Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Civilminister Ardalan Shekarabi lovar krafttag mot social dumpning i offentliga upphandlingar
Nyhet

Seko och Byggnads varnar för social dumpning

Seko och Byggnads vill att Trafikverket ska ställa sociala krav i upphandlingen av Ostlänken, det största infrastrukturbygget på flera decennier. Men historien förskräcker.

2 juni 2015 14:19

De två förbunden har tillsammans med tankesmedjan Arena idé tagit fram en rapport om tidigare stora upphandlingar gjorda av Trafikverkets föregångare Vägverket och Banverket. Och om vilka krav som kan ställas för att undvika tidigare misstag med underentreprenörer och bemanningsföretag med utstationerad arbetskraft som har undermåliga arbetsvillkor, en kraftigt begränsad facklig insyn, en beställare som saknar kontroll hela vägen ner i underentreprenörsleden och rädda arbetare som skickas hem när de klagar på dåliga arbetsförhållanden. Allt finansierat med skattepengar.
Rapporten presenterades vid ett seminarium i Norrköping dit bland andra civilminister Ardalan Shekarabi var inbjuden – och han lovade förändring.
Bland reformerna märks en ny upphandlingsmyndighet till stöd för kommuner och landsting i offentliga upphandlingar, en nationell upphandlingsstrategi i stället för att olika myndigheter gör på olika sätt och att regeringen ska styra sina myndigheter mer.
Civilministern möttes av applåder när han sa att det ska bli obligatoriskt att kräva villkor i nivå med svenska kollektivavtal.
– Nej, nej, inga applåder. Det är så självklart att skattepengar inte ska användas till social dumpning.
Sekos ordförande, Janne Rudén, är positiv till den väg den nya regeringen slagit in på.
– Lyssnar man till Ardalan Shekarabi så ser man ljuset i slutet av tunneln men ingen ska inbilla mig att det kommer bli bättre på Ostlänken än i tidigare projekt om inte det nya upphandlingsdirektivet implementeras full ut.
Han lyfte bland annat problem med att många utländska företag gärna tecknar kollektivavtal när de kommer till Sverige.
– Men sedan är det vanligt att arbetarna inte får ut hela lönen. Ofta drar arbetsgivaren av egenavgifter som de sedan inte betalar in i det land de kommer ifrån.
Katarina Norén, chef för inköp och logistik på Trafikverket, säger att just kontrollen är det stora problemet.
– Om det är så eller att anställda blir hemskickade för att de pratar med facket så måste vi få veta det. Om folk talar om det för oss så kan vi agera och till exempel slänga ut en entreprenör som inte sköter sig.
Ostlänken är en ny dubbelspårig höghastighetsjärnväg mellan Järna och Linköping som kommer kosta 35,5 miljarder. Nästa år inleder Trafikverket sina upphandlingar för att järnvägen ska stå klar till 2028 som planerat. Enligt beräkningar från Region Östergötland kommer projektet kräva 19000 årsarbeten.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Stort intresse för sociala krav i upphandlingen av Ostlänken | Arena Idé

    […] Seko och Byggnads varnar för social dumpning – Seko-tidningen Seko och Byggnads vill att Trafikverket ska ställa sociala krav i upphandlingen av Ostlänken, det största infrastrukturbygget på flera decennier. Men historien förskräcker. Läs hela artikeln här ›› […]

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Lågavlönade för bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneth Häggman tycker att han hittat hem. Med havstomt, egen brygga och bastu, hund, katt och hästar är jobbet som kabelutsättare i och kring Örnsköldsvik pricken över i. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk har anmält Stiftelsen Stockholms sjöfartshotell till länsstyrelsen. Omfattande resor för styrelsen bryter mot stadgarna, enligt anmälan. Men stiftelsens ordförande menar att resorna är viktiga för verksamhetens utveckling. Läs mer

Avtal klart på staten

Ett nytt treårigt avtal är klart på staten. Seko är överens med Arbetsgivarverket om ett totalt utrymme på minst 6,5 procent. Seko har också fått gehör för en låglönesatsning. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Sympatiåtgärder

Konfliktåtgärder som vidtas för att stödja någon annan som har vidtagit en lovlig konflikt. Statligt anställda får vidta sympatiåtgärder till förmån för andra offentligt anställda, men inte för övriga.