Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Skärgårdsupphandling godkänd i domstol

Förvaltningsrätten anser att upphandlingen av sjötrafik i Stockholm utförts korrekt. Direktupphandlingen som följde var förvisso otillåten men avtalet godkänns ändå. Men domen kommer att överklagas.

3 maj 2016 10:36

Förvaltningsrätten i Stockholm menar att upphandlingen inte brutit mot Lagen om offentlig upphandling (LOU). Domstolen har därför avslagit ansökningarna om överprövning av tilldelningsbeslutet där TRSM vann de två största områdena.

Det var bland andra Stockholms sjötrafik (SSAB), som förlorade samma områden, som överklagade beslutet. Dels på grund av att man ansåg att TRSM:s finansiella garantier var oklara men också att bolaget överdrivit sin kompetens.

– Vi kommer att överklaga till kammarrätten. Vi anser dessutom att förvaltningsrätten begått ett grovt rättegångsfel då den inte verkar ha läst skriftväxlingen särskilt väl, säger SSAB:s vd Anna Öberg.

Enligt henne har rätten inte alls tittat på kraven i upphandlingen där hon menar att TRSM missar fyra av fyra skallkrav.

– Det verkar vara en väldig skillnad på vilka krav som ställs på oss, en aktör med lång erfarenhet av sjötrafik, och en som tidigare ägnat sig åt en ganska misslyckad försäljning av presentkort, säger hon.

Som en följd av att den rättsliga processen kring tilldelningsbeslutet kunde dra ut på tiden, över trafikstart, valde Stockholms läns landsting att göra en direktupphandling med TRSM. SSAB ansåg att man i stället skulle förlängt deras kontrakt till frågan var avgjord i rätten.

Landstinget å sin sida ansåg att man gjort en korrekt tilldelning och därför direktupphandlade man med de vinnande entreprenörerna.

SSAB överklagade även direktupphandlingen och fick rätt, men till ingen nytta.

Domstolen konstaterar att landstinget genomfört en otillåten direktupphandling men att det funnits tvingande hänsyn till ett allmänintresse att avtalet ändå ska godkännas.

För att få göra en direktupphandling måste vissa krav vara uppfyllda: det måste var absolut nödvändigt, det måste råda stor brådska och det ska inte ha kunnat förutses att man hamnat i en sådan situation att en direktupphandling måste göras.

– Vi menar att landstinget hade kunnat förutse detta. Vi såg inte heller att det förelåg synnerliga skäl, som är nästa sak man tittar på. Därför kom vi fram till att direktupphandlingen var otillåten, säger rådman Maria Dahlberg på förvaltningsrätten i Stockholm.

Hur kan ett otillåtet avtal bli tillåtet ändå?

– För att man i nästa steg ska se om det finns tvingande hänsyn till allmänintresset. Och det tyckte vi fanns med tanke på att det är kollektivtrafik som många är beroende av. Alternativet hade varit att det inte fanns något avtal alls.

Men även detta ställer sig Anna Öberg kritisk till.

– Tvingande hänsyn uppstod ju bara för att man lät trafiken komma igång innan domen kom. Men vi klagar inte – vi överklagar.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lönestruktur

Visar hur lönerna är uppbyggda och hur olika löner förhåller sig till varandra.