Klockan är snart tolv lördagen den 29 november och om drygt en timma stänger kontoret för sista gången. Svensk kassaservice upphör att existera.
Lena Kinnunen tar hand om räkningarna, lämnar tillbaka kvittot och säger ”Ja så får jag tacka dig för att du har varit kund hos oss under de här åren.”
I det lilla undanskymda kontoret i det jättelika köpcentrat Nacka Forum doftar det av kaffe och glögg. Personalen har dukat ett bord med termosar, muggar och pepparkakor den här sista dagen.
Julmusik fyller det lilla kontoret och dagen till ära har även några kassörskor som egentligen skulle vara lediga kommit hit. Senare under eftermiddagen har man bjudit in kassörer från närliggande kontor för att äta en bit mat.
På väggarna sitter affischer från Post och telestyrelsen som berättar att Svensk kassaservice stänger. I små foldrar på kassadisken berättas att i fortsättningen är det bank, autogiro, brevgiro, telefonbank eller internetbank som gäller för betalärenden.
Christina Hermin började på Postgirot 1960 och har sedan dess arbetat på Posten och senare Svensk kassaservice. Idag ska hon stänga dörren till kontoret för sista gången. Sedan gå hon hem som pensionär, något hon är ganska nöjd med då hon bara har ett år kvar till folkpension.
Klockan är nästan ett när Mikael Borg från Stockholm kommer in som sista kund. Han får blommor av kontorschefen och när han går säger Christina Hermin att ”nu hamnar du nog på postmuseet” samtidigt som hon stänger och låser dörren för sista gången.