Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

I dag stannade arbetet påCitybanan och personalen samlades för för att reflektera över säkerheten. Foto: Per Asplund
Nyhet

Säkerhet i fokus på Citybanan

I en tunnel 40 meter under marken i centrala Stockholm samlades runt 300 byggarbetare för att reflektera över säkerhet och arbetsmiljö. Man höll också en tyst minut för att hedra förolyckade arbetskamrater.

7 oktober 2014 16:29

I dag stannade arbetet på ett 60-tal av Trafikverkets byggarbetsplatser. All personal samlades för en så kallad ”stand down” för säkerheten.

På Citybanan, den nya dragningen av pendeltågen genom Stockholm, stoppades arbetet klockan ett på eftermiddagen. Alla som arbetar med projektet samlades på vad som snart kommer vara en pendeltågsperrong för att lyssna på tal och hålla tyst minut. Efteråt blev det kaffe och bulle.

­– Det är bra att man uppmärksammar säkerheten på det här sättet. Det gör att man tänker på det lite extra, säger Krister Hääkyle som arbetar som smed nere i tunnlarna.

Han tycker att det är bra att bli påmind om att tänka till två gånger innan man gör något som kan vara farligt och att aldrig ha för bråttom.

– Och det funkar bra här. Man kan säga ifrån, ”det här tänker jag inte göra för det är riskabelt”, och då lyssnar de.

Det var också en av huvudpoänger för Gunnar Malm, Trafikverkets generaldirektör.

– Vi som beställare ställer oss bakom att man säger ifrån om det finns några tveksamheter. Och man får aldrig chansa. Det värsta jag vet är när man säger ”jag ska bara”, säger Gunnar Malm.

Vad kostar det att stoppa arbetet så här?

– Det är ointressant. Pengar är ingen fråga i det här sammanhanget, säger Gunnar Malm och får medhåll av Ola Månsson, vd för Sveriges byggindustrier.

­– Jag tror snarare att det är en investering eftersom varje skada kostar så mycket. Därför är det så bra att vi alla, både arbetsgivare och beställare visar att vi tar de här frågorna på största allvar, säger Ola Månsson.

Byggandet av Citybanan har tidigare varit svårt drabbat, med flera dödsolyckor. Men enligt Kjell-Åke Avestad, Citybanans projektchef, har man på senare tid haft en positiv utveckling när det gäller olyckor.

– Men vi måste reflektera över vad vi kan göra ytterligare för säkerheten. För vi har haft några väldigt allvarliga olyckor i det här projektet och utredningarna har visat att de hade gått att undvika.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

Avtalsdelegation

Fackets förhandlingsgrupp, som biträder förhandlingsavdelningen under de centrala avtalsförhandlingarna. Avtalsdelegationen arbetar bara med det egna avtalsområdet och utses formellt av förbundsstyrelsen.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer