Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

SJ utmanas på poppis sträcka

Sedan 2010 har den svenska järnvägstrafiken varit helt avreglerade. Men det har dröjt ända till nu innan SJ på allvar utmanats på den mest populära sträckan, den mellan Stockholm och Göteborg.

15 oktober 2013 11:04

När Trafikverket skulle bestämma tågplanen för 2014 hade man en hel del att ta ställning till. Totalt sökte 48 företag om 7200 så kallade tåglägen, det vill säga tider i spår. Det motsvarar omkring 4000 tåg per dygn.

 – Det har varit lite stökigare än vanligt eftersom det är först nu som konkurrensen slagit igenom på ett sätt vi inte sett tidigare, säger Jonas Westlund, enhetschef Försäljning på Trafikverket.

Det är framför allt den lönsamma sträckan Stockholm ­– Göteborg som nu på allvar blir konkurrensutsatt. Andra operatörer har kört sträckan tidigare men det är först nu SJ:s snabbtåg utmanas. Det är MTR, som kör tunnelbanan i Stockholm, och nystartade Citytåg i Sverige som nu ska vara med och slåss om affärsresenärerna.

– Det blir väldigt trångt på spåren. Vi lade fram ett förslag, sedan fick operatörerna sätta sig ned och göra upp om de tider som krockade, säger Jonas Westerlund.

Citytåg i Sverige är alltså ett nystartat bolag som vill slå sig in på tågmarknaden. Ännu är inte allt på plats, men enligt företagets vd, Mattias Söderhielm, ska allt vara klart till trafikstarten i sommar.

– Vi håller just nu på att ta in pengar från våra investerare. Sedan ska vi skriva kontrakt med diverse företag rörande tågunderhåll och liknande, säger Mattias Söderhielm.

Trafikstart är satt till strax efter midsommar och först när den närmar sig kommer ombordpersonalen anställas. Men ett möte med Seko är redan inbokat i november.

– Självklart kommer vi ha kollektivavtal och följa de nivåer som finns i branschen. Det är vad vi har räknat på i våra kalkyler, säger Mattias Söderhielm.

Tågen, som hyrs in från Tyskland, kommer köra sträckan på ungefär samma tid som SJ:s snabbtåg, men med något lägre komfort. Därmed blir priset främsta konkurrensmedlet. Målgruppen är dels privatresenärer, för vilka priset är viktigast, dels kostnadsmedvetna affärsresenärer.

Andra nyheter i tågplanen är att Hector Rail kör mellan Sundsvall och Stockholm. Dessutom återupptar SJ trafiken mellan Malmö-Göteborg och i Skåne utökas trafiken med Pågatågstrafik mellan Markaryd-Hässleholm och mellan Kristianstad-Bromölla samt med Krösatågstrafik på sträckan Växjö-Alvesta-Hässleholm.

Tågplan 2014 träder i kraft den 15 december 2013 och gäller till den 13 december 2014.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Nöjda parter på ME-avtalet

Båda parter är nöjda med det nya maskinföraravtalet som Seko och ME slöt i går. Utökad arbetstidsförkortning byttes mot längre ramtid för ordinarie arbetstid. Dessutom innehåller avtalet nya skrivningar för in- och uthyrning. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Uppgörelse

Är detsamma som överenskommelse. Parterna har gjort upp eller kommit överens om hur avtalet ska se ut och har skrivit på.