– Casino Express är en sommarbåt som ska gå när det är fint väder. Hon klarar inte vinterväder med de maskiner hon har. Allt är slitet ombord. I såna väderförhållanden som råder i Bottenviken på vintrarna är hon inte mycket att ha.
Det säger Göran Hansson som är ombudsman på Seko Sjöfolk med särskilt ansvar för arbetsmiljö och sjösäkerhet.
Casino Express är byggd 1966. 2001 köptes hon in av Rabbe Grönblom, känd som ”den finske pizzakungen”, som startade RG Line för att driva färjetrafik mellan Sverige och Finland. I mitten av maj samma år sattes färjan i trafik mellan Umeå och Vasa i Finland.
I september 2002 fick Casino Express svensk flagg. Sedan dess har man haft flera problem med arbetsmiljön ombord; bland annat med asbest och med bogvisiret.
– Det är en gammal båt som har gjort sitt, konstaterar Göran Hansson.
Ordförande i Seko Sjöfolk, Kenny Reinholds, är förvånad över att färjan alls gick från hamn denna resa:
– Det måste ha blåst som fan. Men att säga som rederiet gjort, att det hårda vädret kom som en överraskning, det är inte trovärdigt med dagens väderprognoser. Dom skiter helt enkelt i väderrapporterna. De bara tutar och kör.