Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

SJ krävs på 8 miljoner kr i böter

SJ bröt mot upphandlingsreglerna när företaget direktupphandlade städning av tåg med mera, det anser konkurrensverket och kräver SJ på 8,5 miljoner kronor i böter,

24 januari 2013 16:16

Enligt Konkurrensverket ska SJ följa LUF (lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster) och de kan därför inte göra direktupphandlingar, istället ska man begära in anbud från flera håll. Från SJs sida anser man sig inte bunden av den lagen, men företagets vd Crister Fritzson, välkomnar utredningen för att få klarhet i vad som gäller.

Det blir nu en uppgift för Förvaltningsrätten i Stockholm att tolka lagen och ta ställning till böteskravet.

Upphandlingarna gäller två städkontrakt som tecknades 2011 och som började gälla i januari 2012. Kontrakten är värda 56 respektive 60 miljoner kronor.

När SJ tog tillbaka städningen av X2 och loktåg i Göteborg, Malmö och Stockholm så gjorde man en direktupphandling av verksamheten på övriga orter i landet. Miljöteamet och Sodexo fick dela på kakan. Den stora förloraren var ISS Trafficare som tidigare skötte större delen av verksamheten. Även de anställda blev i många fall förlorare på grund av uppsägningar och sämre anställningsvillkor.

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

1 kommentar

  1. Leif Holmgren

    Det är väl bra att ISS förlorar sina uppdrag.Det blir ju rent på kuppen.
    Varför skall ett bolag som bara djävlas med kunder och sin personal hållas under armarna.Det blir ju komiskt när det bolaget skall framställas som om personalen skulle ha det bättre där.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

SJ får vite för dålig arbetsmiljö

SJ döms att betala 600 000 kronor i vite på grund av att man inte rättat sig efter Arbetsmiljöverkets förbud rörande arbete på bangården i Hagalund. Läs mer

Frist för pendelstädare

Efter förhandlingar med Seko har ISS backat något angående städarna på pendeln i Stockholm. ISS skjuter upp beslutet om personalen ska sägas upp till den 9 februari, då man vet om städarna får gå över till den nya entreprenören eller inte. Läs mer

”Timanställda borde få betalt för all bokad tid”

Seko på SJ fick upp ögonen för problemet med felaktiga bokningar för en tid sedan och har enligt Elias Catano, ordförande för Seko Sektion åkande, lyckats dokumentera mycket av det som medlemmarna lyft fram. Läs mer

Livet som timmis – ständig väntan och osäker inkomst

Livet som timmis – ständig väntan och osäker inkomst

Att vara timanställda innebär för många att vara tillgänglig för arbetsgivaren dygnets alla timmar. Men samtidigt inte vara garanterad någonting, vare sig arbete eller pengar. Läs mer

Fick sparken efter att ha blivit slagen och kallad ”nigger”

En biljettkontrollant i Stockholm blev sparkad efter att ha försvarat sig när han blev kallad "nigger" och slagen av en berusad man. Nu har Seko stämt arbetsgivaren och Almega i Arbetsdomstolen. Läs mer

SJ drar ner på tre orter

SJ minskar antalet ombordanställda i Kalmar, Sundsvall och Östersund. Dagens verksamhetsförhandlingar mellan SJ och Seko slutade i oenighet. Läs mer

Tågstädarna förlorade i AD

Arbetsdomstolen gick på SJ:s linje i fråga om de uppsagda tågstädarna på Trafficare. Det var varken fråga om verksamhetsövergång eller åldersdiskriminering enligt domstolen. Läs mer

Tågstädarna i Arbetsdomstolen

Efter närmare två år prövas nu tågstädarnas sak i Arbetsdomstolen. – Jag är så glad att jag är här. Som vi har väntat, säger Annika Stentorn, en av de uppsagda städarna. Läs mer

SJ drar tillbaka förhandling om bemanningsföretag

SJ vill öka möjligheterna att ta in bemanningsföretag på tågen och hade kallat facken till förhandling i slutet av oktober. Nu backar SJ och drar tillbaka förhandlingen. Läs mer

Seko SJ utbildar timanställda

SJ är ett av alla företag där antalet timanställda och vikarier ständigt ökar. Bara i Stockholm tillkommer ett trettiotal timanställda i år. Läs mer