Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Securitas fuskar med biljettkontroller

12 oktober 2011 12:49

Var tredje kontrollant uppger att den uppmanas av de närmaste cheferna att blåsa upp siffrorna. Vidare förstoras siffrorna ännu en gång när de rapporteras vidare till SL. Dessutom konstaterar revisionsrapporten att arbetsklimatet upplevs som spänt med stor press på de anställda och att arbetstillfredsställelsen är låg hos kontrollanterna.
   – Folk är rädda att bli av med jobbet och cheferna uppmanar folk att rapportera in fler kontroller än vad de utfört, säger Kebba Trawally, vice ordförande för kontrollanternas Sekoklubb.
   Enligt honom varnade klubben redan 2009 för att det skulle bli problem när SL lade ut biljettkontrollen på entreprenad.
   – Revisionen bekräftar det vi sa då att det inte fungerar att gå från att mäta antal kontrolltimmar till antal kontroller. Nu står vi bara och gör utpasseringskontroller där det är många trafikanter i centrala Stockholm. Nästan aldrig på bussarna till exempel.
   I avtalet med SL förbinder sig Securitas att göra tre miljoner kontroller per år. För varje kontroll över det får företaget en krona.
   – Det enda rimliga är att SL river kontraktet och tar tillbaka kontrollerna i egen regi, säger Kebba Trawally.
   I rapporten finns också en uppgift om att det förekommer påtryckningar från fackliga representanter att personalen ska rapportera in färre kontroller än vad som genomförts.
   – Det var en person som förut satt i styrelsen som själv var den som uppmanade folk att rapportera för lite som har sagt det till revisorn. Han sitter inte längre i styrelsen och vi står absolut inte bakom ett sådant beteende, säger Kebba Trawally.
   Erika Ullberg (s), som sitter i trafiknämnden i Stockholms läns landsting, lyfte frågan i nämnden redan för fem månader sedan efter att hon träffat kontrollanter som påtalat fusket.
   – Men den borgerliga majoriteten visade inget intresse för frågan innan den blev medialt uppmärksammad i somras. Jag är jätteupprörd. Vi motsatte oss att kontrollerna skulle läggas ut från början. Nu måste vi se om vi kan får tillbaka pengar och det är inte ett omöjligt scenario att avtalet med Securitas sägs upp.
   Socialdemokraterna kräver nu av den politiska majoriteten en omfattande skärpning av uppföljningsverksamheten för entreprenader.
   Sekotidningen har förgäves sökt trafiknämndens moderate ordförande Christer G Wennerholm för en kommentar. På sin blogg skriver han dock om rapporten.
   ”Det är oacceptabelt att Securitas inte följer avtalet. Revisorernas samtliga rekommendationer ska genomföras. Securitas får en månad på sig att genomföra rekommendationerna. Om detta inte är genomfört om en månad bör SL undersöka möjligheten att säga upp avtalet.”

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Bonus

Ett särskilt tillägg som brukar vara kopplat till prestation.