Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Avtal 2017
Nyhet

Seko: Vi varslar inte i onödan

Efter tre varsel och tre avtal är både Seko och Almega nöjda med resultatet. Beskrivningen av vad som hände skiljer sig dock.

19 maj 2017 14:13

Seko menar att Almega inte ville förhandla och därmed tvingade Seko att varsla. Almega anser att Seko varslade i onödan, i alla fall på två områden.

-Vi varslar inte i onödan. Hade vi inte varslat om strejk så hade vi inte fått igenom våra krav, som, märk väl, var desamma som under förhandlingarna. Vi fick det vi begärde, säger Mats Ekeklint, Sekos avtalssekreterare.

Han säger att Seko tvingades till de tre varslen – på spår, järnvägsinfrastruktur och telekom  – av olika skäl. Varje område hade sina specifika krav. På spår och telekom kunde parterna inte komma överens om villkoren, såsom låglönesatsning och restidsregler, i de reguljära förhandlingarna.

-När det inte gick att komma längre tvingades vi varsla, säger Mats Ekeklint.

På järnvägsinfrastrukturavtalet utvecklades förhandlingarna annorlunda.

-Almega avbröt förhandlingarna trots att vi var nära en uppgörelse. De ville inte fortsätta efter att vi varslat på spåravtalet, säger Sekos avtalssekreterare Mats Ekeklint.

Almegas förhandlare på spår och järnvägsinfrastruktur, Pierre Sandberg, bekräftar att Almega  Tjänsteförbunden avbröt förhandlingarna på järnvägsinfra.

-Ja, vi har den principen. Om det är ett varsel lagt på ett avtalsområde då avbryter vi andra förhandlingar med samma motpart, säger han.

Pierre Sandberg hävdar att avbrutna förhandlingar inte måste leda till konflikt.

Något som Seko tycker är självklart.

-Vi hade inget val, de ville inte förhandla, säger Mats Ekeklint.

Resultatet, de tre avtalen, är båda parter nöjda med. Mats Ekeklint säger låglönesatsningarna är särskilt viktigt för förbundet.

-Alla företag har någon grupp vars löner måste upp, säger han. Annars har varje avtalsområde fått sina särskilda krav tillgodosedda, in- och uthyrning på järnvägsinfrastruktur, restider och 20 000 kronor i minimilön för telekom samt loss of license på spår.

Enligt Seko har inget av avtalsområdena tvingats betala något för låglönesatsningarna. Att exempelvis nyanställda utan yrkeserfarenhet på järnvägsinfrastruktur får lägre lön är inte en betalning för lönenivåerna.

-Nej det hade inget med nivåerna att göra, det påverkade inte märket. Vi fick ta sänkningen mot att de som hyrs in får bättre villkor. Det var ett byte vi var beredda att göra.

Pierre Sandberg medger att spåravtalet innehåller en låglönesatsning och han säger att Almega inte har något problem med det.

-Jag ser avtalet som en helhet och har inte tagit fram min miniräknare.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Fota ditt jobb

Fota ditt jobb

Visa upp din arbetsplats, delta i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Enda kravet är att bilden på något sätt ska ha anknytning till jobbet och gärna till dina arbetskamrater. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Varnar för smutsigare pendeltåg

Varnar för smutsigare pendeltåg

Hur skitigt blir det på Stockholms pendeltåg och stationer om hälften av städarna sägs upp? Ingen skillnad, enligt arbetsgivaren. Det tror inte städarna. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Stort varsel på stockholmspendeln

Stort varsel på stockholmspendeln

Idag har 90 städare på pendeltågen i Stockholm varslats om uppsägning. Deras arbetsgivare Sol Reneriet blev ”fetlurade” av MTR, säger en anställd. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Premielön

En lön som består av en större del fast tidlön och en mindre rörlig del, som beror på arbetsresultat eller prestation.