Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Debatt

SJ – ett framtidsföretag?

Jag har inte jobbat på SJ så länge, men tillräckligt länge för att ha bevittnat en stor förändring på synen av oss arbetare. När jag började på SJ hade det just blivit aktiebolag och kutymen av ett statligt affärsverk kändes tydligt i väggarna.

30 januari 2013 15:36

Som nyanställd var man lika ovetande med att SJ var ett eget bolag som övriga Sveriges befolkning är i dagsläget. Man blev intalad att ”Statens kaka är liten med säker” och att man hade haft tur som fått en anställning på SJ. Innan jag anställdes satt arbetsledaren och intervjuade mig med väldigt kluriga frågor. Jag fick tydliga instruktioner om hälsoundersökning och kursstart. Utbildningen kändes välplanerad och handledarna hade framtagna instruktioner över vad vi skulle gå igenom ute på tågen.

Arbetsledaren hade kontakt med oss nyanställda under praktiken och frågade om man ville ha mera praktik eller om man kände sig trygg i sin yrkesroll. Det var heller inget snack om timanställning eller visstidsanställningar på 75 %, utan det man fick var 100 % och tillsvidare.

Tiden har gått sen dess och jag har haft turen att kunna utveckla mig själv internt och detta är jag mycket glad över. Något jag är mindre glad över är den utveckling företaget gjort under dessa år.

Från att ha en till två arbetsledare per åkstation som också hade kompetens och mandat att fatta beslut, har vi idag en lite klick avtalsmänniskor som styr åkstationerna som deras egna marionettdockor.

HR, som i praktiken styr verksamheten, har satt sin prägel i hela SJ AB. Ingen vågar fatta ett beslut utan att ha låtit detta HR göra det åt dem. Den känsla om personlighet och humanitet som förut rådde mellan medarbetare och arbetsledare, har idag ersatts av en liten klick människor i Stockholm som enbart ser medarbetaren som en siffra på datorn.

För att hålla personalen i osäkerhet och att förse sig själva med material, använder HR spioner på tågen som åker och kollar personalen. Man väljer att splittra yrket ombord i flera befattningar som ger grogrund för angiverier, samt att anställa personal med otrygga anställningar där beroendeställningen till arbetsgivaren blir absurd.

Det som är mest skrämmande är att HR väljer att granska allt som är skrivet och tillämpat sen många år tillbaka. Hittar de en lucka eller ingång till försvagning, så är man snabb med att genomföra detta.

Någon ambition till att företaget ska må bra och att alla medarbetare skall trivas på jobbet har försvunnit på vägen.

Idag är folk mer och mer egoistiskt inställda till sin arbetsplats och sitt yrke. Detta är inte unikt med SJ utan en generell bild i samhället. Kan man som individ få det lite bättre, så tar man gärna detta utan att tänka på eventuella konsekvenser.

Den enda möjlighet som står till buds är att alla anställda förenar sig i de fackföreningar som finns samt ställer ökade krav på delaktighet. Dessutom att alla anställda ser vikten av att hålla på arbetstidsregler och andra minimiregler i vårt kollektivavtal.

Ett företag som anställer på deltid och där konsekvenserna är orimliga för de personer som anställs på 63 % eller de som är timanställda mår inte bra. Det finns anställda i denna kategori som rent av får tigga sig till en tur, dag för dag och hoppas få ihop till hyran och lite mat i slutet utav månaden.

Vår verklighet som förtroendevalda idag är att vi får strida för att ha en möjlighet att genomföra vårt uppdrag. Man vill nöta ut oss som skyddsombud och fackliga, med att klämma ut en 8-timmarstur innan en förhandling. HR bedömer och nekar frekvent vår tid och främst när vi ska företräda våra medlemmar.

Ett lysande exempel som jag har är ett som inträffade för en tid sedan. En lokförare kommer ner till Göteborg med ett sent tåg och diskussion om rasten tar vid med operativ personalledning. Föraren går med på att ta rast på tåget och personalledningen ringer nu Jouren som skall köra till Alingsås för att detta ska gå vägen. Med stöd av vårt kollektivavtal ville jouren inte göra detta, då han inte kunde arbeta övertid detta tillfälle på grund av att han gått ner i tjänstgöring för sitt föräldraskap. Personalledningen känner inte till denna regel och börjar höja stämningen med att hävda arbetsvägran och rapportering på den samma. Detta föranledde senare till ett möte där facket fick vara med inne som en part och försvara medlemmen. Hade nu bara den ordinarie lokföraren tagit sin rast, som han skulle ha gjort enligt avtalet, så hade resten av historien aldrig hänt.

SJ har ansvaret och bollen för att åtgärda de förhållanden som redogjorts för ovan. Om företaget skall må bra och utvecklas positivt måste de orättvisor som framförallt drabbar de tim- och deltidsanställda åtgärdas.

Vi som har fasta anställningar kan bidra genom att följa kollektivavtalet och stötta varandra när det blåser snålt.

Dela det här

1 kommentar

  1. Christer Tak

    Stort tack för denna insändare, som bekräftar de sista årens undran, varför arbetsklimatet blivit så märkligt på företaget.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

AD avgör tågvärdars rätt till ob

AD avgör tågvärdars rätt till ob

Den 20 juni avgör Arbetsdomstolen om två tågvärdar på Öresundståg har rätt till ob-ersättning för så kallad uppehållstid, tid då tågvärden inte utför sina normala uppgifter, men har betald arbetstid. Seko stämde Transdev, som kör Öresundståg, till AD hösten 2016. Läs mer

Avskedade kontrollanter till AD

Avskedade kontrollanter till AD

Seko stämmer ISS i Arbetsdomstolen för avskedandet av biljettkontrollanter i Stockholm. De centrala förhandlingarna med Almega ledde inte till att biljettkontrollanterna fick tillbaka sina jobb. Läs mer

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Sekos motparter

Följande arbetsgivarorganisationer är motparter till Seko på central nivå:

  • Almega ITA
  • Almega Tjänsteförbunden
  • Arbetsgivarverket
  • Elektriska Installatörsorganisationen, EIO
  • Energiföretagens Arbetsgivarförening, EFA
  • Kommunala företagens samorganisation, KFS
  • Maskinentreprenörerna, ME
  • Pacta
  • Sjöfartens Arbetsgivarförbund, SARF
  • Stål- & Metallförbundet
  • Sveriges Byggindustrier, BI