Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Osäkra vägjobb
Flaggvakter på Folkungagatan i Stockholm. I förgrunden Jill Staffansson, bakom henne systrarna Chris och Martina Norling. Foto: Jens Olof Lasthein
Reportage

Så ska vägarna bli säkra

Folkungagatan är en av Stockholms mest trafikerade gator med 20 000 fordon per dygn. Till det kommer cyklar och gångtrafikanter, vilket gör det extra svårt när det ska utföras gatuarbeten här – och det är flaggvakterna som får ta smällen när trafiken ska ledas om.

26 augusti 2016 13:31

En svart stadsjeep kommer i hög hastighet. När föraren ser Mar­tina Norling med en rödflag­ga i handen blockera högerfilen svänger han helt frankt över mot vänsterfilen i korsningen. Då kli­ver Martina in framför bilen och viftar med flaggan. I sista stund svänger den upp på en tvärgata utan att sakta ner.

– Han hade visst bråttom, sä­ ger Martina Norling lakoniskt.

Som flaggvakt gäller det att ha goda nerver, tjock hud och ett gott humör. Fräsmaskiner, vältar och lastbilar, alla med roterande saftblandare på taket, i ryggen, och en hel del aggressiva bilis­ter framför. Bussar och blåljus som ska släppas fram och så någ­ra lite för påstrukna festprissar på det, i alla fall när jobbet sker runt krogtäta Medborgarplatsen i Stockholm.

– Igår natt var det några som gick mellan asfaltläggaren och lastbilen med asfalt när den var på väg att backa upp mot lägga­ren. Omdömet försvinner ju på fyllan helt klart, säger Jill Staffans­son, som snart ska gå på sitt pass.

Hon jobbar sin andra säsong som flaggvakt. Resten av året bor hon i England och är snickare.

– Det här är ett väldigt bra som­marjobb och så kan jag komma hem och träffa familjen, säger hon.

Förutom den svarta stadsjeepen som försökte sig på en smitväg är det ändå relativt lugnt när Se­kotidningen besöker vägarbetet. Några bilar som tutar lite irriterat när en bilist stannar rådvillt mitt i en korsning, och några osäkra flanörer som undrar om det är ok att gå över gatan, är det mest dramatiska som händer.

Men det kan gå hett till, det vittnar alla flaggvakterna på Folkungagatan om. Även Johan­nes Jonsson som bara haft yrket i två dagar.

– Det här är tredje natten men jag har redan fått höra en hel del. Som att jag är dum i huvudet och så. Men de flesta lyssnar ju, 85– 90 procent kanske, resten kan bli riktigt förbannande.

Han berättar att en del bilister kör på, trots att han vinkar dem åt sidan.

– Men om man säger att deras bilar kan skadas, då brukar de lyssna. Så ibland småljuger man lite. Men framför allt gäller det att hålla sig lugn och inte ta åt sig.

Vi vandrar vidare i den ljusa som­markvällen, längs Folkunga­ gatan, bort mot den stora kors­ningen vid Renstiernas gata. Där står systrarna Martina och Chris Norling med sina flaggor.

Martina Norling skrattar näs­tan hela tiden. Även när hon be­ ättar om galna bilister som skriker och gapar, kastar saker och hotar med stryk.

– Ja du, det är inte många glada miner man möter i det här job­bet. Det är märkligt ändå för det är ju inte vårt fel att vägen är avstängd, men det är vi som står där och får ta all skit.

Hon blev stressad i bör­jan av allt som hände runt omkring, att hålla reda på både byggtrafiken och bilisterna runt omkring. Folk som skriker, gör obscena gester och går ur bilen och gapar.

– Då kunde jag börja gråta om nå­gon skrek åt mig. Men nu har jag vant mig och det är bara att skratta åt det. Jag känner mig aldrig rädd.

Men ibland blir det otäckt på riktigt.

– Häromdagen var det en last­bil som vägrade stanna fast jag viftade, och han vägrade svänga. Han skulle absolut fram och kör­de mot mig så jag var tvungen att backa undan. En del är helt galna, berättar Chris Norling.

– Och en kompis blev påkörd, med flit, häromåret. Hon klara­ de sig men blev så klart väldigt chockad.

Jill Staffansson berättar en lik­nande historia.

– Det värsta jag varit med om var en kille som kom körande mot mig. Han stoppade inte fast jag stod med händerna mot mo­torhuven på bilen. Sedan hoppade han ur bilen och började skrika på mig, helt röd i ansiktet. Jag var helt ensam då, så då var jag rädd på riktigt, säger Jill Staffansson.

Alla är de överens om vikten av att behålla lugnet även om bilis­terna hetsar och skriker.

– Det är lätt att bli provocerad, men börjar du skrika tillbaka är det kört. Då kommer man ingen vart. Det gäller att behålla lugnet och skoja lite med dem, då brukar det gå bra, säger Jill Staffansson.

Och det är skillnad på trafikanter och trafikanter. Martina Norling har bilden klar för sig:

– Taxibilar är värst. De tycker att de har rätt att köra överallt. Och så har vi cyklisterna. De stannar inte överhuvudtaget. Men då får de skylla sig själva, struntar de i den röda flaggan är det deras ansvar.

Men alla bilister är inte idioter. De flesta följer faktiskt flaggvak­ternas anvisningar utan att klaga. Och några gör mer därtill.

– Om det är en varm dag bru­kar det alltid vara några som ger oss vatten eller frukt – och då blir man ju glad, säger Martina Norling.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Alltid redo till havs

Alltid redo till havs

Att hämta och lämna lotsar, bistå Sjöräddningen och att sprida de dödas aska. Det är huvuduppgifterna för båtmännen ombord på tjänstebåt 2013 i Malmö. Läs mer

Privat jobbförmedling
Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) kommenterar Arbetet och Sekotidningens avslöjande om att Arbetsförmedlingens externa jobbcoacher får vara hur dåliga som helst på 27 orter i landet – utan att slängas ut. Läs mer

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

En tre månader lång strejk har inte hindrat att passagerartrafiken öppnas för konkurrens. Men en ny lag ska stoppa privatisering av SNCF, det statliga franska järnvägsbolaget. Läs mer

Privat jobbförmedling
Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Arbetsförmedlingen slänger ut matchningsföretag som inte hittar jobb till arbetslösa deltagare. Men i 27 kommuner kan företagen ha hur dåliga resultat som helst – och ändå få vara kvar. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Drygt 40 städare på Solreneriet i Stockholm har under lång tid fått fel lön. Enligt Seko har städföretaget, som jobbat på uppdrag av MTR, varit skyldiga städarna en halv miljon. Efter förhandlingar har Seko nu lyckats få ut merparten av pengarna. Läs mer

”Vi sköter marken kring slottet”

”Vi sköter marken kring slottet”

Läs mer

Demokratins räddare

Demokratins räddare

Demokratin är hotad från två håll, menar Sverker Gustavsson som forskar om populismen och dess framväxt. Nu är han aktuell som medförfattare till boken ”Vad krävs för att rädda demokratin?”. Läs mer

Ta politikernas oro på allvar

Ta politikernas oro på allvar

Politiker som som har svårt att hantera sin oro innebär på sikt en fara för samhällsutvecklingen. Ett tips är att sluta lyssna på dem som skriker högst och istället satsa på en rättvis fördelning av välfärden. Läs mer

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

När de borgerliga partierna tillsammans med Sverigedemokraterna tar kampen mot anställningstrygghet, då måste vi visa att socialdemokraterna står för tryggare jobb och justa villkor. Det skriver tre riksdagskandidater och Seko-medlemmar i en debattartikel. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Det är trångt, mycket ensamarbete, trakasserier, hot och våld inom Kriminalvården. Det visar en medlemsundersökning som Seko gjort bland medlemmar på anstalter, häkten och i transportverksamheten. Läs mer

Privat jobbförmedling
Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Bemanningsbolag jobbcoachar arbetslösa på uppdrag av Arbetsförmedlingen. Samtidigt anställer de själva sina deltagare och får bonus för varje fixat jobb. I en gemensam granskning har Sekotidningen och Arbetet tittat på hur det går till. Läs mer

Parterna lägger förslag om strejkrätten

Parterna lägger förslag om strejkrätten

De fackliga centralorganisationerna LO, TCO och Saco har gjort upp med de privata arbetsgivarna i Svenskt näringsliv om förändringar av strejkrätten. Förslaget innebär att stridsåtgärder ska endast få vidtas för att uppnå kollektivavtal med fredsplikt. Läs mer

Järnvägsunderhåll
Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Regeringen föreslår att Trafikverket ska sköta hälften av järnvägsunderhållet i egen regi. Seko gillar förslaget, men det finns privatanställda som är kritiska och känner sig förbisedda av förbundet. Läs mer

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Seko Green Cargo har sagt upp arbetstidsavtalet som infördes 2017. Anledningen är att schemana för lokförarna blev sämre trots löften om motsatsen. Läs mer

Lönerevision

Lokala löneförhandlingar där man ser över och utvärderar lönesättningen. Sker vanligen en gång per år.