Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Nedbemanningen

SJ hotas av böter för sämre arbetsmiljö

Arbetsmiljöverket kräver att SJ ser över arbetsmiljön efter att man dragit ner på bemanningen på många tåg. Annars hotar böter på 250.000 kronor.

17 oktober 2016 10:47

För två år sedan drog SJ igång ett projekt kallat Ratio. Man inledde då ett test med lägre bemanning och nya arbetssätt på utvalda snabbtåg och regionaltåg. Snabbtågen gick ner från tre till två tågvärdar och regionaltåg körs med en tågvärd.

Ny teknik och sparbeting låg bakom försöket. Nu är nedbemanning fullt genomförd och ska utvärderas under hösten.

Men Seko har hela tiden motsatt sig neddragningarna, och anser att det skapar en orimlig arbetsbörda på ombordpersonalen. Det kulminerade i att skyddsombuden anmälde SJ till Arbetsmiljöverket.

Efter inspektion och skriftväxling har nu Arbetsmiljöverket kommit fram till att man delar skyddsombudens oro över SJ:s beslut, och har utfärdat ett vitesföreläggande mot bolaget. Verket kräver att SJ ser över de risker som finns för de ombordanställda med nedbemanningen.

– Det är väldigt positivt att Arbetsmiljöverket går på vår linje, men det var inte oväntat, säger Lennart Jansson, Sekos huvudskyddsombud för de ombordanställda.

Kraven från Arbetsmiljöverket handlar bland annat om att SJ måste se till att resurserna är anpassade till kraven i arbetet med särskild hänsyn till den nya förordningen om organisatorisk och social arbetsmiljö som kom i våras.

– Med lägre bemanning blir folk stressade och känner sig otillräckliga. Så problemen handlar framför allt om den psykosociala arbetsmiljön, säger Lennart Jansson.

SJ menar att man minskat kraven på personalen i samband med den minskade bemanningen. Men Arbetsmiljöverket låter sig inte helt övertygas: ”Det kvarstår dock för er att säkerställa att de befintliga resurserna i form av bemanning, verktyg och tydlighet i arbetsinnehåll är anpassade till de faktiska kraven i arbetet”, skriver Arbetsmiljöverket i sitt beslut.

Man konstaterar också att sjuktalen för ombordpersonalen ligger på 10 procent, och kräver åtgärder för att få ner dessa.

– Sjuktalen för ombordanställda är mer än dubbelt så höga som för lokförarna, så det är ju kundkontakten det handlar om. Därför måste vi vara tillräckligt många för att utföra vårt arbete, säger Lennart Jansson.

Han har gott hopp om att SJ tar frågan på allvar.

– Man har redan bemannat upp igen på vissa avgångar där de insett att det behövs. Så jag tror nog att riskanalysen ger för handen att vi måste bemanna upp er avgångar.

Efter inspektionen i juni svarade SJ att man: ”har för avsikt att genomföra en utvärdering ungefär 6 månader efter genomförd förändring men beaktar eventuella oväntade effekter som framkommer innan dess.”

I Arbetsmiljöverkets beslut om ett vitesföreläggande har man lyssnat till SJ såtillvida att företaget får på sig till den sista november med åtgärderna.

Madeleine Raukas, chef för trafik och service på SJ, ser inga problem med att uppfylla Arbetsmiljöverkets krav.

– Vi välkomnar detta. Det är inte konstigt när vi genomför en sådan här förändring samtidigt som det kommit en ny förordning om organisatorisk och social arbetsmiljö. De krav de ställer ligger helt i linje med den utvärdering vi redan håller på med, där vi i samråd med skyddsombuden bedömer riskerna och tar fram en handlingsplan.

Foto: Magnus Fond
Madeline Raukas. Foto: Magnus Fond

I Sekotidningens enkät till de ombordanställda uppger många att de känner stress och frustration över att inte kunna ge tillräcklig service till resenärerna. Men enligt Madeleine Raukas måste de anpassa ambitionsnivån.

– Vi har ändrat arbetsinnehållet, med en ny prioriteringsordning, och infört nya verktyg för att anpassa servicen till den lägre bemanningen.

Ska resenärerna alltså förvänta sig sämre service?

–Inte sämre. Den ser bara ut på ett annat sätt. Samtidigt har vi sänkt priserna så er kan åka med oss, då kan man kanske ha förståelse för varierade öppettider i bistron till exempel.

En annan viktig fråga de ombordanställda lyfter är säkerheten, både för egen och resenärernas del. Om man till exempel måste evakuera ett ihopkopplat tåg, eller om en resenär blir sjuk i det obemannade tågsättet kan inte tågvärden komma dit.

– För oss kommer alltid säkerheten först. Sådana situationer hanteras enligt våra rutiner som är trafiksäkra. Vi har ju trots allt högre bemanning än många andra tågverksamheter, säger Madeleine Raukas.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Förtjänstutvecklingsgaranti

En garanti i de centrala kollektivavtalen för att de grupper som inte får någon löneglidning inte ska få det sämre under avtalsperioden.