Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Nedbemanningen

SJ hotas av böter för sämre arbetsmiljö

Arbetsmiljöverket kräver att SJ ser över arbetsmiljön efter att man dragit ner på bemanningen på många tåg. Annars hotar böter på 250.000 kronor.

17 oktober 2016 10:47

För två år sedan drog SJ igång ett projekt kallat Ratio. Man inledde då ett test med lägre bemanning och nya arbetssätt på utvalda snabbtåg och regionaltåg. Snabbtågen gick ner från tre till två tågvärdar och regionaltåg körs med en tågvärd.

Ny teknik och sparbeting låg bakom försöket. Nu är nedbemanning fullt genomförd och ska utvärderas under hösten.

Men Seko har hela tiden motsatt sig neddragningarna, och anser att det skapar en orimlig arbetsbörda på ombordpersonalen. Det kulminerade i att skyddsombuden anmälde SJ till Arbetsmiljöverket.

Efter inspektion och skriftväxling har nu Arbetsmiljöverket kommit fram till att man delar skyddsombudens oro över SJ:s beslut, och har utfärdat ett vitesföreläggande mot bolaget. Verket kräver att SJ ser över de risker som finns för de ombordanställda med nedbemanningen.

– Det är väldigt positivt att Arbetsmiljöverket går på vår linje, men det var inte oväntat, säger Lennart Jansson, Sekos huvudskyddsombud för de ombordanställda.

Kraven från Arbetsmiljöverket handlar bland annat om att SJ måste se till att resurserna är anpassade till kraven i arbetet med särskild hänsyn till den nya förordningen om organisatorisk och social arbetsmiljö som kom i våras.

– Med lägre bemanning blir folk stressade och känner sig otillräckliga. Så problemen handlar framför allt om den psykosociala arbetsmiljön, säger Lennart Jansson.

SJ menar att man minskat kraven på personalen i samband med den minskade bemanningen. Men Arbetsmiljöverket låter sig inte helt övertygas: ”Det kvarstår dock för er att säkerställa att de befintliga resurserna i form av bemanning, verktyg och tydlighet i arbetsinnehåll är anpassade till de faktiska kraven i arbetet”, skriver Arbetsmiljöverket i sitt beslut.

Man konstaterar också att sjuktalen för ombordpersonalen ligger på 10 procent, och kräver åtgärder för att få ner dessa.

– Sjuktalen för ombordanställda är mer än dubbelt så höga som för lokförarna, så det är ju kundkontakten det handlar om. Därför måste vi vara tillräckligt många för att utföra vårt arbete, säger Lennart Jansson.

Han har gott hopp om att SJ tar frågan på allvar.

– Man har redan bemannat upp igen på vissa avgångar där de insett att det behövs. Så jag tror nog att riskanalysen ger för handen att vi måste bemanna upp er avgångar.

Efter inspektionen i juni svarade SJ att man: ”har för avsikt att genomföra en utvärdering ungefär 6 månader efter genomförd förändring men beaktar eventuella oväntade effekter som framkommer innan dess.”

I Arbetsmiljöverkets beslut om ett vitesföreläggande har man lyssnat till SJ såtillvida att företaget får på sig till den sista november med åtgärderna.

Madeleine Raukas, chef för trafik och service på SJ, ser inga problem med att uppfylla Arbetsmiljöverkets krav.

– Vi välkomnar detta. Det är inte konstigt när vi genomför en sådan här förändring samtidigt som det kommit en ny förordning om organisatorisk och social arbetsmiljö. De krav de ställer ligger helt i linje med den utvärdering vi redan håller på med, där vi i samråd med skyddsombuden bedömer riskerna och tar fram en handlingsplan.

Foto: Magnus Fond
Madeline Raukas. Foto: Magnus Fond

I Sekotidningens enkät till de ombordanställda uppger många att de känner stress och frustration över att inte kunna ge tillräcklig service till resenärerna. Men enligt Madeleine Raukas måste de anpassa ambitionsnivån.

– Vi har ändrat arbetsinnehållet, med en ny prioriteringsordning, och infört nya verktyg för att anpassa servicen till den lägre bemanningen.

Ska resenärerna alltså förvänta sig sämre service?

–Inte sämre. Den ser bara ut på ett annat sätt. Samtidigt har vi sänkt priserna så er kan åka med oss, då kan man kanske ha förståelse för varierade öppettider i bistron till exempel.

En annan viktig fråga de ombordanställda lyfter är säkerheten, både för egen och resenärernas del. Om man till exempel måste evakuera ett ihopkopplat tåg, eller om en resenär blir sjuk i det obemannade tågsättet kan inte tågvärden komma dit.

– För oss kommer alltid säkerheten först. Sådana situationer hanteras enligt våra rutiner som är trafiksäkra. Vi har ju trots allt högre bemanning än många andra tågverksamheter, säger Madeleine Raukas.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer

MTR tar över städning av pendeln

MTR tar över städning av pendeln

MTR och Solreneriet inleder fackliga förhandlingar om att MTR ska ta över städningen av pendeltågen i Stockholm. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Reallöneökning

Hur köpkraften förändras under tiden. En reallöneökning gör att man kan köpa fler varor och tjänster än tidigare.