Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Avtal 2016
Nyhet

Seko kräver minst 400 till alla i spårtrafiken

Seko har idag överlämnat sina avtalskrav för spårtrafiken. Förutom höjda löner märks även bättre skydd för de anställda vid verksamhetsövergångar, bättre villkor för deltidsanställda och löneskydd för personer som tas ur säkerhetstjänst.

18 februari 2016 14:57

Idag växlar Seko och Almega tjänsteförbunden avtalskrav för spårtrafikbranschen.

Sekos krav utgår från den plattform förbunden inom 6F tagit fram, till vilken nu även Musikerförbundet har anslutit sig.

I avtalsplattformen finns krav på löneökningar om minst 800 kronor per månad på avtalsområden där snittlönen ligger under 25000 kronor. På övriga avtalsområden kräver man minst 3,2 procent på avtalets snittlön. Andra gemensamma frågor rör daglöneri och missbruk av visstidsanställningar samt personlig integritet i arbetslivet.

Specifikt för spåravtalet kräver Seko en garantinivå på minst 400 kronor och att lägsta lönen i avtalet ska höjas till 18000 kronor.

Inom avtalsområdet finns en stor lönespridning, med löner på över 30000 kronor för lokförare medan städare på avtalet tjänar under 18000. De höga lönerna håller uppe snittet vilket gör att de med lägst lön inte omfattas av 6F-kravet på 800 kronor som garantinivå, trots att de tjänar långt under 25000 kronor i månaden.

Ett krav rör de ständiga upphandlingar av trafikområden, något skapar oro hos personalen som sällan vet om de kommer ha kvar jobbet om arbetsgivaren förlorar en upphandling. Därför vill Seko se ett starkare skydd för arbetstagarna vid verksamhetsöverlåtelser inom spårtrafikbranschen.

Seko vill även komma åt missbruk av deltidsanställningar. Där vill man att de som regelbundet arbetar mer än avtalad sysselsättningsgrad ska få sina kontrakt uppskrivna till faktiskt arbetad tid med avstämning var sjätte månad.

– Vi vill förbättra möjligheten till heltidsanställningar inom branschen. Deltids- och timanställningarna skapar otrygga anställningar. Vi ska också motarbeta alla försök till villkorsdumpning i samband med alla de upphandlingar som sker inom spårtrafiken, säger, säger Per-Ola Fällman, avtalsansvarig ombudsman på Seko, i en kommentar.

Dessutom kräver Seko att anställda som tas ur säkerhetstjänst ska ha rätt till oförändrad lön till dess att Transportstyrelsen hanterat dispensansökan och under den tid nödvändig rehabilitering genomförts. Det kan till exempel gälla en lokförare som drabbas av någon sjukdom som gör att hen inte uppfyller säkerhetskraven för tjänsten.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

2 kommentarer

  1. Johnny Karlberg

    Vad spelar 400 kr för roll om det är 10-12h kvartstid i veckan.
    Sänk lönen och ta bort all kvartstid tack. Det skulle sänka sjukskrivningstalen också troligtvis.

  2. Mattias Henriksen

    Som föregående inlägg skrev. ..
    Lägg energin på att få bort eller åtminstone få till en paragraf som minimerar kvartstiden. …..
    Som det är nu så tjänstgör vi gratis väldigt många timmar på en månad.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

Tarifflön

Ett lönesystem som bygger på anställningstid och yrkesgrupp.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer