Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Nedbemanningen

SJ hotas av böter för sämre arbetsmiljö

Arbetsmiljöverket kräver att SJ ser över arbetsmiljön efter att man dragit ner på bemanningen på många tåg. Annars hotar böter på 250.000 kronor.

17 oktober 2016 10:47

För två år sedan drog SJ igång ett projekt kallat Ratio. Man inledde då ett test med lägre bemanning och nya arbetssätt på utvalda snabbtåg och regionaltåg. Snabbtågen gick ner från tre till två tågvärdar och regionaltåg körs med en tågvärd.

Ny teknik och sparbeting låg bakom försöket. Nu är nedbemanning fullt genomförd och ska utvärderas under hösten.

Men Seko har hela tiden motsatt sig neddragningarna, och anser att det skapar en orimlig arbetsbörda på ombordpersonalen. Det kulminerade i att skyddsombuden anmälde SJ till Arbetsmiljöverket.

Efter inspektion och skriftväxling har nu Arbetsmiljöverket kommit fram till att man delar skyddsombudens oro över SJ:s beslut, och har utfärdat ett vitesföreläggande mot bolaget. Verket kräver att SJ ser över de risker som finns för de ombordanställda med nedbemanningen.

– Det är väldigt positivt att Arbetsmiljöverket går på vår linje, men det var inte oväntat, säger Lennart Jansson, Sekos huvudskyddsombud för de ombordanställda.

Kraven från Arbetsmiljöverket handlar bland annat om att SJ måste se till att resurserna är anpassade till kraven i arbetet med särskild hänsyn till den nya förordningen om organisatorisk och social arbetsmiljö som kom i våras.

– Med lägre bemanning blir folk stressade och känner sig otillräckliga. Så problemen handlar framför allt om den psykosociala arbetsmiljön, säger Lennart Jansson.

SJ menar att man minskat kraven på personalen i samband med den minskade bemanningen. Men Arbetsmiljöverket låter sig inte helt övertygas: ”Det kvarstår dock för er att säkerställa att de befintliga resurserna i form av bemanning, verktyg och tydlighet i arbetsinnehåll är anpassade till de faktiska kraven i arbetet”, skriver Arbetsmiljöverket i sitt beslut.

Man konstaterar också att sjuktalen för ombordpersonalen ligger på 10 procent, och kräver åtgärder för att få ner dessa.

– Sjuktalen för ombordanställda är mer än dubbelt så höga som för lokförarna, så det är ju kundkontakten det handlar om. Därför måste vi vara tillräckligt många för att utföra vårt arbete, säger Lennart Jansson.

Han har gott hopp om att SJ tar frågan på allvar.

– Man har redan bemannat upp igen på vissa avgångar där de insett att det behövs. Så jag tror nog att riskanalysen ger för handen att vi måste bemanna upp er avgångar.

Efter inspektionen i juni svarade SJ att man: ”har för avsikt att genomföra en utvärdering ungefär 6 månader efter genomförd förändring men beaktar eventuella oväntade effekter som framkommer innan dess.”

I Arbetsmiljöverkets beslut om ett vitesföreläggande har man lyssnat till SJ såtillvida att företaget får på sig till den sista november med åtgärderna.

Madeleine Raukas, chef för trafik och service på SJ, ser inga problem med att uppfylla Arbetsmiljöverkets krav.

– Vi välkomnar detta. Det är inte konstigt när vi genomför en sådan här förändring samtidigt som det kommit en ny förordning om organisatorisk och social arbetsmiljö. De krav de ställer ligger helt i linje med den utvärdering vi redan håller på med, där vi i samråd med skyddsombuden bedömer riskerna och tar fram en handlingsplan.

Foto: Magnus Fond
Madeline Raukas. Foto: Magnus Fond

I Sekotidningens enkät till de ombordanställda uppger många att de känner stress och frustration över att inte kunna ge tillräcklig service till resenärerna. Men enligt Madeleine Raukas måste de anpassa ambitionsnivån.

– Vi har ändrat arbetsinnehållet, med en ny prioriteringsordning, och infört nya verktyg för att anpassa servicen till den lägre bemanningen.

Ska resenärerna alltså förvänta sig sämre service?

–Inte sämre. Den ser bara ut på ett annat sätt. Samtidigt har vi sänkt priserna så er kan åka med oss, då kan man kanske ha förståelse för varierade öppettider i bistron till exempel.

En annan viktig fråga de ombordanställda lyfter är säkerheten, både för egen och resenärernas del. Om man till exempel måste evakuera ett ihopkopplat tåg, eller om en resenär blir sjuk i det obemannade tågsättet kan inte tågvärden komma dit.

– För oss kommer alltid säkerheten först. Sådana situationer hanteras enligt våra rutiner som är trafiksäkra. Vi har ju trots allt högre bemanning än många andra tågverksamheter, säger Madeleine Raukas.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Löneutveckling

Den förändring som sker av lönenivån för en person, en grupp eller ett yrke.