Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Skyddsombudet Tony Norell anser att Green cargo lägger omänskliga scheman. Foto: Catharina Johnson
Nyhet

Skyddsombud anmäler Green cargo

Skyddsombuden på Green cargo i Borlänge anser att företaget lägger omänskliga scheman. Sjuktalen har gått från 5 till 15 procent och folk har svårt att planera sina liv. Därför har de lämnat en anmälan till Arbetsmiljöverket.

5 februari 2016 08:00

De anställda får nya scheman varje månad, med 14 dagars varsel.

– Det säger sig självt att det blir oerhört svårt för till exempel småbarnsföräldrar att planera sina liv med så kort framförhållning, säger Tony Norell, ett av skyddsombuden bakom anmälan.

Men framförhållningen är bara en del av problemet. På grund av helautomatiserad schemaläggning tas ingen hänsyn till behovet av återhämtning mellan slitsamma pass.

De så kallade tätskiften ligger så att man arbetar förmiddagsskift kl 06–14 följt av nattskift 22–06, eller eftermiddag 14–22 följt av förmiddag 06–14.

– Man kan jobba förmiddag, sedan vara ledig och gå på igen på nattskiftet. Då är man inte så pigg klockan sex på morgonen efter det nattpasset. Vi ser en koppling till de ökade sjuktalen. Nu ligger de på 15 procent och förr omkring 5.

Som Sekotidningen tidigare skrivit testar Green cargo en modul för schemaläggning som bygger på den senaste forskningen inom sömn och vakenhet. I Borlänge infördes systemet 1 januari.

– Nu har jag varit ledig en längre tid, men när jag tittade på mitt schema framöver så har det nog aldrig sett så bra ut. Så vi får hoppas på det här, säger Tony Norell.

Thomas Augustsson är driftområdeschef på Green cargo. Han anser att företaget redan innan satt in åtgärder för att komma tillrätta med problemen.

– Vi hade en arbetsgrupp som tittade på det här tillsammans med facket. Men skyddsombuden valde att göra en anmälan till Arbetsmiljöverket innan vi var klara, och det kan jag tycka är lite synd. Men vi tar problemen på största allvar.

Bland åtgärderna märks, förutom den nya schemamodulen, begränsning av tätskift så det som mest kan bli två per månad, max sex nattskift i rad samt nyanställningar.

– Vi har rekryterat nio bangårdsoperatörer och är på gång att anställa åtta nya lokförare. Det kommer ju underlätta schemaäggningen, säger Thomas Augustsson.

Men enligt Tony norell gör det bara att man hamnar på plus minus noll.

– De sade upp 15 personer i maj förra året och så har vi haft några pensionsavgångar också. Så vi blir inte fler än vi var då.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

5 kommentarer

  1. Jan Asplund

    Hur går ”tätskiften” ihop med arbetstidslagen om dygnsvila?
    Eller har man skrivit bort det i avtalet?
    Läge att diskutera det igen då?

  2. Sandra Nilsson

    Det är ju på tiden att någon inom facket visar handlingkraft nog. Det Green Cargo gör är det sjukaste jag hört om på en arbetsplats. Det är otroligt konstigt att referera till den senast sömnforskningen utan att ange källor, som brukligt är. Eftersom de läkare vi pratat med tycker att schenaläggningen är förfärande och omänsklig är det nog dags att GC publicerar ”sina” forskningsresultat.

    Min sambo jobbar på GC i Malmö. Jobbet kan inte anses ofarligt och han har ca 4 mil att köra hem från sina pass. Flera gånger i veckan undrar jag om mina barn kommer ha kvar sin far när det blir morgon. Personligen hade jag inte klarat att göra jobbet på ett säkert sätt och sen köra hem i bil efter 4 timmars sömn på innevarande dygn. Visst är det jobbigt även att det är svårt att planera då scheman är slumpmässiga och vissa pass läggs ut DAGEN INNAN. Men ytterst handlar det om liv och död, det är faktiskt det som är värst.

    Om man ville spara pengar kunde ledningen frågat de som vet hur verksamheten, skiftjobbare, och den personal som de har fungerar. Nu har man skapat ett blödande sår med personal som går på knäna. Vad säger ledningen? – ”Ni har inte samma vision som oss”. Vad säger närmsta chefen? -”byt jobb om det inte passar”. Vad säger facket? – ”byt jobb om det inte passar” (här snackar vi ett medlemskap som verkligen inte är värt pengarna).

    Men här är en newsflash för GC och ST: Detta passar inte någon levande människa!

  3. Ulf Nilsson

    Den som såg till att 15 personer sades upp i maj förra året borde kanske sägas upp !

  4. Mikael

    @Sandra: Green Cargo bedriver självklart ingen egen sömnforskning men de publicerar gärna sina källor. Systemet som de använder baseras på sömnforskningen ledd av Åkerstedt på Stockholms stresscenter (se http://sekotidningen.se/artikel/piggare-scheman-pa-green-cargo/ för mer info). Forskningen och systemet som använder sig av forskningen är båda vetenskapligt verifierade att minska risken för olyckor till följd av trött personal. Vad är det för läkare du pratat med? Har de erfarenhet av sömnforskning eller har de uttalat sig i form av privatpersoner? Varför skulle de vara mer kompetenta menar du?

    Sen är det ju så att majoriteten av Green Cargos körningar sker på natten så det är svårt att göra scheman där personalen inte är trött vid något tillfälle. Och menar du på allvar att Green Cargo ska ta hänsyn till att din man bor 4 mil från sin arbetsplats? Ska han få ett snällare schema pga det? Om avståndet till jobbet är ett problem så får ni flytta närmare jobbet, det är inget unikt problem med att pendla direkt.

    Green Cargo följer svensk lagstiftning och de överrenskommelser som de gjort med facket. Utöver det har de ett dyrt schemaönskemålssystem som tar hänsyn till personalens önskemål vid schemaläggning. Sluta gnälla!

  5. Sandra Nilsson

    @Mikael Vem är du? Jobbar du själv förmiddag/natt? Har du själv erfarenhet av att göra egna önskemål i GCs dyra system? Om du företräder Green Cargo så måste jag säga att du håller en osedvanligt dålig ton. Och det är givetvis Green Cargos egen företagsläkare vi vänder oss till. En referens till SEKO-tidningen är ingen vetenskaplig källa och det är absolut för väl att GC själva inte bedriver forskning, även om det verkar som att dom är försökskaniner hela bunten.

    Det är också trevligt att du insinuerar att jag menar att min sambo ska få snällare schema för att han bor 4 mil från jobbet. (tycker du det är långt? Då får jag nog hälsa välkommen till verkligheten). Jag lever också på denna planeten så jag begriper givetvis att alla har samma villkor. Det jag försöker illustrera är att Green Cargos scheman och människors verklighet inte passar ihop överhuvudtaget. Att facket godkänt detta är inget argument, facket är ett skämt.

    Jag vill gärna se att ni publicerar era _vetenskapliga_ källor (jag utgår från att du vet vad vetenskaplighet betyder), som styrker att förmiddag/natt är ett vettigt sätt att jobba, jag ska läsa med stort intresse så får vi ta det en vända med GCs företagsläkare sen.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Seko och 6F inleder valrörelsen

Vem f’n bryr sig? Den frågan ställer Seko och de övriga förbunden i 6F i årets valrörelse. Enligt förbunden är svaret på frågan socialdemokraterna. Läs mer

Kriminalvården och Seko inte överens om lokalt avtal

Seko och Kriminalvården har inte lyckats komma överens om ett avtal för 2017. Nu blir det de lokala parterna som ska förhandla utifrån det centrala avtalet, som slöts i höstas. I potten finns totalt 6,5 procent på tre år med låglönesatsning. Läs mer

Statligt järnvägsunderhåll

Statligt järnvägsunderhåll

Trafikverket kommer att ta över den del av basunderhållet på järnväg som statligt ägda Infranord har. Det utlovar infrastrukturminister Tomas Eneroth idag, onsdag. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Lönestatistik

Visar löneutvecklingen för olika grupper över tid. Medlingsinstitutet har statens uppdrag att ansvara för den officiella lönestatistiken i Sverige.