Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Seko och Veolia kom inte överens

De lokala förhandlingarna mellan Seko och Veolia avslutades i går utan att man kommit överens. – Vi har inte fått några garantier och det kan vi inte acceptera, säger Rolf Sjöstrand, ombudsman på Seko.

14 maj 2014 10:13

De garantier Seko vill ha handlar om maxantal deltidstjänster och timanställningar på Öresundstågen.

­– Men allt de vill ge är skrivningar om ”strävan att” och liknande. Men det kan vi inte acceptera, vi måste ha garantier, säger Rolf Sjöstrand.

Bakgrunden till förhandlingarna är att Veolia i början av mars månad varslade 250 personer om uppsägning och samtidigt erbjöd delar av personalen återanställning på deltid.

De fackliga organisationerna reagerade mot varslet och har sedan mars månad suttit förhandlingar såväl lokalt som centralt för att minska antalet övertaliga, men framförallt att få regler i avtalet som begränsar antalet visstids- och deltidsanställda. 

Det centrala avtalet kan sägas upp från den 1 juni i år och Seko har varnat för att avtalet sägs upp om det inte blir någon lösning på Veolia. Uppsägningstiden har skjutits fram flera gånger och den 15 maj är sista dag för Seko att säga upp det centrala avtalet.

– Vi har möte med Almega i morgon förmiddag då vi ska ta de här frågorna. Klockan tolv i morgon vet vi om vi kommer säga upp avtalet eller inte, säger Pär Olof Fällman, som är en av dem som sköter de centrala förhandlingarna.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se
Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

7 kommentarer

  1. johnny

    Varför gäller det bara veolia. Är det inte dags att även andra bolag ska ha ett maxtak på timanställda?

  2. Jan Frisk

    Min tid som lokförare går snart mot sitt slut och pension, men mitt fackliga hjärta bönder då jag ser att det vi alltid har slagits för är på väg att raseras, tyvärr har både sossar och borgare gjort vad de kunnat i denna sak. Nu är det bara vi i SEKO som kan sätta ner foten så att våra unga medlemmar inte åter blir statare, som får gå med mössan och fråga efter arbete, det kommer också att bädda för en politik som ingen vill se sticka upp igen. Något annat än en strejk kan inte komma på tall, vi skall då kräva att anställningsformerna skrivs in och att det skall endast finnas ett Kollektivtavtal för hela spårområdet och det skall bygga på det bästa och då försvinner också allt trixande med löner och anställningsformer i ett Nix!
    Tar vi inte detta nu, så är facket på väg till sin egen begravning!

  3. TV

    Fruktansvärt psykiskt utmattad av detta. Veolia kommer aldrig att bry sig om sin personal oavsett. Det är bara pengar de bryr sig om. Snälla goda SEKO. Hjälp oss nu! Vi behöver er som mest NU.

  4. Fredrik

    Folk skulle bara veta vad veolia ihop med skånetrafiken gör med fordonen. Litemer Janne josefsson i järnvägen….

  5. Marie

    Ta nu och kämpa för heltidsanställningar, arbetsgivaren har allt för länge fått köra sitt eget race. SEKO missade att hjälpa mig när arbetsgivaren sa upp mig på grund av arbetsbrist, men tog in timanställd personal för göra mitt jobb. Så gör nu allt ni kan för rättvisa villkor och visa arbetsgivarna att ni kan.
    Marie

  6. Lasse

    Låt mig få strejka snälla!!!!

  7. KeKa

    Tar Seko inte denna fajt kan man lika gärna lägga ner verksamheten. Hela järnvägssektorn har spårat ur och personalen lämnar förutom alla varsel också självmant dessa arbetsgivare. Det kommer ta tid att återskapa det som nu håller på att raseras. Ska fler arbetsgivare tillåtas följa Veolia inslagna väg?

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

6F stödjer Idolstrejk

Förbunden inom 6F ger sitt stöd till Musikerförbundet, som har varslat om strejk för Idoldeltagarna om inte produktionsbolaget tecknar kollektivavtal. 6F överväger sympatiåtgärder. Läs mer

Oro för arbetsmiljön efter införande av id-kontroller

Oro för arbetsmiljön efter införande av id-kontroller

Det är första dagen med id-kontroller av passagerare som ska resa från Danmark till Sverige och det är nytt för såväl resenärer som tågpersonal på Öresundstågen. Läs mer

Klubben besviken efter strejken

Förra sommarens tågstrejk på Öresundståg sågs som en stor seger för Seko. Ett år efteråt går åsikterna isär om strejkens effekt. Läs mer

Sekos ordförande på Öresundståg avgår

Ordförande för Seko klubb på Öresundståg, Jens Kvist Christensen, lämnar sitt uppdrag. Läs mer

Veolia transport inte längre till salu

Veolia Transport är inte längre till salu. Det meddelade de franska ägarna i dag. Företaget ska istället återintegreras i ägarkoncernen Transdev. Läs mer

Arriva ska köra östgötatåg i tio år

Arriva ska köra östgötatåg i tio år

Arriva fortsätter att köra Östgötapendeln från första juni 2015. Avtalet löper på tio år med möjlighet att förlänga ytterligare fyra år. Läs mer

Veolia går Seko till mötes

Efter tågstrejken, som sågs som en stor seger för Seko, blev stämningen mellan fack och arbetsgivare dålig. Veolia motsatte sig många delar av avtalet. Men nu är man på rätt väg igen. Läs mer

Veolia tvistar om allt i det nya avtalet

En dryg månad efter att tågstrejken avslutades tvistar arbetsgivaren Veolia på nästan alla punkter i det nya avtalet. Inget av det som parterna kom överens om är klart. Läs mer

Dags att ta itu med konflikträtten

ALMEDALEN Hade Gunnar Schön, Veolias vd, fått bestämma själv och utan inblandning från facket hade heltiderna inom Öresundstrafiken varit fler. Denna kommentar till den avslutade strejken fällde han vid ett seminarium om konfliktreglerna som Almega ordnade i Almedalen. Läs mer

”Lockouten redan inledd”

Sekos lokala företrädare och medlemmar får inte komma in i Veolias lokaler på de olika stationeringsorterna. Det verkar som Veolias lockout redan är satt i verket. Läs mer