Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Roger Patriksson är nöjd och stolt över den nya avtalet. Foto: Jessica Bentsen
Nyhet

Segerglädje i Göteborg

Det här känns verkligen som en seger. Det är en så extrem lättnad. Igår var det en sådan anspänning, jämförbar med när man var barn på julafton. Avtalet blev en toppenbra julklapp.

20 juni 2013 13:42

Roger Patriksson är glad och nöjd så här dagen efter att spåravtalet är klart och strejken avblåst.

Under gårdagskvällen skickade han ut mejl till alla medlemmar om att de inte skulle strejka och Roger, som är en av två förhandlingsansvariga på Sekos klubb på SJ Götalandståg. Han gjorde allt för att det skulle gå snabbt, men han konstaterar att de sociala medierna var snabbare.

Glädjen är stor i Göteborg och särskilt över att Seko genom ett lokalt avtal på SJ Götalandståg  lyckats behålla villkoren från DSB-tiden. Lönerna är räddade, liksom fridagar och rätten att slippa jobba efter 19 dag före fridag och före 05 dag efter ledighet. Det handlade mycket om pengar men också om arbetsvillkor och värdighet.

-Vi har mått dåligt under det år som gått, känt oss som kostnadsställen istället för människor. Det som hänt nu är att vi visat att det inte går att köra med oss och att vi inte ger oss. SJ har tvingats gå med på våra krav, säger Roger Patriksson.

I dag är han nöjd och många medlemmar i klubben visar sin uppskattning när vi står mitt på Göteborgs central. De tackar och gratulerar, han får hejarop och klappar på axeln.

-Vilket bra jobb ni har gjort, säger en medlem som springer förbi ut mot tågen.

SJ vill inte ha Sekotidningen i personalens lokaler så vi får träffas i centralhallen, där det är fullt av folk. Lite av dagen före midsommar med många resenärer.

Ingen representant från arbetsgivaren vill träffa Sekotindingen. Beskedet bär ett nej tack till intervju.

Avtalet som slöts igår innebär att samtliga anställda på SJ Götalandståg, som nu återuppstår som dotterbolag, får behålla samma villkor som de hade när DSB Väst skötte trafiken. Just det som varit klubbens mål ända sedan Götalandståg tog över i maj 2012.

Det är några mindre förändringar, men i stort är avtalen identiska.

En viktig sak har varit pengarna och där nådde Seko hela vägen.

För flera av lokförarna och tågvärdarna som Sekotidningen talar med blir det nya avtalet en mycket konkret förbättring, omedelbart. 

Roby Hassanpour, tågvärd och timanställd, skrev ett nytt avtal för sim timanställning från och med den februari i år och tvingades då gå med på en lönesänkning. Nu återställs hennes lön och hon får dessutom del av löneökningen som kommer med det nya centrala avtalet.

-Gäller det nu?, frågar hon Roger Patriksson och han svarar, det gäller från och med 1 april, så  det blir en nätt summa retroaktivt.

-Härligt, säger Roby, som gärna hade gått ut i strejk men som är nöjd med att det inte blev av.

Stödde du strejkvarslet?

-Ja självklart. När facket säger att det är befogat så litar jag på det. Våra representanter har gjort ett fantastiskt bra jobb. Men det är skönt att vi slapp strejka.

Det verkar alla hålla med om i Göteborg. Självklart ville alla strejka om det hade behövts, men att slippa är lika skönt. Nu finns en chans till lugn och ro och tid att glädja sig över att det gick bra.

Lokföraren Rikard Pettersson som är på väg ut till sitt tåg säger att det inte hade varit bra gentemot resenärerna.

-Det här känns jättebra, säger han som är mest till freds med att få behålla fridagarna.

Det nya avtalet ger samma antal fridagar, 118 stycken, inklusive helger under ett år som DSB:s, men en nyhet är att det krävs en viss intjänandetid.’

-Vi tyckte att vi kunde gå med på det, säger Maud Kjellberg, ombudsman i Seko Väst och en av dem som förhandlat om Götalandståg.

Anders Torstensson, tågvärd, säger att det var synd att det måste gå så längt att det krävdes ett varsel. För hans egen personliga del innebär inte avtalet någon löneökning, men det stoppar en eventuell sänkning som hade kommit om SJ fått sin vilja igenom och tillämpat SJ:s eget avtal istället. Anders Torstensson tycker att företagen som lägger anbud på trafiken inte tar något ansvar på lång sikt och att det påverkar relationen till arbetsgivaren.

För tågvärden Sven Abrahamsson är konflikten ett sätt för Seko att visa vad systemet med offentlig upphandling leder till. En press nedåt på löner och villkor.

-Det är en mycket stor fråga, större än någon anar, tror han.

Kampen för villkoren fortsätter. Arbetsgrupper ska se över branschavtalet och samtidigt kommer flera upphandlingar att ske och nya operatörer kommer in och ska köra tåg. Under hösten ska Seko börja processen med att träffa lokalt avtal med MTR, som i dag kör tunnelbana i Stockholm och som ska köra tåg mellan Stockholm och Göteborg nästa år.

-Det blir en prövning, säger Erik Johannesson, ordförande för Seko SJ. Men nu vi har ju möjligheten att säga upp avtalet varje år och det ska vi inte dra oss för, säger han.

Besvikelsen över hur SJ har agerat i Göteborg och även på central nivå är stor.

Flera talar om att det behövs tid för att få tillbaka förtroendet.

I Stockholm gick det så lång att SJ tömde de anställdas postfack, låste upp med nyckel, på allt som hade med konflikten att göra.

-Fruktansvärt integritetskränkande, säger Erik Johannesson. 

 

 

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

1 kommentar

  1. stig andersson

    Yes!
    Men, samtidigt kan man inte låta bli att se gångna tiders missar gällande avtal och avskedningar inom Telekom!
    Stig Andersson, Göteborg

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Nytt avtal för statsanställda

Ett nytt avtal har i dag träffats på det statliga området mellan Seko och Arbetsgivarverket. Läs mer

Statligt avtal dröjer

I går löpte avtalet på statens område ut. Intensiva förhandlingar pågår om ett nytt avtal, men ännu går det inte att säga när en uppgörelse kan vara i hamn. Läs mer

Avtalsrörelsen fortsätter

Trots tre nya avtal förra veckan rullar avtalsrörelsen vidare för Sekos del. Yrkanden är lämnade till Arbetsgivarverket och inom Almega pågår förhandlingar på två områden, kommunikation och järnvägsinfrastruktur. Läs mer

Segerglädje i Göteborg

Det här känns verkligen som en seger. Det är en så extrem lättnad. Igår var det en sådan anspänning, jämförbar med när man var barn på julafton. Avtalet blev en toppenbra julklapp. Läs mer

Därför ingen strejk på järnvägen

Det var slutligen fyra frågor som gjorde att tåg och tunnelbana går som vanligt idag. Men utan Sekos massiva varsel och den stora mobiliseringen av stridslystna medlemmar hade framgångarna inte blivit så stora. Det är förbundets avtalssekreterare, Valle Karlsson övertygad om. Läs mer

Slutbud dröjer på telekomområdet

Seko får vänta till i morgon klockan 10 på ett slutbud från medlarna på telekomområdet. Det stod klart ikväll efter att Sekos förhandlare och förhandlingsdelegation väntat under hela eftermiddagen. Läs mer

Sympativarsel på städavtalet

Flera LO-förbund har lagt sympativarsel till stöd för Seko och Fastighets, som varslat om strejk på städavtalet från och med den 20 juni. Läs mer

Slutbud i dag på telekom

I dag klockan 14 väntas hemställan med slutbud från medlarna på Telekomområdet. Det blir första dokumentet som parterna får från medlarna sedan konfliktvarslet kom den 10 juni. Läs mer

Medlarbud på spårtrafiken i morgon

I morgon onsdag väntas medlarna på spårtrafikområdet lämna ett bud till Seko och Almega. En förutsättning är dock att de lokala parterna på SJ/Götalandståg innan dess är överens om ett nytt avtal. Läs mer

”Folk är skitsugna på konflikt”

Seko kan aldrig acceptera att byte av arbetsgivare inom spårtrafiken ska leda till sänkta löner och sämre villkor. Det var budskapet när Sekos klubbar inom tunnelbanan och lokalbanorna i Stockholm i dag hade sitt första möte inför en eventuell strejk den 20 juni. Läs mer