Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Avtal 2017
Nyhet

Seko: Vi varslar inte i onödan

Efter tre varsel och tre avtal är både Seko och Almega nöjda med resultatet. Beskrivningen av vad som hände skiljer sig dock.

19 maj 2017 14:13

Seko menar att Almega inte ville förhandla och därmed tvingade Seko att varsla. Almega anser att Seko varslade i onödan, i alla fall på två områden.

-Vi varslar inte i onödan. Hade vi inte varslat om strejk så hade vi inte fått igenom våra krav, som, märk väl, var desamma som under förhandlingarna. Vi fick det vi begärde, säger Mats Ekeklint, Sekos avtalssekreterare.

Han säger att Seko tvingades till de tre varslen – på spår, järnvägsinfrastruktur och telekom  – av olika skäl. Varje område hade sina specifika krav. På spår och telekom kunde parterna inte komma överens om villkoren, såsom låglönesatsning och restidsregler, i de reguljära förhandlingarna.

-När det inte gick att komma längre tvingades vi varsla, säger Mats Ekeklint.

På järnvägsinfrastrukturavtalet utvecklades förhandlingarna annorlunda.

-Almega avbröt förhandlingarna trots att vi var nära en uppgörelse. De ville inte fortsätta efter att vi varslat på spåravtalet, säger Sekos avtalssekreterare Mats Ekeklint.

Almegas förhandlare på spår och järnvägsinfrastruktur, Pierre Sandberg, bekräftar att Almega  Tjänsteförbunden avbröt förhandlingarna på järnvägsinfra.

-Ja, vi har den principen. Om det är ett varsel lagt på ett avtalsområde då avbryter vi andra förhandlingar med samma motpart, säger han.

Pierre Sandberg hävdar att avbrutna förhandlingar inte måste leda till konflikt.

Något som Seko tycker är självklart.

-Vi hade inget val, de ville inte förhandla, säger Mats Ekeklint.

Resultatet, de tre avtalen, är båda parter nöjda med. Mats Ekeklint säger låglönesatsningarna är särskilt viktigt för förbundet.

-Alla företag har någon grupp vars löner måste upp, säger han. Annars har varje avtalsområde fått sina särskilda krav tillgodosedda, in- och uthyrning på järnvägsinfrastruktur, restider och 20 000 kronor i minimilön för telekom samt loss of license på spår.

Enligt Seko har inget av avtalsområdena tvingats betala något för låglönesatsningarna. Att exempelvis nyanställda utan yrkeserfarenhet på järnvägsinfrastruktur får lägre lön är inte en betalning för lönenivåerna.

-Nej det hade inget med nivåerna att göra, det påverkade inte märket. Vi fick ta sänkningen mot att de som hyrs in får bättre villkor. Det var ett byte vi var beredda att göra.

Pierre Sandberg medger att spåravtalet innehåller en låglönesatsning och han säger att Almega inte har något problem med det.

-Jag ser avtalet som en helhet och har inte tagit fram min miniräknare.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Bud

Ett förhandlingsförslag från arbetsgivarparten.