Regeringen och stödpartierna har nyligen enats om att införa en ny skatt på flygtrafik. Skatten – som är tänkt att införas den första juli nästa år – kommer att ligga på mellan 96 och 430 kronor per enkelresa beroende på biljettyp och destination.
Tanken med skatten är att få resenärer att välja mer miljövänliga alternativ, som tåg. Men Lars Andersson fruktar att det istället blir de anställda som får betala priset när resenärerna sviker.
– Om tillväxten minskar på flygplatserna tvingas Luftfartsverket till nya besparingar, säger han. Och då blir det våra medlemmar som får bära hundhuvudet.
Samtidigt som skatten införs i Sverige tas den bort i Danmark – något Lars Andersson tror kommer att få lågprisflyget att flytta över sundet.
– På de billiga biljetterna kan en hundralapp hit eller dit spela en avgörande roll.
Men har du ingen förståelse för att det här kan vara bra för miljön?
– Det kan säkert finnas skäl till att se över hur man kan få folk att välja mer miljövänliga alternativ på de sträckor där sådana finns. Men då måste reglerna ändras i flera länder samtidigt, till exempel genom ett gemensamt EU-beslut.
– Flygplanen blir ju knappast mer miljövänliga för att de landar på Kastrup istället för på Sturup.