Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Foto: Infranord
Nyhet

Seko: Lönedumpning på Infranord

Runt 100 kronor i timmen går bemanningspersonal miste om när de jobbar i järnvägsbranschen. Det menar Seko som tvistar med två arbetsgivarorganisationer i frågan.

31 januari 2017 12:56

– Det här måste bli en avtalsfråga, som jag personligen tycker att vi ska kunna strejka för, säger Håkan Englund, vice ordförande för Sekos förhandlingsorganisation på Infranord.

Det handlar om gränsdragning och omfattning av olika avtal. Med Almega har Seko tecknat ett avtal för järnvägsinfrastrukturbranschen och med Sveriges Byggindustrier (BI) har man Väg- och banavtalet.

Inom respektive avtal finns regleringar kring in- och utlåning av personal. Och det är något som utnyttjas av arbetsgivare, menar Håkan Englund.

– Det finns många företag i vår bransch som bara sysslar med bemanning men som går på väg- och banavtalet. De anställda har avtalets lägstalön, som är mycket lägre än på vårt avtal, och har oftast bara timanställningar. När de hyrs in borde de i stället gå på bemanningsavtalet.

Enligt LO:s bemanningsavtal ska den inhyrda ha en lön motsvarande GFL, genomsnittligt förtjänstläge, på den inhyrande arbetsplatsen.

Seko har gjort en granskning av lönerna för inhyrd personal och kommit fram till att de i snitt går miste om 100 kronor i timmen jämfört med om de gått på bemanningsavtalet.

– Då är ob-ersättningar inräknade och det kan ju bli en hel del nattjobb. Problemet där är att väg- och ban har en procentsats på lönen vid beräkning av ob och eftersom de går på lägstalönen blir den väldigt låg. På vårt avtal är det en fast summa som beräknats på ett genomsnitt.

Sekos tolkning av Väg- och banavtalet är att det inte är tillåtet att låna eller hyra ut personal till Järnvägsinfrastrukturavtalet eller Infranord.

–  Med andra företag i branschen fungerar tolkningen av vilka avtal och regler som gäller. Det är obegripligt varför Infranord inte kan följa dessa regler, säger Björn-Inge Björnberg, ombudsman på Seko med ansvar för Väg- och ban.

Seko har ett antal tvister med arbetsgivarparterna, som rör in- och utlåning. Men de ligger lite på vänt inför den stundande avtalsrörelsen. I Sekos avtalsyrkanden för Väg- och banavtalet återfinns krav på att lön och villkor för inlånad personal ska vara minst samma som på den arbetsplats de är utlånade till.

Enligt Infranord bidrar man inte till lönedumpning, då företaget är tydliga med vilka ersättningar som ska gälla, gentemot uthyrande företag.

– Vi kräver att det ska finnas ett kollektivavtal och meddelar vilka ersättningar som ska gälla. När vi hyr in personal ska det vara genomsnittslönen på vår arbetsplats som gäller, säger Torgny Johnsson, personalchef på Infranord.

Enligt Seko får de för låga ersättningar. Hur ser du på det?

– Det har jag ingen kommentar till. Vårt ansvar är att tala om vilka nivåer som gäller. Om de inte följs begår väl det uthyrande företaget ett avtalsbrott.

Kontrollerar ni att de betalar enligt de nivåerna.

– Nej, det är inte vår uppgift. Vi talar bara om hur mycket de ska betala, säger Torgny Johnsson.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Dispositiv

En lag eller lagparagraf som kan förhandlas bort för att ersättas med ett avtal mellan fack och arbetsgivare.