Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

SJ december månads Carema

7 december 2011 11:08

   – Många av oss har jobbat 20-30 år med att städa SJ:s tåg. Först som anställa av SJ, sedan privat anställda. Det är oacceptabelt av SJ att man nu handplockar folk som ska få komma tillbaka, säger Ulla-Britt Samuelsson, som sitter i klubbstyrelsen på Trafficare.
   Själv har hon jobbat i 22 år
   Därför stod hon och kollegerna vid ISS Trafficare tillsammans med fackliga från andra företag samt en partiledare och delade ut flygblad och goodybags till förbipasserande utanför Stockholms centralstation.
   Partiledaren, Lars Ohly, är tjänstledig från sitt jobb som tågmästare på SJ. En tjänst han kan tänka sig att gå tillbaka till när han slutar som riksdagsledamot 2014.
   – När jag jobbade på 70- och 80-talen hade det här aldrig hänt. Då fanns det en respekt för personalen. Nu har de blivit slit- och slängvaror, man ser inte att personalen är värdefull.
   Där stod också 62-åriga Margita Arvo som jobbat 20 år med att städa SJ:s tåg. Nu har hon blivit uppsagd och tvingas söka sin tjänst på nytt.
   – Jag tycker SJ beter sig illa, riktigt illa. Man kastar ut en massa erfaren, duktig personal som tidigare jobbat på SJ.
   SJ:s vd, Jan Forsberg, tycker däremot inte att bolaget begår några fel.
   – ISS har sagt upp avtalet med SJ. Då har vi gjort analysen att vi integrerar det här i vår verksamhet. De som idag utför det här jobbet idag har möjlighet att söka som vilka andra som helst och vi har sagt att vid lika kompetens så har de första tjing på de här tjänsterna.
Så ni ser inte det här som övertagande av verksamhet?
   – Nej, eftersom ISS har sagt upp avtalet så är det inte det.
Har ni inget moraliskt ansvar för de här människorna som städat era tåg i 20-30 år?
   – Jag förstår den aspekten men vi kan inte göra mer än att utlysa tjänsterna och de som utför arbetet idag har möjlighet att söka och har första tjing, vid lika kompetens.
Hur värderas kompetensen? En 62-åring kanske inte är lika snabb som en 22-åring men har 30 års erfarenhet. Vad väger tyngst då?
   – Det vet inte jag, det är inte jag som utför rekryteringarna men vi får lita på att de gör det på bästa möjliga sätt.
   Lasse Eriksson är gammal Seko- och SJ-veteran. På honom biter inte vd-kommentarerna.
   – De måste ju lägga ner det här. De kommer bli december månads Carema om de inte slutar tjafsa och tar över personalen.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Sexuella trakasserier är så vanligt förekommande att kvinnor avstår från att gå på fackliga kurser. Nyligen inträffade ett allvarligare fall på LO:s kursgård Runö.  Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Tågvärdar testar kroppskameror

Under tre månader framåt ska ett antal tågvärdar på Pågatågen bära kroppskameror. Tanken är att det ska öka tryggheten ombord på tågen. En utvärdering får avgöra om alla ska bära kameror. Läs mer

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Löneväxling

Att byta en del av lönen mot en förmån, till exempel tjänstebil eller pensionsförmån.