Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Seko 10 år En framtid med miljötänkande och EU-flagg

21 maj 2005 11:25

Kenny Reinhold
ordförande Seko sjöfolk:
– Kampen mot bekvämlighetssjöfarten. Vi måste arbeta internationellt för att få upp villkoren för allt sjöfolk. Det kommer att gynna oss själva i längden.
– Jag tror att sjöfarten tagit transportandelar från väg och järnväg. Den svenska flaggen är starkare trots att den är lite dyrare än konkurrenterna; svensk sjöfart betyder kompetens. Ett gemensamt nordiskt avtal håller på att formas och sjösättas. Samtidigt har EU börjat damma av gamla visioner på en gemensam EU-flagg för samtliga EU-staters fartyg, men att förverkliga det tar några år till.

Anna-Lisa Engström
vd Dag Engströms Rederi och ledamot i Redareföreningens styrelse:
– Att svensk flagg ges konkurrensvillkor i paritet med övriga EU-länder och att vi kan attrahera ungdomar till näringen för att matcha de stora pensionsavgångarna.
– Jag tror att miljötänkandet fått fullt genomslag, med avgasrening, lågsvavliga bränslen och minskad kemikalieanvändning. Jag tror att sjövägen är den naturliga vägen i alla avseenden. Dessutom när jag en from förhoppning att vi ska kunna revidera kollektivavtalsfloran ombord och bara ha ett enda medarbetaravtal som gäller samtliga ombord.

Lennart Nilsson
vd SAIR AB, Sjöfartens Analysinstitut:
– Kapacitetsfrågan. Vi har en högkonjunktur av historiskt format och det råder brist på tonnage, vilket beror på att godsvolymerna ökar, transportmönstret har förändrats och att det är kö i många hamnar.
– Energifrågan kommer att spela en stor roll i framtiden. Det beror både på miljökraven, som kan ge bränslebrist och höga priser i framtiden, och på att kol, gas och olja är en stor andel av det gods som fraktas till sjöss. De rederier som har en stark miljöprofil och som har klarat av att rekrytera personal kommer att stå starka på marknaden. Det talar för svensk sjöfart. Kompetensutveckling kommer att vara ett nyckelord.
anita.fors@seko.se

SVENSKA HANDELSFLOTTAN

2004/05
Den svenskkontrollerade handelsflottan består av 568 fartyg, varav 229 under svensk flagg. Resten är fördelat på 38 olika länders register.
Tanker: 206 fartyg, varav 70 under svensk flagg.
Roro: 101 fartyg, varav 63 under svensk flagg.
Passagerarfärjor: 61 fartyg, varav 36 under svensk flagg.
Kylfartyg: 58, enbart utländsk flagg.

1994/95
Den svenskkontrollerade handelsflottan bestod av 588 fartyg, varav 202 under svensk flagg. Resten fördelat på 29 olika länders register.
Källa: Sjöfartens analysinstitut

LÖNER

Fullbetald matros/motorman storsjö
2005: 16.116
1995: 11.343

Fullbetald intendenturpersonal färja
2005: 16.708
1995: 11.083

OBS! 1995 beskattades ombordanställda med sjömansskatt, 2005 skattar de enligt särskilda tariffer; närfart respektive fjärrfart.

MEDLEMSANTAL

2005: 8.394
1995: 10.144

TAP-ANSTÄLLDA

2004: 544 befattningar / månad
2003: 474
2002: 398
2001: 337
2000: 315
1999: 126 (endast april-december)

Siffrorna avser genomsnitt per månad under året.
Toppnotering: juni 2004 med 590 befattning
TAP-anställd personal är medlemmar i Seko under den tid de har arbete ombord, men är inte med i medlemsregistret eftersom det bygger på svenska personnummer.
Källa: Seko sjöfolk

Läs även: Seko 10 år från aprilnumret av Sekomagasinet”

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

Lönekostnad

Löner plus sociala avgifter.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer