Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen.

16 juni 2017 12:12

Förbundet använder sjöpanträtten som innebär att fartyget kan användas som säkerhet för lönefordringar.

Entreprenören och dokusåpakaraktären Leif-Ivan Karlsson köpte restaurangfartyget Birger Jarl förra året. Plötsligt ville han bli av med besättningen och valde att sätta driftbolaget, där de var anställda, i konkurs.

Till tidningen Stockholm Direkt ondgjorde han sig över personalen.

– Det går inte att få någon styrsel på personalen. De sjukskriver sig hela tiden. Och de är skyddade av facket. Det som hände var att jag fick ha dubbel personal. Sedan i somras har jag gått minus tre miljoner kronor på verksamheten, sa han då till Stockholm Direkt.

Nu driver han verksamheten vidare med ett bemanningsbolag.

– Det var en chock när han gick ut i media och sa att vi var odugliga, trots att alla ombord gjort allt för att det skulle fungera med den nya ägaren, säger Tedde Scott som jobbat som matros på Birger Jarl i 17 år.

Han är en av dem som har lönekrav på Leif-Ivan Karlsson. En del av lönen täcks av den statliga lönegarantin, men den har ett tak som gör att personalen inte får ut all lön för övertid, inarbetade semestrar och uppsägningstid.

Totalt 1,4 miljoner kronor saknas för att personalen ska få de pengar de har rätt till.

– En sådan person ska inte komma undan, säger Tedde Scott. Staten får ju kostnader med lönegarantin då han medvetet sätter bolaget i konkurs för att bli av med oss. Så ska man inte få bete sig.

Nu stämmer alltså Seko Leif-Ivan Karlsson genom en paragraf i sjölagstiftningen som säger att man kan ta fartyget som säkerhet för lönefordringar. Detta även om fartyget ägs i ett annat bolag.

– Det som räknas är att de arbetat på fartyget, även om de varit anställda i ett annat bolag. Alla seriösa redare känner till det här och skulle aldrig komma på tanken att sätta driftbolag i konkurs, säger Chang Strömberg, ombudsman på Seko sjöfolk.

Arbetsrättsjuristen Anne Alfredson från LO-TCO Rättsskydd är juridiskt ombud för Tedde Scott och hans kolleger. Hon ser goda möjligheter för dem att få sina pengar.

– Fordran står ju i fartyget och de har arbetat ombord, fast de varit anställda i ett annat bolag. Då gör sjöpanten att vi har ett mycket bättre läge än i andra ärenden med lönefordringar. Så på så sätt borde oddsen vara goda att de ska få sina pengar, säger Anne Alfredson.

(I texten är ”Totalt 1,4 miljarder kronor saknas…” ändrat till ”1,4 miljoner”)

Mattias Dahlgren
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Nöjda parter på ME-avtalet

Båda parter är nöjda med det nya maskinföraravtalet som Seko och ME slöt i går. Utökad arbetstidsförkortning byttes mot längre ramtid för ordinarie arbetstid. Dessutom innehåller avtalet nya skrivningar för in- och uthyrning. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Avtalskrav

Inför avtalsförhandlingarna gör facket en kravlista till arbetsgivarorganisationen på saker man vill ha i det nya avtalet. Det kan vara höjda reallöner, kortare arbetstid, regler om jour och beredskap med mera. Inget krav blir verkligt förrän bägge parter har kommit överens om att genomföra det.