– Det gör vi aldrig avkall på. Det är uppföljningen och kontrollen som vi har behövt skärpa. Där har det brustit. Jag tycker vi har kommit en bra bit. Det har blivit bättre under senare år.

Målet för Trafikverket är noll olyckor. Och att 90 procent av företagen lever upp till kraven på skyltning, hastighetsbegränsning och andra insatser för att säkra en bra arbetsmiljö.

– Vi har ett 100-punktsprogram som våra kontrollanter följer. De är ute på många projekt och kontrollerar efterlevnaden av kontrakten.

När det gäller vad säkerhet får kosta, exempelvis vägvakter, säger Katarina Norén att Trafikverket har ett generellt problem med sänkta priser. Företag som vill behålla kontrakt sänker priserna.

– Det är tillåtet, men vi vill inte ha det så. Vi vill ha det vi beställt.

Från 1 januari 2017 gör ny lagstiftning det möjligt att diskvalificera ett företag som fått dåliga betyg på de punkter som Trafikverket särskilt granskar i sina uppföljningar. Säkerheten är en sådan punkt.

– Det innebär att företaget inte kan vara med i nästa upphandling, säger Katarina Norén.

Seko vill begränsa antalet entreprenörsled för att få en bättre kontroll över bland annat säkerhetsarbetet. Enligt Katarina Norén tillåter inte EU-lagstiftningen en generell begränsning.

– Vi har sagt nej till att generellt maximera antalet led. Däremot kan vi göra det i vissa fall där vi kan visa att sambandet mellan antal led och säkerhet, till exempel, är starkt och tydlig.

Trafikverkets bedömning är också att fler än två led inte alltid är av ondo. Det kan ge flexibilitet.

– Däremot har vi naturligtvis inget emot om våra huvudentreprenörer väljer att begränsa antal led i sin tur. De kan antagligen se att det är svårt och dyrt att ha kontroll över många led.