-Vi har haft en första verksamhetsförhandling och vid den förde vi fram nio krav från vår sida. Vi fick inget gehör för dem. SJ sa inte blankt nej, men kraven diskuterades inte ens.Vi har begärt central förhandling. På så sätt får SJ en chans till, säger Erik Johannesson, ordförande för Seko SJ.

Det är direkttågen Stockholm-Göteborg, sträckorna Malmö – Göteborg, Uddevalla – Stockholm, Stockholm-Karlstad och Stockholm-Sundsvall som berörs. SJ gör förändringen stegvis.

Seko kräver bland annat att den personal som arbetar kvar på tågen ska ha den bästa utbildning för att klara de säkerhetskrav som finns. Facket menar också att sena sjukskrivningar måste ersättas, så att inte tågen går bara med en lokförare och en tågvärd.

-På listan har vi också förbättrad information till resenärerna om bagageregler. Det går inte att ha med sig hur mycket som helst, av säkerhetsskäl, säger Erik Johannesson.

Madeleine Raukas, chef för Trafik och Service på SJ, avfärdar inte Sekos synpunkter.

-Det kom fram många goda synpunkter men vi måste arbeta vidare med dem tillsammans med fack och skydd. Det går inte bara att säga ja rakt av, säger hon.

Trots att Seko nu begärt central förhandling förutsätter Madeleine Raukas att de lokala diskussionerna fortsätter.

-Vi har haft en dialog om det här sedan förra våren och fack och skyddsorganisation har varit involverade hela tiden. Det har fungerat bra, säger hon.

I höstas testade SJ lägre bemanning på några avgångar. Det gick bra enligt företaget, men den personal som deltog kände tveksamhet, enligt Erik Johannesson.

Enligt Madeleine Raukas är den lägre bemanningen en del av ett större besparingsprogram där SJ totalt ska spara 1 miljard kronor.

Det blir i första läget timanställda som berörs av den minskade bemanningen, enligt facket.