Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Nedbemanningen

SJ hotas av böter för sämre arbetsmiljö

Arbetsmiljöverket kräver att SJ ser över arbetsmiljön efter att man dragit ner på bemanningen på många tåg. Annars hotar böter på 250.000 kronor.

17 oktober 2016 10:47

För två år sedan drog SJ igång ett projekt kallat Ratio. Man inledde då ett test med lägre bemanning och nya arbetssätt på utvalda snabbtåg och regionaltåg. Snabbtågen gick ner från tre till två tågvärdar och regionaltåg körs med en tågvärd.

Ny teknik och sparbeting låg bakom försöket. Nu är nedbemanning fullt genomförd och ska utvärderas under hösten.

Men Seko har hela tiden motsatt sig neddragningarna, och anser att det skapar en orimlig arbetsbörda på ombordpersonalen. Det kulminerade i att skyddsombuden anmälde SJ till Arbetsmiljöverket.

Efter inspektion och skriftväxling har nu Arbetsmiljöverket kommit fram till att man delar skyddsombudens oro över SJ:s beslut, och har utfärdat ett vitesföreläggande mot bolaget. Verket kräver att SJ ser över de risker som finns för de ombordanställda med nedbemanningen.

– Det är väldigt positivt att Arbetsmiljöverket går på vår linje, men det var inte oväntat, säger Lennart Jansson, Sekos huvudskyddsombud för de ombordanställda.

Kraven från Arbetsmiljöverket handlar bland annat om att SJ måste se till att resurserna är anpassade till kraven i arbetet med särskild hänsyn till den nya förordningen om organisatorisk och social arbetsmiljö som kom i våras.

– Med lägre bemanning blir folk stressade och känner sig otillräckliga. Så problemen handlar framför allt om den psykosociala arbetsmiljön, säger Lennart Jansson.

SJ menar att man minskat kraven på personalen i samband med den minskade bemanningen. Men Arbetsmiljöverket låter sig inte helt övertygas: ”Det kvarstår dock för er att säkerställa att de befintliga resurserna i form av bemanning, verktyg och tydlighet i arbetsinnehåll är anpassade till de faktiska kraven i arbetet”, skriver Arbetsmiljöverket i sitt beslut.

Man konstaterar också att sjuktalen för ombordpersonalen ligger på 10 procent, och kräver åtgärder för att få ner dessa.

– Sjuktalen för ombordanställda är mer än dubbelt så höga som för lokförarna, så det är ju kundkontakten det handlar om. Därför måste vi vara tillräckligt många för att utföra vårt arbete, säger Lennart Jansson.

Han har gott hopp om att SJ tar frågan på allvar.

– Man har redan bemannat upp igen på vissa avgångar där de insett att det behövs. Så jag tror nog att riskanalysen ger för handen att vi måste bemanna upp er avgångar.

Efter inspektionen i juni svarade SJ att man: ”har för avsikt att genomföra en utvärdering ungefär 6 månader efter genomförd förändring men beaktar eventuella oväntade effekter som framkommer innan dess.”

I Arbetsmiljöverkets beslut om ett vitesföreläggande har man lyssnat till SJ såtillvida att företaget får på sig till den sista november med åtgärderna.

Madeleine Raukas, chef för trafik och service på SJ, ser inga problem med att uppfylla Arbetsmiljöverkets krav.

– Vi välkomnar detta. Det är inte konstigt när vi genomför en sådan här förändring samtidigt som det kommit en ny förordning om organisatorisk och social arbetsmiljö. De krav de ställer ligger helt i linje med den utvärdering vi redan håller på med, där vi i samråd med skyddsombuden bedömer riskerna och tar fram en handlingsplan.

Foto: Magnus Fond
Madeline Raukas. Foto: Magnus Fond

I Sekotidningens enkät till de ombordanställda uppger många att de känner stress och frustration över att inte kunna ge tillräcklig service till resenärerna. Men enligt Madeleine Raukas måste de anpassa ambitionsnivån.

– Vi har ändrat arbetsinnehållet, med en ny prioriteringsordning, och infört nya verktyg för att anpassa servicen till den lägre bemanningen.

Ska resenärerna alltså förvänta sig sämre service?

–Inte sämre. Den ser bara ut på ett annat sätt. Samtidigt har vi sänkt priserna så er kan åka med oss, då kan man kanske ha förståelse för varierade öppettider i bistron till exempel.

En annan viktig fråga de ombordanställda lyfter är säkerheten, både för egen och resenärernas del. Om man till exempel måste evakuera ett ihopkopplat tåg, eller om en resenär blir sjuk i det obemannade tågsättet kan inte tågvärden komma dit.

– För oss kommer alltid säkerheten först. Sådana situationer hanteras enligt våra rutiner som är trafiksäkra. Vi har ju trots allt högre bemanning än många andra tågverksamheter, säger Madeleine Raukas.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Höga halter av kvävedioxid i tunnelbanan

Det är tidvis höga halter av kvävedioxid och damm vid underhållsarbete i Stockholms tunnelbana. Det visar mätningar som Strukton Rail gjorde under våren 2017. Mätningarna skedde vid fyra olika arbetsmoment. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Lågavlönade får bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk har anmält Stiftelsen Stockholms sjöfartshotell till länsstyrelsen. Omfattande resor för styrelsen bryter mot stadgarna, enligt anmälan. Men stiftelsens ordförande menar att resorna är viktiga för verksamhetens utveckling. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Vild strejk

En strejk som inte är tillåten.