Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Skyddsombudet Tony Norell anser att Green cargo lägger omänskliga scheman. Foto: Catharina Johnson
Nyhet

Skyddsombud anmäler Green cargo

Skyddsombuden på Green cargo i Borlänge anser att företaget lägger omänskliga scheman. Sjuktalen har gått från 5 till 15 procent och folk har svårt att planera sina liv. Därför har de lämnat en anmälan till Arbetsmiljöverket.

5 februari 2016 08:00

De anställda får nya scheman varje månad, med 14 dagars varsel.

– Det säger sig självt att det blir oerhört svårt för till exempel småbarnsföräldrar att planera sina liv med så kort framförhållning, säger Tony Norell, ett av skyddsombuden bakom anmälan.

Men framförhållningen är bara en del av problemet. På grund av helautomatiserad schemaläggning tas ingen hänsyn till behovet av återhämtning mellan slitsamma pass.

De så kallade tätskiften ligger så att man arbetar förmiddagsskift kl 06–14 följt av nattskift 22–06, eller eftermiddag 14–22 följt av förmiddag 06–14.

– Man kan jobba förmiddag, sedan vara ledig och gå på igen på nattskiftet. Då är man inte så pigg klockan sex på morgonen efter det nattpasset. Vi ser en koppling till de ökade sjuktalen. Nu ligger de på 15 procent och förr omkring 5.

Som Sekotidningen tidigare skrivit testar Green cargo en modul för schemaläggning som bygger på den senaste forskningen inom sömn och vakenhet. I Borlänge infördes systemet 1 januari.

– Nu har jag varit ledig en längre tid, men när jag tittade på mitt schema framöver så har det nog aldrig sett så bra ut. Så vi får hoppas på det här, säger Tony Norell.

Thomas Augustsson är driftområdeschef på Green cargo. Han anser att företaget redan innan satt in åtgärder för att komma tillrätta med problemen.

– Vi hade en arbetsgrupp som tittade på det här tillsammans med facket. Men skyddsombuden valde att göra en anmälan till Arbetsmiljöverket innan vi var klara, och det kan jag tycka är lite synd. Men vi tar problemen på största allvar.

Bland åtgärderna märks, förutom den nya schemamodulen, begränsning av tätskift så det som mest kan bli två per månad, max sex nattskift i rad samt nyanställningar.

– Vi har rekryterat nio bangårdsoperatörer och är på gång att anställa åtta nya lokförare. Det kommer ju underlätta schemaäggningen, säger Thomas Augustsson.

Men enligt Tony norell gör det bara att man hamnar på plus minus noll.

– De sade upp 15 personer i maj förra året och så har vi haft några pensionsavgångar också. Så vi blir inte fler än vi var då.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

5 kommentarer

  1. Jan Asplund

    Hur går ”tätskiften” ihop med arbetstidslagen om dygnsvila?
    Eller har man skrivit bort det i avtalet?
    Läge att diskutera det igen då?

  2. Sandra Nilsson

    Det är ju på tiden att någon inom facket visar handlingkraft nog. Det Green Cargo gör är det sjukaste jag hört om på en arbetsplats. Det är otroligt konstigt att referera till den senast sömnforskningen utan att ange källor, som brukligt är. Eftersom de läkare vi pratat med tycker att schenaläggningen är förfärande och omänsklig är det nog dags att GC publicerar ”sina” forskningsresultat.

    Min sambo jobbar på GC i Malmö. Jobbet kan inte anses ofarligt och han har ca 4 mil att köra hem från sina pass. Flera gånger i veckan undrar jag om mina barn kommer ha kvar sin far när det blir morgon. Personligen hade jag inte klarat att göra jobbet på ett säkert sätt och sen köra hem i bil efter 4 timmars sömn på innevarande dygn. Visst är det jobbigt även att det är svårt att planera då scheman är slumpmässiga och vissa pass läggs ut DAGEN INNAN. Men ytterst handlar det om liv och död, det är faktiskt det som är värst.

