Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Skärgårdsupphandling godkänd i domstol

Förvaltningsrätten anser att upphandlingen av sjötrafik i Stockholm utförts korrekt. Direktupphandlingen som följde var förvisso otillåten men avtalet godkänns ändå. Men domen kommer att överklagas.

3 maj 2016 10:36

Förvaltningsrätten i Stockholm menar att upphandlingen inte brutit mot Lagen om offentlig upphandling (LOU). Domstolen har därför avslagit ansökningarna om överprövning av tilldelningsbeslutet där TRSM vann de två största områdena.

Det var bland andra Stockholms sjötrafik (SSAB), som förlorade samma områden, som överklagade beslutet. Dels på grund av att man ansåg att TRSM:s finansiella garantier var oklara men också att bolaget överdrivit sin kompetens.

– Vi kommer att överklaga till kammarrätten. Vi anser dessutom att förvaltningsrätten begått ett grovt rättegångsfel då den inte verkar ha läst skriftväxlingen särskilt väl, säger SSAB:s vd Anna Öberg.

Enligt henne har rätten inte alls tittat på kraven i upphandlingen där hon menar att TRSM missar fyra av fyra skallkrav.

– Det verkar vara en väldig skillnad på vilka krav som ställs på oss, en aktör med lång erfarenhet av sjötrafik, och en som tidigare ägnat sig åt en ganska misslyckad försäljning av presentkort, säger hon.

Som en följd av att den rättsliga processen kring tilldelningsbeslutet kunde dra ut på tiden, över trafikstart, valde Stockholms läns landsting att göra en direktupphandling med TRSM. SSAB ansåg att man i stället skulle förlängt deras kontrakt till frågan var avgjord i rätten.

Landstinget å sin sida ansåg att man gjort en korrekt tilldelning och därför direktupphandlade man med de vinnande entreprenörerna.

SSAB överklagade även direktupphandlingen och fick rätt, men till ingen nytta.

Domstolen konstaterar att landstinget genomfört en otillåten direktupphandling men att det funnits tvingande hänsyn till ett allmänintresse att avtalet ändå ska godkännas.

För att få göra en direktupphandling måste vissa krav vara uppfyllda: det måste var absolut nödvändigt, det måste råda stor brådska och det ska inte ha kunnat förutses att man hamnat i en sådan situation att en direktupphandling måste göras.

– Vi menar att landstinget hade kunnat förutse detta. Vi såg inte heller att det förelåg synnerliga skäl, som är nästa sak man tittar på. Därför kom vi fram till att direktupphandlingen var otillåten, säger rådman Maria Dahlberg på förvaltningsrätten i Stockholm.

Hur kan ett otillåtet avtal bli tillåtet ändå?

– För att man i nästa steg ska se om det finns tvingande hänsyn till allmänintresset. Och det tyckte vi fanns med tanke på att det är kollektivtrafik som många är beroende av. Alternativet hade varit att det inte fanns något avtal alls.

Men även detta ställer sig Anna Öberg kritisk till.

– Tvingande hänsyn uppstod ju bara för att man lät trafiken komma igång innan domen kom. Men vi klagar inte – vi överklagar.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Fota ditt jobb

Fota ditt jobb

Visa upp din arbetsplats, delta i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Enda kravet är att bilden på något sätt ska ha anknytning till jobbet och gärna till dina arbetskamrater. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Varnar för smutsigare pendeltåg

Varnar för smutsigare pendeltåg

Hur skitigt blir det på Stockholms pendeltåg och stationer om hälften av städarna sägs upp? Ingen skillnad, enligt arbetsgivaren. Det tror inte städarna. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Stort varsel på stockholmspendeln

Stort varsel på stockholmspendeln

Idag har 90 städare på pendeltågen i Stockholm varslats om uppsägning. Deras arbetsgivare Sol Reneriet blev ”fetlurade” av MTR, säger en anställd. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Svartfot

Ett nedsättande namn för blockad- eller strejkbrytare.