Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Crister Fritzson, vd på SJ Foto: Mikael Andersson
Intervjun

”Sj står inför tuffa utmaningar”

Crister Fritzson, vd för SJ ser nöjd ut och verkar trivas med sitt jobb, trots stundtals hård kritik mot företaget. Men allt är inte bara frid och fröjd. Det är vid två tillfällen som hans mungipor påtagligt åker ner. Men det återkommer vi till.

12 juni 2014 14:45

Under många år har SJ försökt att tvätta bort epitetet ”Hela folkets järnväg”. Det går sådär.

Fortfarande är nog den allmänna meningen att det ska avgå ett tåg varhelst och närhelst det finns någon som vill kliva på. Men det är långt från dagens situation när nya tågbolag skärper konkurrensen på järnvägsmarknaden.

SJ:s intäkter minskar, men statens krav på avkastning består. Summan av den kardemumman är att icke lönsamma linjer kommer att läggas ner, att personal sägs upp och att de otrygga anställningarna ökar.

En miljard kronor ska sparas samtidigt som drygt tre miljarder investeras på en upprustning av de äldsta snabbtågen.

– Vi står inför tuffa utmaningar, konstaterar Crister Fritzson när vi träffas på SJ:s huvudkontor.

Samma sak skulle Sekofacket på SJ kunna säga. Där menar man att SJ på tveksamma grunder sviker principen ”sist in först ut” när företaget varslar, och de kallar SJ:s agerande för oacceptabelt.

Men Crister Fritzson säger att det är bättre med tydliga lösningar och att SJ kan omplacera internt till lediga jobb innan man går till turordning. Han anser också att samarbetet är bra med de lokala facken.

– Det är viktigt att satsa på, och att utveckla medarbetarna. Och vi ska se till att ta tillvara deras erfarenheter. Jag vet att det inte alltid varit så.

Det sker bland annat genom dialogmöten där ledningen träffar de anställda på golvet, och Crister Fritzson ger exempel där sådana möten gett konkreta resultat.

– Det finns mycket kunskap bland de anställda och jag är stolt över att jobba på SJ.

SJ:s vd försvarar också att alltfler anställda blir timanställda.

– Vi behöver flexibilitet, men samtidigt behöver ju de timanställda framförhållning, de måste kunna hantera sin vardag. Vi måste fortsatt resonera och samarbeta om detta, det gäller att hitta en balans.

Christer Fritzson

Om du blev utsedd till minister med ansvar för järnvägarna efter valet i höst, vad vore din första åtgärd?

– Det var en svår fråga. Men jag skulle säga att håll fast i upprustningen som påbörjats och fortsätt att satsa. Grundbulten är punktlighet.

– Vi måste också jobba tillsammans inom branschen, för att bli mer konkurrenskraftiga mot konkurrerande likvärdiga erbjudanden. Samarbete är viktigare än nya lagar för branschen.

Den allra största delen av alla tågförseningar är Trafkverkets ansvar. Men Crister Fritzson vill inte gärna kritisera utan lyfter fram det positiva samarbete man har och som nu lett till alltmer tid för arbete i spåren.

Allt är inte underhåll, investeringar är också nödvändiga, framförallt i storstadsområdena, och enligt Crister Fritzson ger de mest effekt per satsad krona.

– Dagens kapacitet på järnvägen räcker inte till. Befintlig bana behöver rustas upp och byggas ut. Det gynnar både miljön och våra kunder och det främjar Sveriges tillväxt.

– På sikt vore det önskvärt med höghastighetsbanor för att öka kapaciteten.

Ulf Adelsohn (M), som varit både kommunikationsminister och ordförande för SJ skriver i sina memoarer om ett beslut som enligt honom ryckte undan mattan för SJ. Det handlar om när länstrafikbolagen fick rätt att köra tåg över länsgränserna.

Crister Fritzson håller inte med Ulf Adelsohn om att mattan försvunnit under SJ:s fötter i och med det. Han bedyrar att konkurrens på lika villkor inte är några problem, men när han berättar om hur skattefinansierade pendeltåg tränger undan SJ:s kommersiella trafik drar en markant skugga av irritation för första gången över ansiktet.

 

Christer Fritzson

Sträckan Umeå–Sundsvall–Stockholm är lönsam tack vare dem som går av och på vid mellanstationerna. När skattefinansierad lokaltrafik tar över resenärer, då drabbas SJ:s lönsamhet.

Resultatet, enligt Fritzson, är två olönsamma tågoperatörer istället för en lönsam, och dessutom större trängsel på en redan trång bana. Ungefär samma sak händer på sträckan Uppsala–Stockholm och på Västkustbanan.

– Är det verkligen rätt, är detta samhällsekonomiskt vettigt?

Dessutom ska nu sex landsting i Mälardalen köpa egna tåg och köra såväl olönsamma som lönsamma sträckor i länen med skattesubventionerade biljetter.

SJ hade erbjudit ett upplägg som landstingspolitikerna nobbat, och istället för att handla upp den olönsamma trafiken och låta kommersiella tågbolag ta hand om den lönsamma, köper politikerna egna tåg för över 6 miljarder kronor.

– Ambitionen är rätt med regionaltrafik över länsgränserna, men överlåt trafiken åt de konkurrensutsatta bolagen, det behöver inte vara SJ. Situationen vi har nu leder till ökade kostnader men inte till ökad produktivitet.

– Jag vill inte prata om att förbjuda det som sker. Men bromsa och fundera. Det blir svårt att backa.

I framtiden blir det alltså allt viktigare att måna om resenärerna. Christer Fritzson säger att SJ måste ”möta kunderna”. Är det då vettigt att lägga ner alla resebutiker, att strypa den konkurrensfördel som närvaron allra närmast kunderna innebär?

Svaret blir en redogörelse för den anmärkningsvärda utvecklingen av mobil- och dataanvändning i alla kontakter med SJ. Christer Fritzson säger att det har exploderat.

Hot och våld är ett tilltagande problem för tågpersonalen. Vilka strategier har ni för att motverka detta?

– Det är en viktig fråga för oss, och vi utbildar kontinuerligt våra medarbetare för att förebygga hotfulla situationer. Vi har också tagit fram ett personlarm till var och en, så att de kan larma vid hot och våldsituationer som uppstår.

SJ gör vinst och samtidigt säger ni upp anställda och ska spara en miljard kronor. Borde staten sänka avkastningskravet, som finansmarknadsminister Peter Norman antytt att man ska?

– SJ ska som alla statligt ägda bolag leva upp till ägarnas finansiella krav. SJ måste vara lönsamt för att kunna fortsätta utveckla och investera i vår verksamhet, våra tåg och därigenom öka vår konkurrenskraft. Vi behåller två tredjedelar av vår vinst som vi återinvesterar.

När intervjun gjordes var det ännu oklart om det skulle bli någon strejk på Veolia. I skrivande stund pågår strejken för fullt, och den handlar till stor del om osäkra anställningar, en fråga som i högsta grad berör även SJ.

– Strejk är inte någon framgångsrik väg. Det är alltid bättre med samförstånd, svarar Crister Fritzson och ser bekymrad ut för andra gången under intervjun.

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Medling

En metod för att lösa tvister mellan arbetstagarorganisation och arbetsgivarorganisation. Utförs av opartiska medlare som utses av statliga Medlingsinstitutet.