Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Seko polisanmäler posttransporter

Vid tre tillfällen på kort tid har Seko lokalt i Luleå fattat misstankar om allvarliga brott mot kör- och vilotidsbestämmelserna för tunga fordon. Seko har polisanmält händelserna som rör underentreprenörer till Post Nord.

11 maj 2015 11:38

– Det var ankomsttiden som gjorde oss fundersamma. Så då tittade vi på avgångstiden och när vi insåg att chauffören varit ensam insåg vi att det var omöjligt att köra den sträckan på den tiden utan att bryta mot lagen, säger Tomas Boström på Seko Posten i Luleå.

Misstankarna gäller transporter mellan Örebro och Luleå, en sträcka på 100 mil.

– När vi kör själva krävs det tre chaufförer för att kunna köra lagligt den sträckan på den tiden, säger Tomas Boström.

Vid tre tillfällen förra veckan har Seko i Luleå polisanmält körningar som de anser inte kan ha utförts lagligt. Arbetsgivaren har också underrättats och Seko har tryckt på deras beställaransvar som innebär att de ska inrätta trafiken på ett sådant sätt att kör- och vilotidsbestämmelserna kan följas.

– Men jag är övertygad om att det kommer fortsätta, säger Tomas Boström uppgivet.

Seko Posten har under en tid drivit frågan hur man från företagsledningens sida säkerställer att chaufförer som kör Post Nords gods följer lagar och regler.

– Vi misstänker att det inte är Post Nord som anlitat dessa åkare utan underleverantörer eller speditörer, det fråntar dock inte företaget ansvaret för vem som kör transporter för Post Nord, säger Johan Lindholm, ordförande för Seko Posten.

På Post Nord är man ovillig att kommentera de misstänkte brotten i dagsläget.

– Vi har sett det här. Men enligt den information vi fått fram så kan vi inte se något konstigt med det här. Men eftersom det är polisanmält har vi valt att inte kommentera det här mer än så, säger Anne Jiremar på Postens kommunikationsavdelning.

Vad gör ni om det visar sig att körningarna varit olagliga?

– Vi har som sagt inte sett något konstigt, men om det är några felaktigheter kommer vi naturligtvis göra något åt det.

Tar ni ansvar även för att underentreprenörerna sköter sig?

– Följer man inte lagar och regler så bryter man mot vårt avtal och då agerar vi.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

Fredsplikt

När ett kollektivavtal är undertecknat råder fredsplikt, då får varken arbetstagar- eller arbetsgivarorganisationer vidta stridsåtgärder.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer