Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Poststress

Seko på Bring: ”Fel att rädda våra jobb med dumpade villkor”

För personalen på Bring citymail har det senaste året varit tufft. En jobbig omorganisation, kraftigt ökade brevvolymer, hög personalomsättning och mycket övertid leder till sämre arbetsmiljö.

13 december 2016 13:50

– Med facit i hand kan vi säga att 2016 inte varit så bra, säger Eddie Lövholm Eriksson, ordförande för Seko på Bring citymail.

Omorganisationen kallas centalisering och innebär sortering på heltid på terminal och utdelning på heltid från brevbärarkontoren. Än så länge är det en liten del av verksamheten som centraliserats, men tillräckligt mycket för att problemen ska slå igenom.

Personal har slutat med hänvisning till att de inte vill jobba enligt den nya organisationen. Det har varit svårt att få sorteringen att fungera, av olika skäl.

– Ledningen har bestämt att centraliseringen ska genomför­ as långsammare än planerat, vil­ ket är bra, säger Eddie Lövholm Eriksson.

– Men där den genomförs behövs extra resurser till utbildning och liknande. Om vi fick ordning på resten av verksamheten skulle det gå att lägga pengar på det, säger han.

Bristerna i övrigt handlar i hög grad om bemanning, enligt Seko. Och en naivitet när det gäller hur mycket post företaget ska hantera.

– Vi har samtidigt haft hög personalomsättning, låg grundbemanning och betydligt mer post. Det har gett ökad övertid, som i sin tur sliter ut folk som slutar och så snurrar det på. Det tar tid att utbilda nya och de är inte lika effektiva.

Att Bring citymail får så mycket mer post just nu tror Eddie Lövholm Eriksson beror på samarbetet med tidningsutbärarföretag. Kunder som väljer den utdelningen har också valt Bring citymail för övrig post. Tidningsbuden delar ut A-brev, det vill säga övernattbefordran.

Eddie Lövholm Eriksson tycker att det finns problem med att Bring samarbetar med många an­ dra aktörer, som går under Transports avtal och därmed har andra villkor än övriga branschen.

– Ökade volymer räddar jobb på Bring citymail, men samtidigt försvinner motsvarande brevvolymer från Postnord. Vi tycker inte att det är positivt att rädda våra jobb, genom villkorsdumpning.

När det gäller problemen på Bring är fack och arbetsgivare överens om hur det ser ut, enligt Eddie. Företagsledningen tar situationen på allvar, och facket litar på att rätt åtgärder vidtas.

Det parterna inte är överens om är vilka anställningsformer företaget ska ha för ny personal.

– Vi från fackligt håll vill ha fler tillsvidareanställningar. Vi får delvis gehör för det, men inte helt.

När det gäller sommarens och höstens mediestorm mot postföretagen säger Eddie Lövholm Eriksson att en del Bringanställda kände att det kan ge deras situation lite mer uppmärksamhet.

– Samtidigt får det inte bli en hetsjakt mot enskilda anställda. De problem som finns beror på fel i strukturerna. Inte på individerna.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

3 kommentarer

  1. Niclas Andersson

    Vi väntar förtvivlat på att ni ska ta över transports tidningsbuds medlemmar så det blir bättre för oss. Transport gör absolut inget för oss.

  2. Willie Garvin

    På vilket sätt är Transports avtal sämre än SEKO:s?

  3. nisse

    Det är bättre betalat i alla former över 10 kr mer i timme m.m

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Fota ditt jobb

Fota ditt jobb

Visa upp din arbetsplats, delta i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Enda kravet är att bilden på något sätt ska ha anknytning till jobbet och gärna till dina arbetskamrater. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Varnar för smutsigare pendeltåg

Varnar för smutsigare pendeltåg

Hur skitigt blir det på Stockholms pendeltåg och stationer om hälften av städarna sägs upp? Ingen skillnad, enligt arbetsgivaren. Det tror inte städarna. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Stort varsel på stockholmspendeln

Stort varsel på stockholmspendeln

Idag har 90 städare på pendeltågen i Stockholm varslats om uppsägning. Deras arbetsgivare Sol Reneriet blev ”fetlurade” av MTR, säger en anställd. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Offentliganställdas förhandlingsråd /OFR

är en samarbetsorganisation för fackföreningar i den offentliga sektorn; kommuner, landsting och staten. De har 15 medlemsförbund, dock inget LO-förbund.
OFR består av tre statliga områden; statstjänstemän, S, poliser, P, och officerare, O. Inom OFR/S,P,O finns ST, Polisförbundet, Officersförbundet, Försvarsförbundet, Lärarförbundet, Tull-Kust, Ledarna, Vårdförbundet och Svenska folkhögsskolans lärarförbund.