Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

SJ december månads Carema

7 december 2011 11:08

   – Många av oss har jobbat 20-30 år med att städa SJ:s tåg. Först som anställa av SJ, sedan privat anställda. Det är oacceptabelt av SJ att man nu handplockar folk som ska få komma tillbaka, säger Ulla-Britt Samuelsson, som sitter i klubbstyrelsen på Trafficare.
   Själv har hon jobbat i 22 år
   Därför stod hon och kollegerna vid ISS Trafficare tillsammans med fackliga från andra företag samt en partiledare och delade ut flygblad och goodybags till förbipasserande utanför Stockholms centralstation.
   Partiledaren, Lars Ohly, är tjänstledig från sitt jobb som tågmästare på SJ. En tjänst han kan tänka sig att gå tillbaka till när han slutar som riksdagsledamot 2014.
   – När jag jobbade på 70- och 80-talen hade det här aldrig hänt. Då fanns det en respekt för personalen. Nu har de blivit slit- och slängvaror, man ser inte att personalen är värdefull.
   Där stod också 62-åriga Margita Arvo som jobbat 20 år med att städa SJ:s tåg. Nu har hon blivit uppsagd och tvingas söka sin tjänst på nytt.
   – Jag tycker SJ beter sig illa, riktigt illa. Man kastar ut en massa erfaren, duktig personal som tidigare jobbat på SJ.
   SJ:s vd, Jan Forsberg, tycker däremot inte att bolaget begår några fel.
   – ISS har sagt upp avtalet med SJ. Då har vi gjort analysen att vi integrerar det här i vår verksamhet. De som idag utför det här jobbet idag har möjlighet att söka som vilka andra som helst och vi har sagt att vid lika kompetens så har de första tjing på de här tjänsterna.
Så ni ser inte det här som övertagande av verksamhet?
   – Nej, eftersom ISS har sagt upp avtalet så är det inte det.
Har ni inget moraliskt ansvar för de här människorna som städat era tåg i 20-30 år?
   – Jag förstår den aspekten men vi kan inte göra mer än att utlysa tjänsterna och de som utför arbetet idag har möjlighet att söka och har första tjing, vid lika kompetens.
Hur värderas kompetensen? En 62-åring kanske inte är lika snabb som en 22-åring men har 30 års erfarenhet. Vad väger tyngst då?
   – Det vet inte jag, det är inte jag som utför rekryteringarna men vi får lita på att de gör det på bästa möjliga sätt.
   Lasse Eriksson är gammal Seko- och SJ-veteran. På honom biter inte vd-kommentarerna.
   – De måste ju lägga ner det här. De kommer bli december månads Carema om de inte slutar tjafsa och tar över personalen.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

Fredsplikt

När ett kollektivavtal är undertecknat råder fredsplikt, då får varken arbetstagar- eller arbetsgivarorganisationer vidta stridsåtgärder.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer