Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Foto: Infranord
Nyhet

Seko: Lönedumpning på Infranord

Runt 100 kronor i timmen går bemanningspersonal miste om när de jobbar i järnvägsbranschen. Det menar Seko som tvistar med två arbetsgivarorganisationer i frågan.

31 januari 2017 12:56

– Det här måste bli en avtalsfråga, som jag personligen tycker att vi ska kunna strejka för, säger Håkan Englund, vice ordförande för Sekos förhandlingsorganisation på Infranord.

Det handlar om gränsdragning och omfattning av olika avtal. Med Almega har Seko tecknat ett avtal för järnvägsinfrastrukturbranschen och med Sveriges Byggindustrier (BI) har man Väg- och banavtalet.

Inom respektive avtal finns regleringar kring in- och utlåning av personal. Och det är något som utnyttjas av arbetsgivare, menar Håkan Englund.

– Det finns många företag i vår bransch som bara sysslar med bemanning men som går på väg- och banavtalet. De anställda har avtalets lägstalön, som är mycket lägre än på vårt avtal, och har oftast bara timanställningar. När de hyrs in borde de i stället gå på bemanningsavtalet.

Enligt LO:s bemanningsavtal ska den inhyrda ha en lön motsvarande GFL, genomsnittligt förtjänstläge, på den inhyrande arbetsplatsen.

Seko har gjort en granskning av lönerna för inhyrd personal och kommit fram till att de i snitt går miste om 100 kronor i timmen jämfört med om de gått på bemanningsavtalet.

– Då är ob-ersättningar inräknade och det kan ju bli en hel del nattjobb. Problemet där är att väg- och ban har en procentsats på lönen vid beräkning av ob och eftersom de går på lägstalönen blir den väldigt låg. På vårt avtal är det en fast summa som beräknats på ett genomsnitt.

Sekos tolkning av Väg- och banavtalet är att det inte är tillåtet att låna eller hyra ut personal till Järnvägsinfrastrukturavtalet eller Infranord.

–  Med andra företag i branschen fungerar tolkningen av vilka avtal och regler som gäller. Det är obegripligt varför Infranord inte kan följa dessa regler, säger Björn-Inge Björnberg, ombudsman på Seko med ansvar för Väg- och ban.

Seko har ett antal tvister med arbetsgivarparterna, som rör in- och utlåning. Men de ligger lite på vänt inför den stundande avtalsrörelsen. I Sekos avtalsyrkanden för Väg- och banavtalet återfinns krav på att lön och villkor för inlånad personal ska vara minst samma som på den arbetsplats de är utlånade till.

Enligt Infranord bidrar man inte till lönedumpning, då företaget är tydliga med vilka ersättningar som ska gälla, gentemot uthyrande företag.

– Vi kräver att det ska finnas ett kollektivavtal och meddelar vilka ersättningar som ska gälla. När vi hyr in personal ska det vara genomsnittslönen på vår arbetsplats som gäller, säger Torgny Johnsson, personalchef på Infranord.

Enligt Seko får de för låga ersättningar. Hur ser du på det?

– Det har jag ingen kommentar till. Vårt ansvar är att tala om vilka nivåer som gäller. Om de inte följs begår väl det uthyrande företaget ett avtalsbrott.

Kontrollerar ni att de betalar enligt de nivåerna.

– Nej, det är inte vår uppgift. Vi talar bara om hur mycket de ska betala, säger Torgny Johnsson.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

En målare som arbetade med att renovera hytter ombord på Silja Symphony omkom i en arbetsplatsolycka i lördags. Dödsorsaken uppges vara en felaktig bygglampa som gett mannen en elchock. Läs mer

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ har beslutat att lägga ut kundtjänsten i Ånge på ett privat företag. Webhelp, som tar över, lovar att vara kvar i minst fem år och har skrivit ett specialavtal för de anställda. Läs mer

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Två män försökte med våld ta brevbäraren Åsa Åsbergs postbil. En av männen greppade så hårt tag om Åsas nacke att hon har ständig värk flera veckor efteråt. Hon chockades och gav inte männen bilnycklarna. Läs mer

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Förtjänstutvecklingsgaranti

En garanti i de centrala kollektivavtalen för att de grupper som inte får någon löneglidning inte ska få det sämre under avtalsperioden.