Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Foto: David Bergström
Hälsa

Skratta mer prestera bättre

Personal som skrattar blir friskare och mer kreativa. Och skrattet går att träna upp.

14 februari 2014 15:54

Fakta

Skratt sänker stressnivåerna

Är det sant att man jobbar bättre om man har roligt på jobbet? expert LenaSekotidningen frågade psykologen och skrattexperten Lena Dur Högnelid.

– Ja, absolut. Man håller sig friskare och presterar bättre. Skrattet är ett socialt smörjmedel som påverkar samspel, kommunikation, empati och lyssnande. Om man har roligt ökar arbetsglädjen, energin och kreativiteten.

Vad händer om man aldrig skrattar på jobbet?

– Då får man ett skrattunderskott eftersom man tillbringar så stor del av sin tid på arbetet. Och det kan i sin tur leda till hälsorisker och att man arbetar sämre.

Vad händer egentligen när man skrattar?

– Skrattet påverkar andning, blodcirkulation, hjärtmuskelns styrka och kondition, musklerna i mellangärdet, de festa grundläggande fysiologiska processer, men det är också. helt avgörande för vårt mentala välbefinnande. Leendet påverkar stressbalansen och därmed vår tankeförmåga och kreativitet, och är en viktig del i kommunikation med andra människor.

Kan man öva upp sin skrattförmåga?

– Ja, man kan träna sin skrattkondis precis som man tränar andra förmågor. Man kan öva sina skrattmuskler med metoden ”skrattercise”. En enkel hemmaövning är exempelvis att skratta högt när man borstar tänderna.

Blir en arbetsplats mer tillåtande om de som jobbar där tillåts skratta?

– Absolut, eftersom skrattklimatet påverkar stressnivå, tålamod, lyssnande, problemlösningsförmåga. Har man en väl fungerande och tillåtande arbetsmiljö blir det färre konflikter och man kan lösa dem konstruktivt när de uppkommer.

Finns det arbetsplatser som aktivt jobbar med att skratta mer?

– Jag är ofta ute p. företag som är intresserade av ”strategiskt arbetsglädjearbete”, att fokusera p. det som behövs för att medarbetare ska m. bra, fungera med varandra och prestera, och där ingår skratt och leenden.

Visst finns det en uppfattning om att arbetet inte är seriöst om man inte är allvarlig och fokuserad?

– Ja, det är en seglivad missuppfattning. Skratt och leenden stärker tvärtom fokus, tankeförmåga och energinivå.. Omdöme och social kompetens hjälper oss sedan att avgöra hur, när och i vilken mängd det passar.

Finns det människor som nästan aldrig skrattar?

– Ja, det är ganska vanligt att tappa sin skrattvana. Oftast försvinner de stora skratten först, sedan småskrattandet, sist leendena. Men som tur är kan man f. tillbaka vanan om man vill. Det är en stor del av mitt arbete att hjälpa till med det.

– Klart vi skrattar på jobbet, annars skulle jag inte jobba kvar, säger Niclas Lundstedt, terminalarbetare på Mertz kombiterminal i Malmö.

Vi träffas en regnig iskall vinterdag. Sekoombudet Lennart Gemkvist möter upp tillsammans med Niclas som är skyddsombud, och företagets vice vd Thomas Jörme. Alla tre är helt överens: En arbetsplats med glada skratt och god stämning funkar bättre än en med en hård och kall atmosfär.

– Självklart går jobbet först, men man arbetar ju inte sämre för att man har roligt också, säger Niclas.

Alla hejar glatt när vi dyker upp, till och med hunden Selma som hör till  inventarierna på stället hälsar lite förstrött.

– Hon ska visst vara med på lönelistan också, säger Lennart med ett leende.

Mertz tog över terminalen för ett år sedan och är nu Sveriges största logistikterminal. Hit kommer containrar och trailrar med lastbil och lastas om till järnvägsvagnar.

– Rena miljövinsten. Vi slipper lastbilar på vägarna och kunden får fram sina varor, säger Niclas.

Jobbet är långt ifrån riskfritt, med tunga lyft och farliga moment när godsvagnar ska växlas.

– Om personalen är glad minskar risken för olyckor. Och om de trivs och känner sig trygga arbetar de ju så klart bättre, säger Thomas Jörme.

Härifrån lastas allt från bananer till järn. Jobbet sköts av 22 anställd som Mertz tog över när de köpte terminalen från Cargonet.

– Ett lyckokast. Det kunde ju varit hur som helst, men det här är ett toppengäng, säger Thomas Jörme. Behöver det jobbas över så ställer folk upp – självklart mot ersättning och frivilligt – men själva inställningen till jobbet är professionell. Och vi har mer än fördubblat vår volym på ett år!

– Och att sjukfrånvaron är på 0,2 procent säger en del om trivseln, säger Lennart Gemkvist.

De festa anställda har varit här i över 15 år och just därför är de viktigt att lotsa in nykomlingar i jobbet och arbetsgänget.

– De får lära sig alla säkerhetsföreskrifter, gå bredvid och komma in i gemenskapen – det brukar funka bra, säger Niclas.

Niclas har jobbat inom järnvägen i 26 år och på just den här terminalen sedan 1997.

– Jag har jobbat på dagis, med barn med särskilda behov och till och med varit snickare men trivs bäst här. Man jobbar ute, rör på sig, har olika arbetsuppgifter under en dag.

– Man kör lok, växlar vagnar, kör truck, kör kran och har fridagar – en perfekt blandning, säger Lennart Gemkvist.

Att stämningen är god märks direkt. Niclas berättar om när han hade sett en film om en psykolog som misslyckades med sin gruppterapi och i ren panik för att rädda situationen skrek: gruppkram!

– Det testade jag nästa dag på jobbet och, jadå, vi fick till en riktig gruppkram med fyra killar, skrattar han. Det skulle man nog testa lite oftare.

– Ett gott skratt är alltid bra men det behövs som bäst när det är som jävligast. När man fryser, det är stressigt och bara trist. Då kan ett skratt fixa hela dagen. Jag skulle kunna jobba med vilket jobb som helst bara jag har kul på jobbet.

Birgitta Forssell
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Banarbetare omkom efter påkörning

En banarbetare i 50-årsåldern omkom efter att ha blivit påkörd av ett tåg. Mannen arbetade i spåret öster om Arboga då han blev påkörd av ett SJ-tåg. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

Aferdita Bajrami städar Världskulturmuseet i Göteborg. Hon stortrivs på jobbet. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Lönediskriminering

Osakliga löneskillnader, som inte motiveras av skillnader i erfarenhet, ansvar, produktivitet med mera.