-Vi kommer inte längre i förhandlingarna med Thyssenkrupp, säger FMV:s presschef Louise Wileen Bjarke och vill ta reda på vilka som är de bästa tillverkarna.

Saab får 25 miljoner för att utreda den framtida ”försörjningsstrategin på undervattensområdet” och arbetet ska vara klart om en månad.

Enligt FMV är målet att hitta bästa och billigaste u-båtarna och samtidigt behålla kompetensen i Sverige.

Ingvar Mattisson är vice ordförande för Seko vid Kockums Karlskronavarvet som ägs av Thyssenkrupp och som vid en eventuell beställning från FMV ska tillverka u-båt A26.

-FMV:s utspel är en del av ett förhandlingsspel, det måste det vara. Vi försöker ta reda på vad det innebär att Saab ska göra den här studien, men det är mycket svårt att se igenom dimman som brett ut sig, säger han. Vi måste förstå vad som händer för att agera på rätt sätt.

För facket i Karlskrona är det viktiga att rädda jobben på varvet och än så länge har de ställt sitt hopp till en beställning av u-båtar från det svenska försvaret.

Förhandlingarna mellan Thyssen och FMV har dock dragit ut på tiden och ännu är parterna inte överens.

-Vi tror inte att våra ägare heller förstår det senaste utspelet, säger Ingvar Mattisson.

John Ahlmark, informationschef på Kockums säger till tidningen Sydsvenskan att företaget inte fått någon information från FMV om de senaste händelserna.

Förhandlingar är inbokade sedan tidigare mellan FMV och Thyssekrupp i mitten av mars.