Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

SJ utmanas på poppis sträcka

Sedan 2010 har den svenska järnvägstrafiken varit helt avreglerade. Men det har dröjt ända till nu innan SJ på allvar utmanats på den mest populära sträckan, den mellan Stockholm och Göteborg.

15 oktober 2013 11:04

När Trafikverket skulle bestämma tågplanen för 2014 hade man en hel del att ta ställning till. Totalt sökte 48 företag om 7200 så kallade tåglägen, det vill säga tider i spår. Det motsvarar omkring 4000 tåg per dygn.

 – Det har varit lite stökigare än vanligt eftersom det är först nu som konkurrensen slagit igenom på ett sätt vi inte sett tidigare, säger Jonas Westlund, enhetschef Försäljning på Trafikverket.

Det är framför allt den lönsamma sträckan Stockholm ­– Göteborg som nu på allvar blir konkurrensutsatt. Andra operatörer har kört sträckan tidigare men det är först nu SJ:s snabbtåg utmanas. Det är MTR, som kör tunnelbanan i Stockholm, och nystartade Citytåg i Sverige som nu ska vara med och slåss om affärsresenärerna.

– Det blir väldigt trångt på spåren. Vi lade fram ett förslag, sedan fick operatörerna sätta sig ned och göra upp om de tider som krockade, säger Jonas Westerlund.

Citytåg i Sverige är alltså ett nystartat bolag som vill slå sig in på tågmarknaden. Ännu är inte allt på plats, men enligt företagets vd, Mattias Söderhielm, ska allt vara klart till trafikstarten i sommar.

– Vi håller just nu på att ta in pengar från våra investerare. Sedan ska vi skriva kontrakt med diverse företag rörande tågunderhåll och liknande, säger Mattias Söderhielm.

Trafikstart är satt till strax efter midsommar och först när den närmar sig kommer ombordpersonalen anställas. Men ett möte med Seko är redan inbokat i november.

– Självklart kommer vi ha kollektivavtal och följa de nivåer som finns i branschen. Det är vad vi har räknat på i våra kalkyler, säger Mattias Söderhielm.

Tågen, som hyrs in från Tyskland, kommer köra sträckan på ungefär samma tid som SJ:s snabbtåg, men med något lägre komfort. Därmed blir priset främsta konkurrensmedlet. Målgruppen är dels privatresenärer, för vilka priset är viktigast, dels kostnadsmedvetna affärsresenärer.

Andra nyheter i tågplanen är att Hector Rail kör mellan Sundsvall och Stockholm. Dessutom återupptar SJ trafiken mellan Malmö-Göteborg och i Skåne utökas trafiken med Pågatågstrafik mellan Markaryd-Hässleholm och mellan Kristianstad-Bromölla samt med Krösatågstrafik på sträckan Växjö-Alvesta-Hässleholm.

Tågplan 2014 träder i kraft den 15 december 2013 och gäller till den 13 december 2014.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Förtjänstutvecklingsgaranti

En garanti i de centrala kollektivavtalen för att de grupper som inte får någon löneglidning inte ska få det sämre under avtalsperioden.