    Om man ville spara pengar kunde ledningen frågat de som vet hur verksamheten, skiftjobbare, och den personal som de har fungerar. Nu har man skapat ett blödande sår med personal som går på knäna. Vad säger ledningen? – ”Ni har inte samma vision som oss”. Vad säger närmsta chefen? -”byt jobb om det inte passar”. Vad säger facket? – ”byt jobb om det inte passar” (här snackar vi ett medlemskap som verkligen inte är värt pengarna).

    Men här är en newsflash för GC och ST: Detta passar inte någon levande människa!

  3. Ulf Nilsson

    Den som såg till att 15 personer sades upp i maj förra året borde kanske sägas upp !

  4. Mikael

    @Sandra: Green Cargo bedriver självklart ingen egen sömnforskning men de publicerar gärna sina källor. Systemet som de använder baseras på sömnforskningen ledd av Åkerstedt på Stockholms stresscenter (se http://sekotidningen.se/artikel/piggare-scheman-pa-green-cargo/ för mer info). Forskningen och systemet som använder sig av forskningen är båda vetenskapligt verifierade att minska risken för olyckor till följd av trött personal. Vad är det för läkare du pratat med? Har de erfarenhet av sömnforskning eller har de uttalat sig i form av privatpersoner? Varför skulle de vara mer kompetenta menar du?

    Sen är det ju så att majoriteten av Green Cargos körningar sker på natten så det är svårt att göra scheman där personalen inte är trött vid något tillfälle. Och menar du på allvar att Green Cargo ska ta hänsyn till att din man bor 4 mil från sin arbetsplats? Ska han få ett snällare schema pga det? Om avståndet till jobbet är ett problem så får ni flytta närmare jobbet, det är inget unikt problem med att pendla direkt.

    Green Cargo följer svensk lagstiftning och de överrenskommelser som de gjort med facket. Utöver det har de ett dyrt schemaönskemålssystem som tar hänsyn till personalens önskemål vid schemaläggning. Sluta gnälla!

  5. Sandra Nilsson

    @Mikael Vem är du? Jobbar du själv förmiddag/natt? Har du själv erfarenhet av att göra egna önskemål i GCs dyra system? Om du företräder Green Cargo så måste jag säga att du håller en osedvanligt dålig ton. Och det är givetvis Green Cargos egen företagsläkare vi vänder oss till. En referens till SEKO-tidningen är ingen vetenskaplig källa och det är absolut för väl att GC själva inte bedriver forskning, även om det verkar som att dom är försökskaniner hela bunten.

    Det är också trevligt att du insinuerar att jag menar att min sambo ska få snällare schema för att han bor 4 mil från jobbet. (tycker du det är långt? Då får jag nog hälsa välkommen till verkligheten). Jag lever också på denna planeten så jag begriper givetvis att alla har samma villkor. Det jag försöker illustrera är att Green Cargos scheman och människors verklighet inte passar ihop överhuvudtaget. Att facket godkänt detta är inget argument, facket är ett skämt.

    Jag vill gärna se att ni publicerar era _vetenskapliga_ källor (jag utgår från att du vet vad vetenskaplighet betyder), som styrker att förmiddag/natt är ett vettigt sätt att jobba, jag ska läsa med stort intresse så får vi ta det en vända med GCs företagsläkare sen.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

En målare som arbetade med att renovera hytter ombord på Silja Symphony omkom i en arbetsplatsolycka i lördags. Dödsorsaken uppges vara en felaktig bygglampa som gett mannen en elchock. Läs mer

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ har beslutat att lägga ut kundtjänsten i Ånge på ett privat företag. Webhelp, som tar över, lovar att vara kvar i minst fem år och har skrivit ett specialavtal för de anställda. Läs mer

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Två män försökte med våld ta brevbäraren Åsa Åsbergs postbil. En av männen greppade så hårt tag om Åsas nacke att hon har ständig värk flera veckor efteråt. Hon chockades och gav inte männen bilnycklarna. Läs mer

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Strandning

När kollektivavtalsförhandlingarna avbryts för att parterna inte längre anser att förhandlingarna leder någonstans. Även medlare kan stranda förhandlingarna om han anser att avståndet mellan parterna är alltför stort för att man ska nå en överenskommelse. Om förhandlingarna strandas brukar det innebära att man varslar om stridsåtgärder.