Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Post i förändring
Namninsamlingen kräver lägre avkastningskrav och en ny postlag, berättar Seko Postens Johan Lindholm och Alf Mellström.

”Sänk avkastningskraven”

En ny postlag och lägre avkastningskrav, så vill Seko Posten lösa proble­men för krisande Post­ nord. Men även att arbetsgivaren tar itu med otrygga anställning­ ar och skapar förutsätt­ ningar för de anställda att göra ett bra jobb.

13 februari 2015 16:28

Alf Mellström är ordförande för Seko Posten. Han förklarar Postens problem i dag:

– Intäkterna minskar men inte arbetsbördan. Det beror på att brev, som är lönsamt, minskar och att paket ökar. Och där är det mycket arbete, men det betalar sig inte.

– På paketsidan är det en enorm prispress för det finns så många aktörer, förtydligar Johan Lindholm, som är styrelseledamot i Seko Posten.

Just nu pågår en namninsamling till stöd för ett upprop från Seko Posten. I uppropet finns krav riktade mot regering och riksdag men även mot företagsledningen.

Kraven är att regeringen, som ägare, ska sänka avkastningskraven på Postnord, och att riksdagen, som lagstiftare, ska besluta om en ny postlag som inte missgynnar det postföretag som har samhällsansvaret för postutdelningen.

Som det är nu har Postnord ansvar för att ge postservice i hela landet men får ingen kompensation för de olönsamma delarna.

– Problemet är att servicekravet och de ekonomiska kraven ägarna har på bolaget inte går ihop. Och det går ut över de anställda, säger Alf Mellström. Företagsledningens lösning på problemet har nämligen medfört att de anställda utsätts för orimliga effektiviseringar. Underbemanning och en hög andel otryggt anställda är alltför vanligt i verksamheten, de ofrivilligt deltidsanställda är många och bemanningsföretag överutnyttjas, enligt Seko Posten.

– Vi har förståelse för att det kan behövas en viss andel flexibel arbetskraft. Men det finns möjligheter att planera mycket bättre än vad som görs idag, säger Johan Lindholm.

De är båda noga med att påpeka att facket inte motsätter sig den tekniska utvecklingen och digitaliseringen. De är medvetna om att framtiden kommer föra med sig en organisation med färre anställda och mer centraliserad postsortering, på färre men större terminaler.

– Vi kommer bli färre anställda, det inser vi, men vi kan inte gå med på att villkoren blir sämre. Huvudfrågan för oss är att det

skapas hållbara jobb, där heltid ska vara det som gäller, säger Johan Lindholm.

– Ja, maskiner gör mer av förarbetet vilket gör vissa arbetsuppgifter överflödiga och det måste vi anpassa oss till. Men det måste finnas en bemanning som gör att folk inte behöver springa livet ur sig, fortsätter Alf Mellström.

När namninsamlingen är klar kommer Seko Posten uppvakta såväl riksdag som regering och företagsledning med sina krav.

–Vi känner ett väldigt starkt stöd från de anställda på Posten, och inte bara från Sekos medlemmar utan av alla, säger Alf Mellström.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Löneutvecklingsgaranti

Se Förtjänstutvecklingsgaranti.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer