Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Tågstrejk
Nyhet

Seko ger Veolia mer tid

Seko säger inte upp det centrala spåravtalet i dag. De centrala och lokala parterna har kommit överens om att skjuta upp sista uppsägningsdagen till den 15 maj.

30 april 2014 12:04

Bakgrunden är att Veolia behöver mer tid för att ta ställning till det förslag till lösning som Seko lämnade igår. Förslaget innebär att Veolia får begränsningar när det gäller deltid och timanställningar. Som motprestation kan Seko tänka sig att göra avsteg i turlisteförhandlingarna.

-Det handlar om arbetstidens förläggning. Det finns regler i kollektivavtalet som Veolia anser begränsar möjligheten att få ut full tid av de heltidsanställda. Vi kan hitta en lösning på det genom att använda beprövade tekniker som andra företag använder, exempelvis fasta morgon- och kvällsgrupper, sa Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson till Sekotidningen igår måndag.

Den 12 maj väntas arbetstagarkonsulten som granskar de ekonomiska förutsättningarna för Öresundstrafiken komma med sin rapport. En rapport som de fackliga organisationerna ser fram emot.

Nästa förhandling mellan Seko och Veolia är utsatt till den 8 maj. Seko och Almega träffas den 15 maj.

Möjligheten för Seko att gå ut i konflikt den 1 juni kvarstår.

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Veolia transport inte längre till salu

Veolia Transport är inte längre till salu. Det meddelade de franska ägarna i dag. Företaget ska istället återintegreras i ägarkoncernen Transdev. Läs mer

Arriva ska köra östgötatåg i tio år

Arriva ska köra östgötatåg i tio år

Arriva fortsätter att köra Östgötapendeln från första juni 2015. Avtalet löper på tio år med möjlighet att förlänga ytterligare fyra år. Läs mer

Veolia går Seko till mötes

Efter tågstrejken, som sågs som en stor seger för Seko, blev stämningen mellan fack och arbetsgivare dålig. Veolia motsatte sig många delar av avtalet. Men nu är man på rätt väg igen. Läs mer

Veolia tvistar om allt i det nya avtalet

En dryg månad efter att tågstrejken avslutades tvistar arbetsgivaren Veolia på nästan alla punkter i det nya avtalet. Inget av det som parterna kom överens om är klart. Läs mer

Dags att ta itu med konflikträtten

ALMEDALEN Hade Gunnar Schön, Veolias vd, fått bestämma själv och utan inblandning från facket hade heltiderna inom Öresundstrafiken varit fler. Denna kommentar till den avslutade strejken fällde han vid ett seminarium om konfliktreglerna som Almega ordnade i Almedalen. Läs mer

”Lockouten redan inledd”

Sekos lokala företrädare och medlemmar får inte komma in i Veolias lokaler på de olika stationeringsorterna. Det verkar som Veolias lockout redan är satt i verket. Läs mer

Politiker känner inget ansvar för konflikten

Den politiska ledningen för Region Skåne, som genom Skånetrafiken varit med och handlat upp Öresundstrafiken, tycker inte att det finns någon koppling mellan anbudsförfarandet och uppsägningarna på Veolia. Läs mer

Strejken är efterlängtad

Det sista Öresundståget från Köpenhamn kommer fram till Malmö två minuter före 03 och Jonas Gadd och hans kollega kan andas ut. Det är måndag morgon, klockan slår 03 och Sekos strejk på Veolia har precis inletts. Läs mer

Otryggt för timanställda på Veolia

Konflikten på Veolia handlar i hög grad om de visstidsanställdas osäkra villkor. Det är i stort sett omöjligt att veta när och hur mycket man får arbeta, säger en tågvärd som Sekotidningen pratat med. Läs mer

Strejken inleds i natt

För en stund sedan blev det klart att Sekos varslade strejk blir av. Klockan 03:00 stannar Öresundstågen. Medlarna la aldrig något bud. Parterna ansågs ligga allt för långt ifrån varandra. Läs mer