Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Debatt

SJ – ett framtidsföretag?

Jag har inte jobbat på SJ så länge, men tillräckligt länge för att ha bevittnat en stor förändring på synen av oss arbetare. När jag började på SJ hade det just blivit aktiebolag och kutymen av ett statligt affärsverk kändes tydligt i väggarna.

30 januari 2013 15:36

Som nyanställd var man lika ovetande med att SJ var ett eget bolag som övriga Sveriges befolkning är i dagsläget. Man blev intalad att ”Statens kaka är liten med säker” och att man hade haft tur som fått en anställning på SJ. Innan jag anställdes satt arbetsledaren och intervjuade mig med väldigt kluriga frågor. Jag fick tydliga instruktioner om hälsoundersökning och kursstart. Utbildningen kändes välplanerad och handledarna hade framtagna instruktioner över vad vi skulle gå igenom ute på tågen.

Arbetsledaren hade kontakt med oss nyanställda under praktiken och frågade om man ville ha mera praktik eller om man kände sig trygg i sin yrkesroll. Det var heller inget snack om timanställning eller visstidsanställningar på 75 %, utan det man fick var 100 % och tillsvidare.

Tiden har gått sen dess och jag har haft turen att kunna utveckla mig själv internt och detta är jag mycket glad över. Något jag är mindre glad över är den utveckling företaget gjort under dessa år.

Från att ha en till två arbetsledare per åkstation som också hade kompetens och mandat att fatta beslut, har vi idag en lite klick avtalsmänniskor som styr åkstationerna som deras egna marionettdockor.

HR, som i praktiken styr verksamheten, har satt sin prägel i hela SJ AB. Ingen vågar fatta ett beslut utan att ha låtit detta HR göra det åt dem. Den känsla om personlighet och humanitet som förut rådde mellan medarbetare och arbetsledare, har idag ersatts av en liten klick människor i Stockholm som enbart ser medarbetaren som en siffra på datorn.

För att hålla personalen i osäkerhet och att förse sig själva med material, använder HR spioner på tågen som åker och kollar personalen. Man väljer att splittra yrket ombord i flera befattningar som ger grogrund för angiverier, samt att anställa personal med otrygga anställningar där beroendeställningen till arbetsgivaren blir absurd.

Det som är mest skrämmande är att HR väljer att granska allt som är skrivet och tillämpat sen många år tillbaka. Hittar de en lucka eller ingång till försvagning, så är man snabb med att genomföra detta.

Någon ambition till att företaget ska må bra och att alla medarbetare skall trivas på jobbet har försvunnit på vägen.

Idag är folk mer och mer egoistiskt inställda till sin arbetsplats och sitt yrke. Detta är inte unikt med SJ utan en generell bild i samhället. Kan man som individ få det lite bättre, så tar man gärna detta utan att tänka på eventuella konsekvenser.

Den enda möjlighet som står till buds är att alla anställda förenar sig i de fackföreningar som finns samt ställer ökade krav på delaktighet. Dessutom att alla anställda ser vikten av att hålla på arbetstidsregler och andra minimiregler i vårt kollektivavtal.

Ett företag som anställer på deltid och där konsekvenserna är orimliga för de personer som anställs på 63 % eller de som är timanställda mår inte bra. Det finns anställda i denna kategori som rent av får tigga sig till en tur, dag för dag och hoppas få ihop till hyran och lite mat i slutet utav månaden.

Vår verklighet som förtroendevalda idag är att vi får strida för att ha en möjlighet att genomföra vårt uppdrag. Man vill nöta ut oss som skyddsombud och fackliga, med att klämma ut en 8-timmarstur innan en förhandling. HR bedömer och nekar frekvent vår tid och främst när vi ska företräda våra medlemmar.

Ett lysande exempel som jag har är ett som inträffade för en tid sedan. En lokförare kommer ner till Göteborg med ett sent tåg och diskussion om rasten tar vid med operativ personalledning. Föraren går med på att ta rast på tåget och personalledningen ringer nu Jouren som skall köra till Alingsås för att detta ska gå vägen. Med stöd av vårt kollektivavtal ville jouren inte göra detta, då han inte kunde arbeta övertid detta tillfälle på grund av att han gått ner i tjänstgöring för sitt föräldraskap. Personalledningen känner inte till denna regel och börjar höja stämningen med att hävda arbetsvägran och rapportering på den samma. Detta föranledde senare till ett möte där facket fick vara med inne som en part och försvara medlemmen. Hade nu bara den ordinarie lokföraren tagit sin rast, som han skulle ha gjort enligt avtalet, så hade resten av historien aldrig hänt.

SJ har ansvaret och bollen för att åtgärda de förhållanden som redogjorts för ovan. Om företaget skall må bra och utvecklas positivt måste de orättvisor som framförallt drabbar de tim- och deltidsanställda åtgärdas.

Vi som har fasta anställningar kan bidra genom att följa kollektivavtalet och stötta varandra när det blåser snålt.

Dela det här

1 kommentar

  1. Christer Tak

    Stort tack för denna insändare, som bekräftar de sista årens undran, varför arbetsklimatet blivit så märkligt på företaget.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Individuell lön

Lönen sätts för den enskilde anställde. I den bästa av världar sker detta genom att den anställdes erfarenheter och kunskaper värderas.