– Vi fick med oss väldigt mycket men det är svårt att vara helt nöjd när man varit i öppen konflikt. Då kan man inte få med sig allt man vill, säger Mats Jäderland, vd för Sjöbefälsföreningen.

Det de fick med sig, som konflikten mycket handlade om, var ett återinförande av tarifflönerna som förhandlades bort i förra avtalsrörelsen.

– Det var en stor seger som skapar trygghet för de som jobbar i branschen. det är ett rättvist, säkert och jämställt lönesystem som våra medlemmar är väldigt nöjda med, säger Mats Jäderland.

Motparten, Almega, är mindre nöjd.

– Vi beklagar att vi tvingats gå bakåt och återinföra tarifferna. Det har varit en lång konflikt och till slut fick vi ge oss där. Vi är ju tvungna att ta hänsyn till den verksamhet vi driver och  understödja näringslivet i skärgården som är beroende av sjötrafiken. Speciellt nu när säsongen kommer igång ordentligt, säger Patrik Eidfelt, förhandlingschef på Almega tjänsteföretagen.

Trots att tarifflönerna förhandlades bort i förra avtalsrörelsen har många rederier behållit den löneformen. Något som varit möjligt om man kommit överens lokalt. Nu vänder man på steken och gör tarifferna till standard och individuella löner möjliga lokalt.

Varför har så många företag behållit tarifferna trots att ni förhandlade bort dem?

– Först vill jag säga att delegationen varit helt enig. Men sedan finns det företag som tycker att tariffer passar bättre för deras verksamhet. Men vi är övertygade om att det i framtiden kommer bli individuella löner då det bäst kan utveckla företagen. Men nu får vi se tiden an, säger Patrik Eidfelt.

En annan stridsfråga har handlat om att föra ihop tre avtal till ett branschavtal. Något som båda parter förvisso vill men man är oense om nivåerna.

– Vi ville ju få med så mycket som möjligt från Waxholmsbolagsavtalet, som var det bästa. Men där lyckades vi inte, säger Mats Jäderland.

Problemet där är att Stockholms sjötrafik, som hade det avtalet, förlorade senaste upphandlingen och har begärt utträde ur Almega. Därmed är avtalet uppsagt.

– Rent juridiskt är det så och därför kunde vi inte riktigt hävda det. Nu blev det två avtal, ett för västkusten och ett för östkusten, säger Mats Jäderland.

Almega vill alltså också få till ett avtal, men ser det som en längre process.

– Det är inget vi löser i en avtalsrörelse, framförallt för att arbetstiden är så olika. Men nu har vi i alla fall bara två avtal i ställer för tre, säger Patrik Eidfelt.