Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tågvärdarna Emma Klingborg och Elias Cataño kräver större tydlighet av SJ.
Nyhet

”SJ borde göra mer för flyktingarna”

Flyktingar fortsätter att resa med SJ:s tåg från, framför allt, Malmö och Göteborg. Möjligen är det något färre som bokar plats just nu, enligt SJ. För personalen ombord på tågen är dock läget densamma som tidigare.

30 oktober 2015 09:04

SJ:s otydliga instruktioner gör att tågvärdarna ibland hamnar i knepiga situationer, berättar Elias Cataño, tågvärd och ordförande för Seko sektion åkande och Emma Klingborg, tågvärd och ledamot av sektionsstyrelsen.

-Det hamnar på personalen att avgöra hur enskilda passagerare ska behandlas, om individen ska få åka utan biljett eller inte.

-Och blir det något fel, att någon exempelvis avvisas från ett tåg för att personen saknar biljett och det kritiseras i media, då är den enskilde medarbetaren ansvarig, inte SJ, säger Emma Klingborg.

Hon har själv stått i svåra samtal med passagerare som saknat biljett när andra medresenärer sagt hon varit för hård och omänsklig när hon påpekat biljettkravet.

-Det är som att stå på en scen och alla tittar, lyssnar och bedömer, säger hon.

Elias Cataño och Emma Klingborg uppskattar SJ:s insatser för att hjälpa flyktingarna. Till exempel att id-kravet vid köp av de billigaste biljetterna avskaffades tidigt.

-SJ har goda ambitioner att göra ett bra jobb, men samtidigt är det business as usual. Istället för att göra skillnad för de mest utsatta, har SJ kvar kravet på att alla ska ha biljett ombord, säger Elias Catano.

-Instruktionen till personalen är densamma som tidigare. Den som inte har biljett ska antingen uppmanas köpa eller stiga av tåget, säger han.

Samtidigt ger SJ signaler, i media och genom intern information, att flyktingar inte ska slängas av tågen.

För att verkligen hjälpa flyktingar utan pengar har Seko föreslagit att SJ ska skänka tomma säten till hjälporganisationer, så att de i sin tur ska kunna dela ut platser till flyktingar som saknar biljett. Men SJ har sagt nej till det.

SJ:s kommunikationschef Monica Berglund medger att SJ inte vill ge bort biljetter gratis.

Dels finns inget sådant uppdrag från myndigheterna, dels är det krångligt att organisera, säger hon.

-SJ är ett affärsdrivande statligt bolag. De allra flesta som reser med oss har pengar till biljetter. Även flyktingar.

Tågvärdar Sekotidningen talat med tycker att instruktionerna är otydliga när någon saknar biljett. Dels krävs biljett, dels ska ingen flykting slängas av. Vad är det som gäller?

-Det är vardag för tågvärdarna att fatta beslut i enskilda fall. Biljettkravet ligger fast, men vid särskilt ömmande fall ska ombordpersonalen känna trygghet att låta någon åka vidare. Blir situationen infekterad ska personalen backa. De har vårt stöd i det beslutet, säger Monica Berglund.

Att dagligen ta ställning till hur passagerare utan biljett ska bemötas är en del av jobbet, det håller Elias Cataño och Emma Klingborg med om. Men de säger att situationen just nu inte är den vanliga.

-Frågan om flyktingarna skapar samhällsdebatt och det är många som engagerar sig. Det är klart att känslorna blir starka, säger Emma Klingborg.

Emma och Elias tycker att SJ kunde göra mer för att hjälpa till i flyktingarbetet, medan Monica Berglund anser att SJ redan gjort mycket.

Företaget tjänar pengar på biljetterna, men har samtidigt haft utgifter för bland annat tolkar och vakter, enligt kommunikationschefen.

-Dessutom har vi skänkt 300 000 till Röda Korset, vars personal i ett läge fick åka gratis på tågen, i enlighet ett gammalt avtal mellan oss. Röda Korset aktiverade avtalet när de gick upp i nationell beredskap.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

Därför skvallras det på arbetsplatser

Därför skvallras det på arbetsplatser

Har det alltid funnits skitsnack, skvaller och grupperingar på arbetsplatser, och går det att göra något åt det? Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Trafikverket har en "skyldighet att agera" mot bristerna. Det menar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) efter tidningen Arbetets avslöjande om arbetsmiljöbrister på bygget av Förbifart Stockholm. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Svenska sedeltryckeriet flyttar till Malta

Svenska sedeltryckeriet flyttar till Malta

170 personer varslas när Crane AB flyttar sedeltryckeriet från Tumba pappersbruk till Malta. Dessutom berörs ett 60-tal bemanningsanställda av flyttbeskedet. Läs mer

Vi kollar fakta om ungdoms-arbetslösheten

Vi kollar fakta om ungdoms-arbetslösheten

”Vi har den lägsta ungdomsarbetslösheten på 15 år.” Så skrev Socialdemokraternas partiledare och Sveriges statsminister Stefan Löfven på DN debatt den 26 februari i år. Vi kollar om det stämmer. Läs mer

Livsfarlig arbetsmiljö vid tunnelbygge

Livsfarlig arbetsmiljö vid tunnelbygge

Livsfarliga brister i sprängmedelshanteringen och farliga maskiner. Arbetsmiljöverket riktar hård kritik mot allvarliga brister i arbetsmiljön hos en av Trafikverkets underentreprenörer som arbetar med Förbifart Stockholm. Det skriver tidningen Arbetet. Läs mer

Shekarabi mötte anställda i tunnelbanan

Shekarabi mötte anställda i tunnelbanan

Höjd pensionsålder och socialdemokraternas utredning om strejkrätten var infekterade frågor när civilminister Ardalan Shekarabi besökte tunnelbaneanställda i Stockholm. Dessutom fick han en tur i förarhytten. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Premielön

En lön som består av en större del fast tidlön och en mindre rörlig del, som beror på arbetsresultat eller prestation.