Stämning är sorgsen så här timmarna för sista stängning, ingen av de anställda på plats känner för att bli intervjuad eller att vara med på bild. Men det märker inte kunderna av som kommer in för att köpa biljetter, be om hjälp eller säga tack och lycka till.

Nu ersätter SJ den personliga service som finns närmast resenärerna med Internet, automater och telefonköer. Och så Pressbyrån. Visst har biljettförsäljning över disk minskat och den är säkert dyr för SJ.

Men vad signalerar ett företag som packar ihop och lämnar det ställe som alla förknippar det med? Att vinsten är viktigare än servicen kanske. Frågan är om man inte missat vad det är som ger poäng i konkurrensen.

DSC_9215

Den 20 september 1866 öppnade järnvägsstationen i Uppsala för allmän trafik. Den 31 mars 2014 lämnade SJ walk over i det som nu mest ser ut som en shoppinggalleria.

”175 utrikes”, hörs från kassan. ”Äntligen!”, utropar en kvinna. Från och med i morgon är hon hänvisad till Pressbyrån eller en resebyrå på stan.