Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Civilminister Ardalan Shekarabi lovar krafttag mot social dumpning i offentliga upphandlingar
Nyhet

Seko och Byggnads varnar för social dumpning

Seko och Byggnads vill att Trafikverket ska ställa sociala krav i upphandlingen av Ostlänken, det största infrastrukturbygget på flera decennier. Men historien förskräcker.

2 juni 2015 14:19

De två förbunden har tillsammans med tankesmedjan Arena idé tagit fram en rapport om tidigare stora upphandlingar gjorda av Trafikverkets föregångare Vägverket och Banverket. Och om vilka krav som kan ställas för att undvika tidigare misstag med underentreprenörer och bemanningsföretag med utstationerad arbetskraft som har undermåliga arbetsvillkor, en kraftigt begränsad facklig insyn, en beställare som saknar kontroll hela vägen ner i underentreprenörsleden och rädda arbetare som skickas hem när de klagar på dåliga arbetsförhållanden. Allt finansierat med skattepengar.
Rapporten presenterades vid ett seminarium i Norrköping dit bland andra civilminister Ardalan Shekarabi var inbjuden – och han lovade förändring.
Bland reformerna märks en ny upphandlingsmyndighet till stöd för kommuner och landsting i offentliga upphandlingar, en nationell upphandlingsstrategi i stället för att olika myndigheter gör på olika sätt och att regeringen ska styra sina myndigheter mer.
Civilministern möttes av applåder när han sa att det ska bli obligatoriskt att kräva villkor i nivå med svenska kollektivavtal.
– Nej, nej, inga applåder. Det är så självklart att skattepengar inte ska användas till social dumpning.
Sekos ordförande, Janne Rudén, är positiv till den väg den nya regeringen slagit in på.
– Lyssnar man till Ardalan Shekarabi så ser man ljuset i slutet av tunneln men ingen ska inbilla mig att det kommer bli bättre på Ostlänken än i tidigare projekt om inte det nya upphandlingsdirektivet implementeras full ut.
Han lyfte bland annat problem med att många utländska företag gärna tecknar kollektivavtal när de kommer till Sverige.
– Men sedan är det vanligt att arbetarna inte får ut hela lönen. Ofta drar arbetsgivaren av egenavgifter som de sedan inte betalar in i det land de kommer ifrån.
Katarina Norén, chef för inköp och logistik på Trafikverket, säger att just kontrollen är det stora problemet.
– Om det är så eller att anställda blir hemskickade för att de pratar med facket så måste vi få veta det. Om folk talar om det för oss så kan vi agera och till exempel slänga ut en entreprenör som inte sköter sig.
Ostlänken är en ny dubbelspårig höghastighetsjärnväg mellan Järna och Linköping som kommer kosta 35,5 miljarder. Nästa år inleder Trafikverket sina upphandlingar för att järnvägen ska stå klar till 2028 som planerat. Enligt beräkningar från Region Östergötland kommer projektet kräva 19000 årsarbeten.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Stort intresse för sociala krav i upphandlingen av Ostlänken | Arena Idé

    […] Seko och Byggnads varnar för social dumpning – Seko-tidningen Seko och Byggnads vill att Trafikverket ska ställa sociala krav i upphandlingen av Ostlänken, det största infrastrukturbygget på flera decennier. Men historien förskräcker. Läs hela artikeln här ›› […]

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Avtalskrav

Inför avtalsförhandlingarna gör facket en kravlista till arbetsgivarorganisationen på saker man vill ha i det nya avtalet. Det kan vara höjda reallöner, kortare arbetstid, regler om jour och beredskap med mera. Inget krav blir verkligt förrän bägge parter har kommit överens om att genomföra det.