Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Avtal 2017
Nyhet

Seko varslar om strejk i spårtrafiken

Seko lägger ett omfattande varsel om konflikt på spåravtalet. Parterna är oense om det mesta, såväl låglönesatsning som loss of license och anställningstryggheten. – Vi har en motpart som vägrar ge våra medlemmar samma löneökningar som alla andra fått på arbetsmarknaden, säger Valle Karlsson, förbundsordförande i Seko.

3 maj 2017 14:15

Fakta

Varslets omfattning

I ett första steg, den 12 maj klockan 14.00 tas följande personal ut i strejk om man inte kommit överens innan dess.

SJ AB, Hagalund. Alla komfortoperatörer

ISS Facility, Hagalund. Alla depåoperatörer och alla fordonsvårdare

Sodexo AB, Hagalund. Alla tågstädare

MTR Tunnelbanan, Stockholm. All anläggningspersonal, lokalvårdare och klottersanerare

 

Det andra steget träder i kraft den 16 maj klockan 03.00 och omfattar:

SJ Götalandståg, Göteborg. Alla lokförare

Green Cargo, Luleå. Total arbetsnedläggning samt blockad av samtliga arbetsuppgifter kopplade till lossning av LKABs malmtåg i Luleå, stridsåtgärd berör lokförare, bangårdspersonal och växlare

Emtrain AB, Älvsjö. Alla

 

Det tredje steget, den 19 maj, omfattar:

Baneservice Skandinavia AB, Göteborg. Total arbetsnedläggning samt blockad av samtliga arbetsuppgifter i Skandiahamnen, stridsåtgärd berör bangårdspersonal och växlare

Transdev Sverige AB, Malmö, Alla tågvärdar

MTR Pendeltågen AB, Stockholm och Södertälje. Alla tågvärdar

Idag överlämnade Seko ett konfliktvarsel till Almega Spårtrafikföretagen.

– Vi är övertygade om att vårt varsel inte kommer gå obemärkt förbi, säger Thomas Gorin Weijmer, ombudsman med ansvar för spårtrafikavtalet.

Han är märkbart irriterad över Alemgas krav på att det ska göras avräkningar för att LO samordningens låglönesatsning ska bli verklighet. Almega anser att den ska rymmas inom märket på 6,5 procent på tre år.

– De anser att om vi vill ha en låglönesatsning så måste vi betala för det. Men det går vi inte med på. I industriavtalet, som ju sätter normen, gjorde man inga avräkningar så det är en mycket viktig princip.

Almega vill inte heller se någon försäkringslösning när det gäller så kallad loss of license, alltså att personal på grund av sjukdom inte längre kan utföra säkerhetsklassat arbete. Något som utretts i en arbetsgrupp som tillsattes vid förra årets avtalsrörelse.

– Det enda vi är överens om är att tillsätta en arbetsgrupp för att ta fram ett nytt centralt avtal och det är inte mycket att komma med.

Ett annat svårsmält krav från Alemga, som förvisso inte tas upp i konfliktvarslet är att arbetsgivarparten vill försämra anställningstryggheten för de som går på allmän visstid, alltså de timanställda.

– Om man arbetat två år, motsvarande 450 dagar, får man fast anställning. Det vill Almega ändra till tre år, eller 675 dagar men det är fullständigt otänkbart, säger Thomas Gorin Weijmer.

Om Seko inte får gehör för sina krav bryter konflikten ut den 12 maj.

– Det är återigen Almega som ställer sig vid sidan om andra arbetsgivarorganisationer med sin extremt antifackliga agenda. Man ska komma ihåg att Almega har en betydande finansiering av de statliga bolag som är medlemmar i organisationen. Ur det perspektivet blir deras agerande ännu allvarligare, säger Valle Karlsson.

Varslet är uppbyggt i tre steg. Först tas bland annat lokalvårdare, fordonsvårdare och anläggningspersonal ut i strejk i Stockholmsområdet. I steg 2 som träder i kraft den 16 maj tas bland annat lokförare på SJ Götalandståg och anställda på Green Cargo som jobbar med LKABs malmtåg ut i strejk. I steg 3 som träder i kraft den 19 maj tas bland annat alla tågvärdar på MTRs pendeltåg ut i strejk. Konflikten berör sammantaget cirka 1 000 Seko-medlemmar.

Läs hela varslet på Sekos hemsida.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Stort varsel på stockholmspendeln

Stort varsel på stockholmspendeln

Idag har 90 städare på pendeltågen i Stockholm varslats om uppsägning. Deras arbetsgivare Sol Reneriet blev ”fetlurade” av MTR, säger en anställd. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Ajournera

Att göra ett tillfälligt uppehåll i förhandlingar, till exempel för enskilda överläggningar.