengarna).

    Men här är en newsflash för GC och ST: Detta passar inte någon levande människa!

  3. Ulf Nilsson

    Den som såg till att 15 personer sades upp i maj förra året borde kanske sägas upp !

  4. Mikael

    @Sandra: Green Cargo bedriver självklart ingen egen sömnforskning men de publicerar gärna sina källor. Systemet som de använder baseras på sömnforskningen ledd av Åkerstedt på Stockholms stresscenter (se http://sekotidningen.se/artikel/piggare-scheman-pa-green-cargo/ för mer info). Forskningen och systemet som använder sig av forskningen är båda vetenskapligt verifierade att minska risken för olyckor till följd av trött personal. Vad är det för läkare du pratat med? Har de erfarenhet av sömnforskning eller har de uttalat sig i form av privatpersoner? Varför skulle de vara mer kompetenta menar du?

    Sen är det ju så att majoriteten av Green Cargos körningar sker på natten så det är svårt att göra scheman där personalen inte är trött vid något tillfälle. Och menar du på allvar att Green Cargo ska ta hänsyn till att din man bor 4 mil från sin arbetsplats? Ska han få ett snällare schema pga det? Om avståndet till jobbet är ett problem så får ni flytta närmare jobbet, det är inget unikt problem med att pendla direkt.

    Green Cargo följer svensk lagstiftning och de överrenskommelser som de gjort med facket. Utöver det har de ett dyrt schemaönskemålssystem som tar hänsyn till personalens önskemål vid schemaläggning. Sluta gnälla!

  5. Sandra Nilsson

    @Mikael Vem är du? Jobbar du själv förmiddag/natt? Har du själv erfarenhet av att göra egna önskemål i GCs dyra system? Om du företräder Green Cargo så måste jag säga att du håller en osedvanligt dålig ton. Och det är givetvis Green Cargos egen företagsläkare vi vänder oss till. En referens till SEKO-tidningen är ingen vetenskaplig källa och det är absolut för väl att GC själva inte bedriver forskning, även om det verkar som att dom är försökskaniner hela bunten.

    Det är också trevligt att du insinuerar att jag menar att min sambo ska få snällare schema för att han bor 4 mil från jobbet. (tycker du det är långt? Då får jag nog hälsa välkommen till verkligheten). Jag lever också på denna planeten så jag begriper givetvis att alla har samma villkor. Det jag försöker illustrera är att Green Cargos scheman och människors verklighet inte passar ihop överhuvudtaget. Att facket godkänt detta är inget argument, facket är ett skämt.

    Jag vill gärna se att ni publicerar era _vetenskapliga_ källor (jag utgår från att du vet vad vetenskaplighet betyder), som styrker att förmiddag/natt är ett vettigt sätt att jobba, jag ska läsa med stort intresse så får vi ta det en vända med GCs företagsläkare sen.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Nyanställningsblockad

En stridsåtgärd där facket stoppar arbetsgivarens möjlighet att nyanställa personal på en arbetsplats eller inom ett företag.