Biljettkontrollanterna var fram till årsskiftet anställda av SL och gick på Sekos avtal. När Securitas tog över verksamheten ville företaget föra över de anställda till Transports avtal som övriga anställda på Securitas går på.
   Seko har, med stöd av LO, benhårt hävdat att man är det förbund som organiserar anställda i tunnelbanan. Och nu har man alltså, efter hot om varsel, lyckats få med Securitas på den verklighetsbeskrivningen.
   – Det känns underbart, helt fantastiskt, säger Kaj Eriksson ordförande för det som från årsskiftet och fram till idag inte varit en klubb.
   – Det har varit ett helvete. Hittills när vi öppnat munnen har arbetsgivaren bara sagt: Seko finns inte på den här arbetsplatsen, vi talar bara med Transport. Därför känns det jätteskönt att vi är en klubb igen, fortsätter han.
   Klubben, som har 75 medlemmar, får från och med i dag alltså tillbaka sitt förhandlingsmandat men ännu återstår villkoren i avtalet. Biljettkontrollanterna har fortsatt på Sekos avtal under en övergångsperiod, men från den 1 januari 2011 var det tänkt att de skulle över på Transportavtalet
   – Det handlar om ganska mycket pengar. Bara grundlönen ligger ungefär 2500 kronor lägre och sedan förmodar jag att det är mycket sämre ob, säger Kaj Eriksson.
   Utgångspunkten för förhandlingarna är att det nya avtalet ska ha samma värde som det gamla, även om detaljerna kan skilja sig.
   – Det kanske blir så att vi byter två äpplen mot två päron men det viktiga är att mättnadskänslan är densamma för båda, säger Christer Carlsson, ombudsman på Seko som skött förhandlingarna med Securitas.
   Målet är att ha avtalet klart i god tid före den sista december då övergångsavtalet löper ut.