Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Osäkra vägjobb
Flaggvakter på Folkungagatan i Stockholm. I förgrunden Jill Staffansson, bakom henne systrarna Chris och Martina Norling. Foto: Jens Olof Lasthein
Reportage

Så ska vägarna bli säkra

Folkungagatan är en av Stockholms mest trafikerade gator med 20 000 fordon per dygn. Till det kommer cyklar och gångtrafikanter, vilket gör det extra svårt när det ska utföras gatuarbeten här – och det är flaggvakterna som får ta smällen när trafiken ska ledas om.

26 augusti 2016 13:31

En svart stadsjeep kommer i hög hastighet. När föraren ser Mar­tina Norling med en rödflag­ga i handen blockera högerfilen svänger han helt frankt över mot vänsterfilen i korsningen. Då kli­ver Martina in framför bilen och viftar med flaggan. I sista stund svänger den upp på en tvärgata utan att sakta ner.

– Han hade visst bråttom, sä­ ger Martina Norling lakoniskt.

Som flaggvakt gäller det att ha goda nerver, tjock hud och ett gott humör. Fräsmaskiner, vältar och lastbilar, alla med roterande saftblandare på taket, i ryggen, och en hel del aggressiva bilis­ter framför. Bussar och blåljus som ska släppas fram och så någ­ra lite för påstrukna festprissar på det, i alla fall när jobbet sker runt krogtäta Medborgarplatsen i Stockholm.

– Igår natt var det några som gick mellan asfaltläggaren och lastbilen med asfalt när den var på väg att backa upp mot lägga­ren. Omdömet försvinner ju på fyllan helt klart, säger Jill Staffans­son, som snart ska gå på sitt pass.

Hon jobbar sin andra säsong som flaggvakt. Resten av året bor hon i England och är snickare.

– Det här är ett väldigt bra som­marjobb och så kan jag komma hem och träffa familjen, säger hon.

Förutom den svarta stadsjeepen som försökte sig på en smitväg är det ändå relativt lugnt när Se­kotidningen besöker vägarbetet. Några bilar som tutar lite irriterat när en bilist stannar rådvillt mitt i en korsning, och några osäkra flanörer som undrar om det är ok att gå över gatan, är det mest dramatiska som händer.

Men det kan gå hett till, det vittnar alla flaggvakterna på Folkungagatan om. Även Johan­nes Jonsson som bara haft yrket i två dagar.

– Det här är tredje natten men jag har redan fått höra en hel del. Som att jag är dum i huvudet och så. Men de flesta lyssnar ju, 85– 90 procent kanske, resten kan bli riktigt förbannande.

Han berättar att en del bilister kör på, trots att han vinkar dem åt sidan.

– Men om man säger att deras bilar kan skadas, då brukar de lyssna. Så ibland småljuger man lite. Men framför allt gäller det att hålla sig lugn och inte ta åt sig.

Vi vandrar vidare i den ljusa som­markvällen, längs Folkunga­ gatan, bort mot den stora kors­ningen vid Renstiernas gata. Där står systrarna Martina och Chris Norling med sina flaggor.

Martina Norling skrattar näs­tan hela tiden. Även när hon be­ ättar om galna bilister som skriker och gapar, kastar saker och hotar med stryk.

– Ja du, det är inte många glada miner man möter i det här job­bet. Det är märkligt ändå för det är ju inte vårt fel att vägen är avstängd, men det är vi som står där och får ta all skit.

Hon blev stressad i bör­jan av allt som hände runt omkring, att hålla reda på både byggtrafiken och bilisterna runt omkring. Folk som skriker, gör obscena gester och går ur bilen och gapar.

– Då kunde jag börja gråta om nå­gon skrek åt mig. Men nu har jag vant mig och det är bara att skratta åt det. Jag känner mig aldrig rädd.

Men ibland blir det otäckt på riktigt.

– Häromdagen var det en last­bil som vägrade stanna fast jag viftade, och han vägrade svänga. Han skulle absolut fram och kör­de mot mig så jag var tvungen att backa undan. En del är helt galna, berättar Chris Norling.

– Och en kompis blev påkörd, med flit, häromåret. Hon klara­ de sig men blev så klart väldigt chockad.

Jill Staffansson berättar en lik­nande historia.

– Det värsta jag varit med om var en kille som kom körande mot mig. Han stoppade inte fast jag stod med händerna mot mo­torhuven på bilen. Sedan hoppade han ur bilen och började skrika på mig, helt röd i ansiktet. Jag var helt ensam då, så då var jag rädd på riktigt, säger Jill Staffansson.

Alla är de överens om vikten av att behålla lugnet även om bilis­terna hetsar och skriker.

– Det är lätt att bli provocerad, men börjar du skrika tillbaka är det kört. Då kommer man ingen vart. Det gäller att behålla lugnet och skoja lite med dem, då brukar det gå bra, säger Jill Staffansson.

Och det är skillnad på trafikanter och trafikanter. Martina Norling har bilden klar för sig:

– Taxibilar är värst. De tycker att de har rätt att köra överallt. Och så har vi cyklisterna. De stannar inte överhuvudtaget. Men då får de skylla sig själva, struntar de i den röda flaggan är det deras ansvar.

Men alla bilister är inte idioter. De flesta följer faktiskt flaggvak­ternas anvisningar utan att klaga. Och några gör mer därtill.

– Om det är en varm dag bru­kar det alltid vara några som ger oss vatten eller frukt – och då blir man ju glad, säger Martina Norling.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer

MTR tar över städning av pendeln

MTR tar över städning av pendeln

MTR och Solreneriet inleder fackliga förhandlingar om att MTR ska ta över städningen av pendeltågen i Stockholm. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Individgaranti

En garanterad lägsta löneökning för varje enskild anställd.