Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Civilminister Ardalan Shekarabi lovar krafttag mot social dumpning i offentliga upphandlingar
Nyhet

Seko och Byggnads varnar för social dumpning

Seko och Byggnads vill att Trafikverket ska ställa sociala krav i upphandlingen av Ostlänken, det största infrastrukturbygget på flera decennier. Men historien förskräcker.

2 juni 2015 14:19

De två förbunden har tillsammans med tankesmedjan Arena idé tagit fram en rapport om tidigare stora upphandlingar gjorda av Trafikverkets föregångare Vägverket och Banverket. Och om vilka krav som kan ställas för att undvika tidigare misstag med underentreprenörer och bemanningsföretag med utstationerad arbetskraft som har undermåliga arbetsvillkor, en kraftigt begränsad facklig insyn, en beställare som saknar kontroll hela vägen ner i underentreprenörsleden och rädda arbetare som skickas hem när de klagar på dåliga arbetsförhållanden. Allt finansierat med skattepengar.
Rapporten presenterades vid ett seminarium i Norrköping dit bland andra civilminister Ardalan Shekarabi var inbjuden – och han lovade förändring.
Bland reformerna märks en ny upphandlingsmyndighet till stöd för kommuner och landsting i offentliga upphandlingar, en nationell upphandlingsstrategi i stället för att olika myndigheter gör på olika sätt och att regeringen ska styra sina myndigheter mer.
Civilministern möttes av applåder när han sa att det ska bli obligatoriskt att kräva villkor i nivå med svenska kollektivavtal.
– Nej, nej, inga applåder. Det är så självklart att skattepengar inte ska användas till social dumpning.
Sekos ordförande, Janne Rudén, är positiv till den väg den nya regeringen slagit in på.
– Lyssnar man till Ardalan Shekarabi så ser man ljuset i slutet av tunneln men ingen ska inbilla mig att det kommer bli bättre på Ostlänken än i tidigare projekt om inte det nya upphandlingsdirektivet implementeras full ut.
Han lyfte bland annat problem med att många utländska företag gärna tecknar kollektivavtal när de kommer till Sverige.
– Men sedan är det vanligt att arbetarna inte får ut hela lönen. Ofta drar arbetsgivaren av egenavgifter som de sedan inte betalar in i det land de kommer ifrån.
Katarina Norén, chef för inköp och logistik på Trafikverket, säger att just kontrollen är det stora problemet.
– Om det är så eller att anställda blir hemskickade för att de pratar med facket så måste vi få veta det. Om folk talar om det för oss så kan vi agera och till exempel slänga ut en entreprenör som inte sköter sig.
Ostlänken är en ny dubbelspårig höghastighetsjärnväg mellan Järna och Linköping som kommer kosta 35,5 miljarder. Nästa år inleder Trafikverket sina upphandlingar för att järnvägen ska stå klar till 2028 som planerat. Enligt beräkningar från Region Östergötland kommer projektet kräva 19000 årsarbeten.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Stort intresse för sociala krav i upphandlingen av Ostlänken | Arena Idé

    […] Seko och Byggnads varnar för social dumpning – Seko-tidningen Seko och Byggnads vill att Trafikverket ska ställa sociala krav i upphandlingen av Ostlänken, det största infrastrukturbygget på flera decennier. Men historien förskräcker. Läs hela artikeln här ›› […]

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Nollavtal

Ett kollektivavtal utan centralt överenskomna löneökningar.