Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

SJ och järnvägen kläs av Foto: Lennart Engström
Reportage

SJ i bara mässingen

Den här är sekoiternas hämnd! Så beskriver Gertrud Larsson sin pjäs Hela folkets järnväg, en rolig och vass satir över tillståndet på spåren.

19 februari 2014 14:07

Mitt på scenen står SJ, lite ynklig och avklädd allt utom sina kalsonger. Spåren, verkstäderna, stationerna, allt är borta. ”Ni kan väl åtminstone låta mig behålla mitt namn” klagar det statliga bolaget. Men nej, bort med Statens Järnvägar. SJ betyder nu inget annat än just SJ.

Så inleds ”Hela folkets järnväg” en svidande och rolig satir  Uppsala stadsteater om tillståndet inom den svenska järnvägen. Hur gick det egentligen till när Marknaden skulle ordna allt till det bästa?

Sällan har väl en teaterpremiär kommit mer rätt i tiden än den här, och aldrig har nog den svenska järnvägen skildrats på ett ljuvligt elakt sätt.

– Hälsa alla sekoiter inom järnvägen att de måste komma och se pjäsen. Den är deras hämnd!

Hälsningen kommer frän Gertrud Larsson som skrivit pjäsen.

Hon har tidigare skrivit ”Den flygande handläggaren”, en rasande och rasande rolig satir om Försäkringskassan som drog busslaster med anställda på Kassan till Uppsala.

I ”Hela folkets järnväg” dyker Gunnar Malm upp, en man som får total panik av den svenska vintern. Vi möter en twittrande infrastrukturminister som ser Sverige som ett föredöme för hela Europa, samtidigt som hon själv inte är direkt ansvarig för någonting överhuvudtaget.

Och där kommer finansmarknadsminister Norman, Ulf Adelsohn och Jan Sundling, före detta respektive nuvarande styrelseordförande i SJ.

Gertrud Larsson har lagt ner mycket tid  research inför pjäsen. Hon har läst mycket och pratat med anställda inom olika områden av järnvägssverige. Och blev med tiden rätt arg och upprörd.

Hon träffade en kvinna på Traiffcare som berättade om den förnedrande behandling som städarna utsattes för när SJ tog över tågstädningen och de anställda tvingades bevisa att de klarade av det jobb de haft i många år.

– Jag blev så förbannad när jag hörde hennes berättelse. Det var efter att jag hört den som jag satte mig för att skriva, och hon finns med i pjäsen.

Visst handlar pjäsen om järnvägen. Men förutom den bitande satiren finns ytterligare en likhet med ”Den flygande handläggaren”, nämligen new public management, det ekonomiska system som ska lyckliggöra den gemensamma sektorn med hjälp av konkurrensutsättning, privatisering, målstyrning och decentralisering. Kort sagt det system som förvandlar medborgare till kunder, och det system Gertrud Larsson ser som ett grundläggande problem i dagens samhälle.

”Hela Sveriges järnväg” spelas på Uppsala stadsteater från 14 februari till 29 mars. För regin står Anette Norberg.

 

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lönesättning

Att fastställa lönenivåerna för en grupp eller i ett företag.