Beskedet kom onsdags och togs emot med viss tillförsikt. Sekos linje har förvisso varit att SJ ska behålla kundtjänsten i egen regi, men anser att den uppgörelse som nu är klar har sina fördelar.

Framför allt att Webhelp lovat SJ att garantera jobben Ånge i minst fem år, oavsett hur stort uppdraget från SJ blir.

– Då vet vi att jobben är tryggade i fem år. I den här branschen, med all digitalisering, är det nog längre tid än vi haft annars, säger vice sektionsordförande Eldina Melez.

Hon berättar att känslorna ändå är blandade, men de flesta är lättade över att det nu har tagits ett beslut.

Läs mer: Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

– Det var påtagligt igår när vi fick beskedet att många drog en lättnadens suck över att det var klart. Men sedan är det klart att många är oroliga inför framtiden och de förändringar som kommer.

Det var i höstas som det multinationella kundtjänstföretaget Webhelp föreslog SJ att man kunde ta över servicecentret i Ånge. Företaget utför redan en viss del av SJ:s kundtjänst från sitt kontor i Östersund.

Nu har SJ alltså bestämt sig.

– Vi har haft en god dialog med Webhelp Nordic och gjort en noggrann utvärdering. De har varit lyhörda för våra tre grundläggande krav. Det här blir bra för våra kunder, det blir bra för SJ och det blir bra för våra medarbetare som nu erbjuds att fortsätta jobba kvar i Ånge, säger SJs marknads- och försäljningsdirektör Thomas Silbersky i ett pressmeddelande.

En farhåga hos de anställda var att Webhelp har kollektivavtal med Unionen, ett avtal som är betydligt sämre än Sekos spåravtal som de nu går på. Det har lösts genom att man tecknat ett eget avtal för de anställda i Ånge.

– Vi har fått ett avtal som är betydligt bättre än Unionens callcenteravtal, men något lite sämre än spåravtalet, säger Eldina Melez.

Webhelp tar över den 1 september och specialavtalet gäller alla de som är anställda vid övergången. För de som anställs senare är det Unionens vanliga avtal som gäller.

Läs mer: Ånge – orten som staten glömde

– Även om jag helst hade sett att SJ behöll verksamheten så är jag ganska nöjd med hur det blev utifrån förutsättningarna, säger Eldina Melez.

Webhelp, som har många reseföretag som kunder, har sagt att Ånge ska bli resebranschens kunskapscenter.

– Vi kommer till Ånge för att stanna och vi ser nu fram emot att lära känna medarbetarna och invånarna i regionen ännu bättre. Det ligger också i vår natur att driva på mot nästa steg. Vi vill och ska utveckla verksamheten i Ånge, i nära samarbete med SJ, säger Webhelps nordenchef Terje Andreassen i en kommentar.