Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Foto: Infranord
Nyhet

Seko: Lönedumpning på Infranord

Runt 100 kronor i timmen går bemanningspersonal miste om när de jobbar i järnvägsbranschen. Det menar Seko som tvistar med två arbetsgivarorganisationer i frågan.

31 januari 2017 12:56

– Det här måste bli en avtalsfråga, som jag personligen tycker att vi ska kunna strejka för, säger Håkan Englund, vice ordförande för Sekos förhandlingsorganisation på Infranord.

Det handlar om gränsdragning och omfattning av olika avtal. Med Almega har Seko tecknat ett avtal för järnvägsinfrastrukturbranschen och med Sveriges Byggindustrier (BI) har man Väg- och banavtalet.

Inom respektive avtal finns regleringar kring in- och utlåning av personal. Och det är något som utnyttjas av arbetsgivare, menar Håkan Englund.

– Det finns många företag i vår bransch som bara sysslar med bemanning men som går på väg- och banavtalet. De anställda har avtalets lägstalön, som är mycket lägre än på vårt avtal, och har oftast bara timanställningar. När de hyrs in borde de i stället gå på bemanningsavtalet.

Enligt LO:s bemanningsavtal ska den inhyrda ha en lön motsvarande GFL, genomsnittligt förtjänstläge, på den inhyrande arbetsplatsen.

Seko har gjort en granskning av lönerna för inhyrd personal och kommit fram till att de i snitt går miste om 100 kronor i timmen jämfört med om de gått på bemanningsavtalet.

– Då är ob-ersättningar inräknade och det kan ju bli en hel del nattjobb. Problemet där är att väg- och ban har en procentsats på lönen vid beräkning av ob och eftersom de går på lägstalönen blir den väldigt låg. På vårt avtal är det en fast summa som beräknats på ett genomsnitt.

Sekos tolkning av Väg- och banavtalet är att det inte är tillåtet att låna eller hyra ut personal till Järnvägsinfrastrukturavtalet eller Infranord.

–  Med andra företag i branschen fungerar tolkningen av vilka avtal och regler som gäller. Det är obegripligt varför Infranord inte kan följa dessa regler, säger Björn-Inge Björnberg, ombudsman på Seko med ansvar för Väg- och ban.

Seko har ett antal tvister med arbetsgivarparterna, som rör in- och utlåning. Men de ligger lite på vänt inför den stundande avtalsrörelsen. I Sekos avtalsyrkanden för Väg- och banavtalet återfinns krav på att lön och villkor för inlånad personal ska vara minst samma som på den arbetsplats de är utlånade till.

Enligt Infranord bidrar man inte till lönedumpning, då företaget är tydliga med vilka ersättningar som ska gälla, gentemot uthyrande företag.

– Vi kräver att det ska finnas ett kollektivavtal och meddelar vilka ersättningar som ska gälla. När vi hyr in personal ska det vara genomsnittslönen på vår arbetsplats som gäller, säger Torgny Johnsson, personalchef på Infranord.

Enligt Seko får de för låga ersättningar. Hur ser du på det?

– Det har jag ingen kommentar till. Vårt ansvar är att tala om vilka nivåer som gäller. Om de inte följs begår väl det uthyrande företaget ett avtalsbrott.

Kontrollerar ni att de betalar enligt de nivåerna.

– Nej, det är inte vår uppgift. Vi talar bara om hur mycket de ska betala, säger Torgny Johnsson.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Fredsplikt

När ett kollektivavtal är undertecknat råder fredsplikt, då får varken arbetstagar- eller arbetsgivarorganisationer vidta stridsåtgärder.