Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Seko vinner i AD men förlorar

9 maj 2012 10:34

Tidigare år har Seko och SJ förhandlat fram scheman med avsteg från arbetstidsreglerna i kollektivavtalet. Framför allt har det handlat om längre sträckor där restiden kan uppgå till 14 timmar.
   I förhandlingarna om 2009 års scheman blev Seko mer restriktiva med avstegen då man ansåg att arbetsmiljön blivit betydligt tuffare. Bland annat krävde förbundet högre bemanning på vissa turer samt på kvällar och nätter.
   SJ sade nej till Sekos krav och då sa Seko i sin tur nej till det föreslagna schemat med avsteg. Enligt arbetsgivaren var det då, den 4 december 2008, försent att få fram ett ett schema enligt kollektivavtalet eftersom man tagit för givet att parterna skulle komma överens.
   Så kom det sig att SJ bröt mot avtalet vid 2 500 tillfällen under de två första månaderna 2009.
   – Vi menar att SJ hade gott om tid, eftersom vi redan i september 2008 sa att vi inte skulle gå med på avsteg. Men SJ lyssnade inte utan tänkte väl att det löser sig, som det gjort tidigare år. Men det känns inte som om vi fick gehör för det i domstolen, säger Valle Karlsson, ombudsman på Seko som suttit med i domstolsförhandlingarna.
   Seko och SJ är överens om att arbetsgivaren brutit mot kollektivavtalet genom att lägga scheman med avsteg från arbetstidsreglerna. Däremot nekar SJ till att det felaktiga schemat inneburit någon vinst för bolaget, då man ändå haft kostnader för bemanning som hade kunnat jobba enligt ett schema utan avsteg.
   Seko å sin sida menar att bolaget sparat närmare 1,8 miljoner kronor, grundat på SJ:s egna beräkningar, vilket också blev förbundets skadeståndskrav.
   – Vi har underlag från SJ som visar att man sparat 18 årsarbetskrafter på det felaktiga schemat. Att de sedan, som de påstår, inte tagit ut effektiviseringsvinsten är inte vårt problem.
   I domen ger Arbetsdomstolen Seko rätt i att SJ brutit mot kollektivavtalet, men anser inte att det är bevisat att bolaget tjänat något på detta. Vidar anser domstolen att SJ gjort vad man kunnat för att rätta till felet. Därför sänker man skadeståndet till 125 000 kronor. Därmed, anser domstolen, har Seko både vunnit, då man får skadestånd, och förlorat då skadeståndet ligger långt under kravet. Seko döms därför att betala en del av SJ:s rättegångskostnader, nämligen 126 000 kronor.
   Minus ettusen kronor alltså.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Banarbetare omkom efter påkörning

En banarbetare i 50-årsåldern omkom efter att ha blivit påkörd av ett tåg. Mannen arbetade i spåret öster om Arboga då han blev påkörd av ett SJ-tåg. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Sekundärkonflikt

Detsamma som sympatiåtgärd.