Avtalet är jämförbart med övriga avtal inom branschen.

-Vi är nöjda med att ha fått avtal i paritet med SJ:s. Vi säkerställer genom detta avtal att någon lönedumping inom spårtrafikområdet inte kommer att ske, säger P O Fällman, ombudsman på Seko.

Tomas Pira är HR-direktör på MTR Nordic och den som förhandlat med Seko om det nya avtalet. Han är nöjd med avtalet och tycker att förhandlingarna varit konstruktiva.

-Vi hamnade på en schyst nivå, säger han. Lite varierande beroende på yrkesgruppen men i sin helhet jämförbart med konkurrenterna. Något lägre än Stockholmståg.

I avtalet finns en viss anpassning till att MTR Express enbart kör mellan Stockholm och Göteborg. Visstid- och deltidsanställningarna är inte reglerade separat. Enligt Tomas Pira är blir det få om ens någon som erbjuds deltidstjänst bland de 70-80 som ska anställas.

MTR Express har nya vagnar och det är tillverkaren Stadler som står för underhållet.

Konkurrensverket utreder just nu ett klagomål från MTR om att SJ inte låter MTR sälja sina biljetter på sajten sj.se. Beslut väntas om någon vecka.