Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: ROBOTISERING
Besättningarna på fraktfartyg blir allt mindre i takt med teknikens utveckling. Men branschexperter tror ändå att det dröjer innan vi ser helautomatiserade fartyg. Foto: Kees Torn/Flickr

Sjöfolk: ”Vi ska vara beredda och delaktiga”

På 70-talet krävdes cirka 45 personer i besättningen på ett containerfartyg. Idag är de omkring 20, och om ytterligare 20 år kan de vara nere på 10 personer. Det tror Kenny Reinhold, ordförande för Seko sjöfolk.

13 december 2017 10:30

Det finns redan idag teknik för att tillverka helautomatiserade fartyg som kan framföras helt utan besättning. Men de är dyra, dessutom tillkommer frågor som säkerhet och försäkringar som ännu inte är prövade.

När det danska rederiet Maersk, med omkring 250 fartyg i sin ägo, diskuterade automatisering i Kapstaden, var Kenny Reinhold där.

–Då pratades det om åtta klasser av automation, där klass ett är att man har vissa digitala stödfunktioner i land, och åtta är besättningslösa helautomatiserade fartyg. Maersk syn var att vi inte ens kommit till steg tre år 2030.

Vad skulle det innebära?

– Det här är bara spekulationer från min sida, men säg att man är 18–20 personer ombord idag på ett containerfartyg, så kanske det handlar om ett tiotal sedan.

 

Kenny reinhold. Foto: Sofia Sabel

När det gäller tillverkningskostnader säger han att det är 3–4 gånger så dyrt att bygga ett helautomatiskt fartyg, och då handlar det om hundratals miljoner kronor.

– Så det tar rätt lång tid innan man spar in de pengarna på bemanningskostnaderna. Sedan vet ingen idag hur försäkringsbolagen kommer att reagera. De kanske inte tycker att man kan lämna en last värd 1,5 miljarder. Fartyget kan ju råka ut för skeppsbrott, börja brinna eller bli attackerat av pirater. Vad händer då, om ingen är ombord?

Kenny Reinhold är emellertid medveten om att den tekniska utvecklingen kommer att innebära färre ombordanställda i ett längre perspektiv.

– Automationen kommer, och vi ska vara beredda. Man kan inte vända ryggen till och låtsas som ingenting. Om vi är delaktiga i processen kan vi påverka framtiden för våra medlemmar.

Samma inställning, både vad gäller takten på automatiseringen och att branschen inte får slå sig till ro, är även rådande på redarsidan.

– Det handlar om en kontinuerlig effektivisering, och ibland sker tekniksprång som snabbar på sådana processer. Utvecklingen går framåt vare sig man vill eller inte, därför gäller det att inte sätta sig och rulla tummarna och tro att allt är bra som det är, säger Rikard Engström, vd för Svensk Sjöfart, den svenska redarföreningen.

 

Rickard Engström. Foto: Sören Andersson

Som han ser det kommer automatisering och robotisering effektivisera hela transportsektorn på ett sätt som kommer gynna sjöfarten.

– Fartyg är redan väldigt personaleffektiva. De kan frakta oerhört mycket last med oerhört liten personal. Även om det kanske blir färre anställda ombord på varje enskilt fartyg så tror jag att vi kommer se många fler fartyg.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

AD avgör tågvärdars rätt till ob

AD avgör tågvärdars rätt till ob

Den 20 juni avgör Arbetsdomstolen om två tågvärdar på Öresundståg har rätt till ob-ersättning för så kallad uppehållstid, tid då tågvärden inte utför sina normala uppgifter, men har betald arbetstid. Seko stämde Transdev, som kör Öresundståg, till AD hösten 2016. Läs mer

Avskedade kontrollanter till AD

Avskedade kontrollanter till AD

Seko stämmer ISS i Arbetsdomstolen för avskedandet av biljettkontrollanter i Stockholm. De centrala förhandlingarna med Almega ledde inte till att biljettkontrollanterna fick tillbaka sina jobb. Läs mer

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Individgaranti

En garanterad lägsta löneökning för varje enskild anställd.