Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Crister Fritzson, vd på SJ Foto: Mikael Andersson
Intervjun

”Sj står inför tuffa utmaningar”

Crister Fritzson, vd för SJ ser nöjd ut och verkar trivas med sitt jobb, trots stundtals hård kritik mot företaget. Men allt är inte bara frid och fröjd. Det är vid två tillfällen som hans mungipor påtagligt åker ner. Men det återkommer vi till.

12 juni 2014 14:45

Under många år har SJ försökt att tvätta bort epitetet ”Hela folkets järnväg”. Det går sådär.

Fortfarande är nog den allmänna meningen att det ska avgå ett tåg varhelst och närhelst det finns någon som vill kliva på. Men det är långt från dagens situation när nya tågbolag skärper konkurrensen på järnvägsmarknaden.

SJ:s intäkter minskar, men statens krav på avkastning består. Summan av den kardemumman är att icke lönsamma linjer kommer att läggas ner, att personal sägs upp och att de otrygga anställningarna ökar.

En miljard kronor ska sparas samtidigt som drygt tre miljarder investeras på en upprustning av de äldsta snabbtågen.

– Vi står inför tuffa utmaningar, konstaterar Crister Fritzson när vi träffas på SJ:s huvudkontor.

Samma sak skulle Sekofacket på SJ kunna säga. Där menar man att SJ på tveksamma grunder sviker principen ”sist in först ut” när företaget varslar, och de kallar SJ:s agerande för oacceptabelt.

Men Crister Fritzson säger att det är bättre med tydliga lösningar och att SJ kan omplacera internt till lediga jobb innan man går till turordning. Han anser också att samarbetet är bra med de lokala facken.

– Det är viktigt att satsa på, och att utveckla medarbetarna. Och vi ska se till att ta tillvara deras erfarenheter. Jag vet att det inte alltid varit så.

Det sker bland annat genom dialogmöten där ledningen träffar de anställda på golvet, och Crister Fritzson ger exempel där sådana möten gett konkreta resultat.

– Det finns mycket kunskap bland de anställda och jag är stolt över att jobba på SJ.

SJ:s vd försvarar också att alltfler anställda blir timanställda.

– Vi behöver flexibilitet, men samtidigt behöver ju de timanställda framförhållning, de måste kunna hantera sin vardag. Vi måste fortsatt resonera och samarbeta om detta, det gäller att hitta en balans.

Christer Fritzson

Om du blev utsedd till minister med ansvar för järnvägarna efter valet i höst, vad vore din första åtgärd?

– Det var en svår fråga. Men jag skulle säga att håll fast i upprustningen som påbörjats och fortsätt att satsa. Grundbulten är punktlighet.

– Vi måste också jobba tillsammans inom branschen, för att bli mer konkurrenskraftiga mot konkurrerande likvärdiga erbjudanden. Samarbete är viktigare än nya lagar för branschen.

Den allra största delen av alla tågförseningar är Trafkverkets ansvar. Men Crister Fritzson vill inte gärna kritisera utan lyfter fram det positiva samarbete man har och som nu lett till alltmer tid för arbete i spåren.

Allt är inte underhåll, investeringar är också nödvändiga, framförallt i storstadsområdena, och enligt Crister Fritzson ger de mest effekt per satsad krona.

– Dagens kapacitet på järnvägen räcker inte till. Befintlig bana behöver rustas upp och byggas ut. Det gynnar både miljön och våra kunder och det främjar Sveriges tillväxt.

– På sikt vore det önskvärt med höghastighetsbanor för att öka kapaciteten.

Ulf Adelsohn (M), som varit både kommunikationsminister och ordförande för SJ skriver i sina memoarer om ett beslut som enligt honom ryckte undan mattan för SJ. Det handlar om när länstrafikbolagen fick rätt att köra tåg över länsgränserna.

Crister Fritzson håller inte med Ulf Adelsohn om att mattan försvunnit under SJ:s fötter i och med det. Han bedyrar att konkurrens på lika villkor inte är några problem, men när han berättar om hur skattefinansierade pendeltåg tränger undan SJ:s kommersiella trafik drar en markant skugga av irritation för första gången över ansiktet.

 

Christer Fritzson

Sträckan Umeå–Sundsvall–Stockholm är lönsam tack vare dem som går av och på vid mellanstationerna. När skattefinansierad lokaltrafik tar över resenärer, då drabbas SJ:s lönsamhet.

Resultatet, enligt Fritzson, är två olönsamma tågoperatörer istället för en lönsam, och dessutom större trängsel på en redan trång bana. Ungefär samma sak händer på sträckan Uppsala–Stockholm och på Västkustbanan.

– Är det verkligen rätt, är detta samhällsekonomiskt vettigt?

Dessutom ska nu sex landsting i Mälardalen köpa egna tåg och köra såväl olönsamma som lönsamma sträckor i länen med skattesubventionerade biljetter.

SJ hade erbjudit ett upplägg som landstingspolitikerna nobbat, och istället för att handla upp den olönsamma trafiken och låta kommersiella tågbolag ta hand om den lönsamma, köper politikerna egna tåg för över 6 miljarder kronor.

– Ambitionen är rätt med regionaltrafik över länsgränserna, men överlåt trafiken åt de konkurrensutsatta bolagen, det behöver inte vara SJ. Situationen vi har nu leder till ökade kostnader men inte till ökad produktivitet.

– Jag vill inte prata om att förbjuda det som sker. Men bromsa och fundera. Det blir svårt att backa.

I framtiden blir det alltså allt viktigare att måna om resenärerna. Christer Fritzson säger att SJ måste ”möta kunderna”. Är det då vettigt att lägga ner alla resebutiker, att strypa den konkurrensfördel som närvaron allra närmast kunderna innebär?

Svaret blir en redogörelse för den anmärkningsvärda utvecklingen av mobil- och dataanvändning i alla kontakter med SJ. Christer Fritzson säger att det har exploderat.

Hot och våld är ett tilltagande problem för tågpersonalen. Vilka strategier har ni för att motverka detta?

– Det är en viktig fråga för oss, och vi utbildar kontinuerligt våra medarbetare för att förebygga hotfulla situationer. Vi har också tagit fram ett personlarm till var och en, så att de kan larma vid hot och våldsituationer som uppstår.

SJ gör vinst och samtidigt säger ni upp anställda och ska spara en miljard kronor. Borde staten sänka avkastningskravet, som finansmarknadsminister Peter Norman antytt att man ska?

– SJ ska som alla statligt ägda bolag leva upp till ägarnas finansiella krav. SJ måste vara lönsamt för att kunna fortsätta utveckla och investera i vår verksamhet, våra tåg och därigenom öka vår konkurrenskraft. Vi behåller två tredjedelar av vår vinst som vi återinvesterar.

När intervjun gjordes var det ännu oklart om det skulle bli någon strejk på Veolia. I skrivande stund pågår strejken för fullt, och den handlar till stor del om osäkra anställningar, en fråga som i högsta grad berör även SJ.

– Strejk är inte någon framgångsrik väg. Det är alltid bättre med samförstånd, svarar Crister Fritzson och ser bekymrad ut för andra gången under intervjun.

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Banarbetare omkom efter påkörning

En banarbetare i 50-årsåldern omkom efter att ha blivit påkörd av ett tåg. Mannen arbetade i spåret öster om Arboga då han blev påkörd av ett SJ-tåg. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

Aferdita Bajrami städar Världskulturmuseet i Göteborg. Hon stortrivs på jobbet. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Uppgörelse

Är detsamma som överenskommelse. Parterna har gjort upp eller kommit överens om hur avtalet ska se ut och har skrivit på.