Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

SJ: Gör om pendelupphandlingen

SJ anser att det fortfarande finns stora frågetecken kring beslutet att ge MTR kontraktet på pendeltågstrafiken i Stockholm. Därför går bolaget vidare med sitt överklagande.

20 januari 2016 16:13

Som Sekotidningen tidigare skrivit om var det MTR som vann pendeltågsupphandlingen i Stockholm, ett kontrakt värt 30 miljarder kronor.

SJ, som kom tvåa, ansåg dock att det fanns oklarheter i hur anbuden hade bedömts och begärde därför överprövning av beslutet. Men, framhöll SJ, om Stockholms läns landsting (SLL) kunde visa att upphandlingen gått korrekt till skulle man dra tillbaka sin överklagan.

När anbuden hade lämnats in var SJ billigast, även efter ett påslag på  86 miljoner per år för sämre betyg på tre bedömningspunkter jämfört med MTR.

Sedan inledde SLL förhandlingar med SJ och MTR om deras bud vilket slutade med att MTR blev 17 miljoner billigare per år.

SJ anser att SLL brutit mot principen om likabehandling genom att MTR under förhandlingar fått uppmaningar om att sänka sitt pris medan SJ inte fått sådana påpekanden.

Sedan SLL lämnat sitt svar till förvaltningsrätten konstaterar SJ att man inte alls fått den förklaring man velat ha.

Enligt SJ hade frågetecknen snarare blivit fler efter SLL:s information och man kräver därför att anbuden prövas på nytt.

SJ går alltså vidare och man har nu tillfört två punkter, förutom prisjusteringen.

För det första hävdar man att SLL inte alls haft rätt att förhandla med budgivarna under upphandlingsprocessen. Detta eftersom den annonserats som en så kallad öppen upphandling men att man sedan genomfört den som en så kallad förhandlad upphandling.

– I både annons och upphandlingsförfrågan ska det anges om det är en öppen eller förhandlad upphandling. Då finns det tydliga regler som säger att man inte får byta förfarande under upphandlingens gång. Om man gör det finns i så fall grund för att domstolen kan bestämma att upphandlingen ska göras om, säger Andrea Sundstrand, lektor vid Stockholms universitet och expert på offentliga upphandlingar.

Vidare anser SJ att SLL gjort innovationsgrad till en del av bedömningen till fördel för MTR, trots att det inte finns angivet i utvärderingsmodellen eller i förfrågningsunderlaget.

– Jag är inte insatt i det här ärendet men om SLL har tillfört ett kriterium i efterhand så är det fel. Man får varken lägga till eller ta bort bedömningsgrunder som inte står i annonsen eller förfrågningsunderlaget, säger Andrea Sundstrand.

Enligt henne är även detta grund för domstolen att besluta att upphandlingen görs om.

SJ har tidigare kritiserat upphandlingen då det framkom att SL:s tidigare vd, Anders Lindström, var i Hong Kong för att träffa MTR under en så kallad tyst period i upphandlingsförfarandet. En period då inga kontakter ska äga rum mellan upphandlare och budgivare.

Utfallet av SJ:s överklagan har även betydelse för de uppsagda städarna på ISS, underentreprenörer till SJ-ägda Stockholmståg som idag kör pendeltågen.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Frist för pendelstädare

Efter förhandlingar med Seko har ISS backat något angående städarna på pendeln i Stockholm. ISS skjuter upp beslutet om personalen ska sägas upp till den 9 februari, då man vet om städarna får gå över till den nya entreprenören eller inte. Läs mer

SJ: Gör om pendelupphandlingen

SJ anser att det fortfarande finns stora frågetecken kring beslutet att ge MTR kontraktet på pendeltågstrafiken i Stockholm. Därför går bolaget vidare med sitt överklagande. Läs mer

Seko kräver att MTR tar över de anställda på pendeln

Seko-klubbarna vid pendeln i Stockholm kräver att alla anställningar ska tas över av MTR Gamma, som ska köra trafiken från och med december 2016. Tilldelningsbeslutet fattades i dag av en enig trafiknämnd i Stockholms läns landsting Läs mer

Fortsatt tystnad kring olyckan på Saltsjöbanan

Drygt ett år har gått sedan tåget på Saltsjöbanan körde in i ett hus vid ändstationen. Ännu finns ingen officiell version av vad som hände. Trots minst fem olika utredningar. Läs mer

Skyddsstopp i tunnelbanan

Efter en brand i förra veckan stoppades i går allt arbete i biljetthallen på tunnelbanestationen i Hjulsta. Arbetsmiljöverket hävde stoppet delvis, men fortfarande är det stopp för arbete i spärrkur och personalutrymme. Läs mer

– Förstår att det kommer gå åt helvete

I drygt 80 kilometer i timmen kör tåget på Saltsjöbanan igenom stoppbocken vid ändstationen och in i ett bostadshus. Det stannar på 2,3 sekunder. Ombord finns Sara, städaren som först beskylldes för att ha stulit tåget. I en exklusiv intervju för Sekotidningen berättar hon om olycksnatten, beskyllningarna och rehabiliteringen. Läs mer

”Skärp tillsynen på järnvägen”

Haverikommissionen beslutade i dag att utreda olyckan på Saltsjöbanan där en städare skadades svårt. Seko kräver att Transportstyrelsen blir aktivare i sin tillsyn av säkerheten och förbundet ska fråga medlemmarna vad de anser. Läs mer

Städerskan inte längre misstänkt

Åklagaren har skrivit av misstankarna mot städerskan som befann sig ombord på tåget som kraschade in i ett bostadshus. Läs mer

Arriva backar om stulet tåg

Det kan ha varit en olyckshändelse att städaren på Saltsjöbanan fick i gång tåget som sedan körde in i ett hus vid slutstationen. Det uppger flera medier i dag. Läs mer

Tåg körde in i hus

En städerska på Saltsjöbanan har enligt uppgift i natt stulit ett tåg med vilket hon kraschade in i ett bostadshus. Hon är nu häktad, misstänkt för allmänfarlig ödeläggelse. Läs mer